Mówi: | Marek Dworczak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | CDRL SA |
Polski handel czeka na przedświąteczny boom. Początek już w listopadzie
Z początkiem listopada zaczyna się jeden z najlepszych w roku okresów dla handlu detalicznego. Polacy zaczynają coraz intensywniejsze zakupy, które swój szczyt osiągają tuż przed świętami. Na większe obroty liczy również branża odzieżowa.
– Sprzedaż przedświąteczna, czyli IV kwartał każdego roku, to jest najbardziej dochodowy okres dla branży odzieżowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Marek Dworczak, prezes CDRL, do której należy marka Coccodrillo.
Z publikowanego przez brytyjską firmę Experian plc indeksu FootFall Indeks Polska wynika, że koniec października to czas, gdy handel w Polsce notuje bardzo słabe wyniki. Indeks, którym mierzona jest liczba klientów odwiedzających centra handlowe, spada do poziomu, który osiąga w okresie wakacyjnych wyjazdów, gdy polskie sklepy świecą pustkami. W tym roku, w ostatnim tygodniu października, FootFall spadł o 16,9 proc, porównując z połową miesiąca (w ujęciu rocznym wzrósł o 2,7 proc.).
To jednak chwilowy trend, bo jak pokazują doświadczenia poprzednich lat, wraz z początkiem listopada liczba kupujących zaczyna rosnąć.
We wrześniu, zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym, ale spadła o 0,9 proc. w ujęciu miesięcznym. Wyniki z grudnia ubiegłego roku pokazują, że końcówka roku dla handlu jest znacznie lepsza niż początek jesieni. Sprzedaż wzrosła o 5,8 proc. rok do roku, ale aż o 17,3 proc. w porównaniu z listopadem 2013 roku.
I w tym roku właściciele sklepów liczą na przedświąteczną zakupową gorączkę. Jednocześnie wprowadzają do sklepów nową ofertę przygotowaną właśnie z tej okazji.
– Nam najbardziej zależy na tym, żeby stworzyć taką ofertę, dzięki której klient, który kupi u nas w tym roku, będzie chciał potem wrócić, bo będzie zadowolony z tych towarów. Przede wszystkim są to ubiory okazjonalne, czyli typowo świąteczne. Mniej mamy oferty sportowej, w której też się bardzo dobrze czujemy, ale staramy się zadowolić klienta ofertą typowo przedświąteczną. – deklaruje prezes CDRL. – Przygotowujemy szereg niespodzianek związanych z tym okresem. Będą to najróżniejsze wycinanki, bombki, kolorowanki, które mają wzmocnić sprzedaż. Oczywiście pojawią się także różne promocje, które będą uzależnione od wartości zakupu. Wszystko po to, by zapewnić naszym klientom jak najlepszą dostępność do naszych towarów.
Jak podkreśla, klienci poszukują w tym okresie nieco innych rzeczy niż w pozostałych miesiącach. Również w samym okresie przedświątecznym potrzeby klientów się zmieniają.
– Na Mikołaja, czyli w momencie, gdy zaczynamy sprzedaż przedświąteczną, klienci szukają drobnych, okazjonalnych prezentów – ocenia prezes CDRL SA. – Przed samymi świętami zaczynamy sprzedawać bardziej eleganckie rzeczy, jak sukienki czy marynarki.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.