Newsy

Polska największym eksporterem stolarki otworowej w Europie. Pozycję lidera straciły Niemcy

2016-04-04  |  06:55

Polska wyprzedziła dotychczasowego europejskiego lidera, czyli Niemcy,w eksporcie stolarki otworowej. Udział naszego kraju w całym eksporcie okien przekroczył 20 proc., a tylko w ubiegłym roku sprzedaż zagraniczna wzrosła o 12 proc. Jednym z głównych graczy jest Velux, który odpowiada za ¼ wartości eksportu.

W zeszłym roku osiągnęliśmy jako branża sukces, dlatego że zdetronizowaliśmy dotychczasowego lidera eksportu stolarki otworowej w Europie, którym byli Niemcy. Myślę, że w najbliższym czasie nie tylko tę pozycję utrzymamy, lecz także ją wzmocnimy – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska.

Produkcja okien w kraju wzrosła w ubiegłym roku o ok. 4,5 proc. do 13 mln sztuk, zaś eksport, jak wynika z danych Centrum Analiz Branżowych, zwiększył się już o 12 proc. Cały udział Polski w eksporcie okien w Europie przekroczył jedną piątą.

Prognozy dla całej branży stolarki otworowej w Polsce są bardzo korzystne, a to głównie dzięki pozytywnym prognozom rozwoju eksportu – mówi Siwiński. – Nasz rynek krajowy od kilku lat zachowuje się dość stabilnie i właściwie główne impulsy wzrostowe pochodzą właśnie z rynków eksportowych. Będziemy to obserwować również w najbliższych latach, co doprowadzi do dalszego umocnienia się polskich producentów stolarki na rynkach eksportowych.

Grupa Velux ma w Polsce zakłady produkcyjne w Gnieźnie, Namysłowie i Wędkowach koło Tczewa, które specjalizują się w produkcji wyrobów przeznaczonych na rynki eksportowe Europy Zachodniej. W segmencie okien drewnianych spółka wysyła na inne rynki europejskie trzy na cztery okna pochodzące z Polski.

 Okna marki Velux sprzedawane są głównie na rynkach niemieckim, francuskim, brytyjskim oraz na rynkach skandynawskich. Blisko ¼ wartości całego polskiego eksportu okien to jest eksport realizowany przez Grupę Velux i spółki siostrzane – mówi Siwiński.

Grupa Velux i spółki siostrzane osiągnęły w 2015 roku przychody przewyższające 1,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 6,7 proc. W ubiegłym roku na inwestycje przeznaczyły 125 mln zł, a od 2012 roku – 0,5 mld zł. Rozbudowano m.in. fabrykę okuć w Gnieźnie, Powstała też nowa hala produkcyjno-magazynowa  w Namysłowie oraz budynek lakierni proszkowej w Wędkowach. W związku z tymi projektami zatrudnienie w spółkach grupy otrzymało 180 osób.

Aby sprostać wymaganiom i rosnącym oczekiwaniom klientów, musimy ciągle inwestować w modernizację i rozwój produkcji. Dlatego dziś w naszych zakładach lokalnych produkowane są najnowocześniejsze, najbardziej zaawansowane i energooszczędne okna, które są bardzo poszukiwane na rynkach Europy Zachodniej, na najbardziej rozwiniętych rynkach, i właśnie dlatego największa część tych okien jest sprzedawana na eksport – mówi Jacek Siwiński.

Rozwój potencjału produkcyjnego wiąże się także z planami zwiększenia produkcji i sprzedaży, zwłaszcza eksportowej, w 2016 roku. W ślad za tym ma też pójść dalszy wzrost liczby pracowników. Już dziś zatrudnionych w polskich zakładach jest 3,5 tys. osób. Co czwarty pracownik Grupy VKR, która jest właścicielem Grupy VELUX jest zatrudniony w Polsce. Na świecie produkcja odbywa się w 9 krajach, a Polska jest bardzo ważnym zapleczem produkcyjnym dla Grupy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.