Newsy

Polska wnioskuje o natychmiastowe wprowadzenie dopłat do eksportu mleka

2012-05-24  |  06:55
Mówi:Andrzej Butra
Funkcja:Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

     - Wszystkie symptomy wskazują na to, że na rynku mleka może się powtórzyć kryzys sprzed kilku lat - ocenia Ministerstwo Rolnictwa. Dlatego Polska zabiega w Komisji Europejskiej o wprowadzenie refundacji wywozowych mleka poza granice UE. To, zdaniem resortu, pomogłoby uratować unijny rynek przed dramatycznymi spadkami cen.

    Polska propozycja padła już na forum unijnym, podczas Rady Ministrów Rolnictwa 26 kwietnia w Luksemburgu.

     - Podnieśliśmy problem instrumentów wspomagania branży mleczarskiej. Oprócz tych, które są w tej chwili uruchomione, czyli dopłat do przechowywania masła i odtłuszczonego mleka w proszku, zwracamy się z prośbą o ten najważniejszy instrument, czyli o dopłaty do eksportu poza granice UE, tzw. refundacje wywozowe - mówi Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Gwałtowny spadek cen produktów mlecznych nastąpił w 2008 roku, dlatego Komisja Europejska od 1 stycznia 2009 roku wprowadziła dopłaty do eksportu poza granice UE tak, by produkty te mogły konkurować ze światową produkcją. Wprowadzenie instrumentu przyniosło efekty. Pod koniec 2009 roku branża mleczarska powoli zaczęła wychodzić z kryzysu.

    Dlatego właśnie Polska domaga się natychmiastowego uruchomienia dopłat wywozowych. 

     - Komisarz Ciolos powiedział, że sytuacja jest badana, kontrolowana, ale na razie nie widzą takiego zagrożenia. KE przedstawiła taki punkt widzenia, że teraz po prostu przypada szczyt produkcji mleka ze względu na naturalny cykl produkcyjny i te spadki, według KE, są sezonowe. Polska się z tym kategorycznie nie zgadza -twierdzi Andrzej Butra.

    W I kwartale roku ceny produktów mlecznych spadły o ok. 1/3. Jeśli tendencja spadkowa się utrzyma, ceny skupu mleka spadną, co znacząco może pogorszyć sytuację rolników. Co więcej, spada zainteresowanie unijnymi produktami na rynkach trzecich, więc w magazynach zalega coraz więcej różnych rodzajów produktów mlecznych. I choć na tle innych krajów UE sytuacja w branży w Polsce wygląda jeszcze całkiem nieźle, to resort rolnictwa woli dmuchać na zimne.

     - Wszystkie symptomy wskazują na to, że może powtórzyć się sytuacja sprzed kilku lat na rynku mleka.
    Bronimy się jeszcze dość skutecznie. U nas spadki nie są tak dramatyczne i tak silnie odczuwalnie. Jednak przewidując, staramy się temu zapobiegać już w zarodku
    - podkreśla Andrzej Butra.

    Propozycja Polski na forum UE nie znalazła poparcia większości państw, ale Ministerstwo Rolnictwa nie zamierza na tym poprzestać.

     - Jaka będzie reakcja, zobaczymy na najbliższej Radzie Ministrów państw UE - dodaje wiceminister.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Konsument

    Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

    Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

    Prawo

    Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

    Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.