Newsy

Polski eksport rośnie w siłę, zwłaszcza w kierunku wschodnim

2012-03-23  |  06:10
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Przez ostatnie 2 lata głównym odbiorcą naszych towarów była Białoruś, ale bardzo dynamicznie rośnie eksport do Rosji. Ok. 40 proc. ubezpieczeń eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski.

    Z szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w tym roku polski eksport będzie o ponad 10 proc. większy niż w 2011 roku i sięgnie blisko 630 mld zł. 

     - Wyraźnie i szybko rośnie polski eksport na rynki wschodnie. Gwiazdą ostatnich 2 lat była Białoruś, ale dynamicznie rośnie także eksport do Rosji, Kazachstanu oraz do innych krajów Azji Środkowej - mówi Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Rosja stała się dla KUKE największym rynkiem ubezpieczeniowym. Ok. 40 proc. ubezpieczeń kredytów eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski. Jak podkreśla Zygmunt Kostkiewicz, na Wschód sprzedajemy wszystko, na co znajdą się kupujący.

     - Począwszy od żywności poprzez towary konsumpcyjne typu meble, dobra inwestycyjne, maszyny i urządzenia. W zakresie kontaktów długoterminowych gwiazdą naszego eksportu są dostawy kompletnych obiektów przemysłowych, handlowych, hotelarskich. Kilka takich kontaktów, co roku ubezpieczamy - wymienia prezes KUKE.

    W jego opinii coraz bardziej widoczna jest stagnacja wymiany handlowej z Ukrainą.

     - Wydaje się, że stan gospodarki ukraińskiej zniechęca część polskich przedsiębiorców do większej aktywności w tym kraju. Mieliśmy przypadki wycofywania się polskich inwestorów z Ukrainy  - mówi Kostkiewicz.

    Inwestorom zagranicznym nie sprzyja otoczenie biznesowe na Ukrainie. Szczególnie uciążliwe są skomplikowane przepisy.

     - Chodzi głównie o korupcję, o przepisy, o sposób egzekucji prawa, o słynną sprawę VAT-u, którego polscy przedsiębiorcy nie są w stanie odzyskać, pomimo prawomocnych sądów ukraińskich. Generalnie atmosfera nie jest najlepsza, co jednak nie oznacza, że handel spada, on po prostu przestał rosnąć - podkreśla prezes KUKE.

    W zdobywaniu zagranicznych rynków eksporterom pomaga Rządowy Program Wspierania Eksportu, który jest realizowany od 1,5 roku. Dzięki kredytom eksportowym udzielanym przez BGK, czyli głównego operatora programu, polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim zagranicznym partnerom tańsze finansowanie, bez ryzyka związanego z jego spłatą. Do końca 2015 roku bank zamierza udzielić kredytów na kwotę 5,7 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Handel

    Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

    Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

    Infrastruktura

    Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

    Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.