Newsy

Portale społecznościowe wspierają czytelnictwo. Lubimy dyskutować o przeczytanych książkach

2014-10-22  |  06:30

Popularność tradycyjnych książek w Polsce spada. Większość Polaków zadowala się krótkimi tekstami na portalach internetowych i w mediach społecznościowych. Okazuje się jednak, że portale takie jak Facebook mogą wspierać czytelnictwo. Ich użytkownicy lubią pochwalić się przeczytanymi pozycjami i podyskutować o nich ze znajomymi – wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów.

Obecnie żadnej książki w ciągu roku nie czyta już prawie 61 proc. Polaków – wynika z badań prowadzonych przez Bibliotekę Narodową i TNS Polska. Grupa ta systematycznie rośnie. Jeszcze 10 lat temu bez lektury obywało się niespełna 42 proc. naszych rodaków. Tradycyjna książka drukowana musi mierzyć się z nowoczesnymi technologiami i licznymi tekstowymi komunikatami, które odbieramy na różnych nośnikach. Jednak z raportu IMM wynika, że media społecznościowe mogą wspierać czytelnictwo.

Ze względu na niezadowalające statystyki dotyczące czytelnictwa książek w Polsce postanowiliśmy sprawdzić, jak książka miewa się w szczególnie nietypowym dla niej, a naturalnym dla internautów środowisku, czyli w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia specjalista ds. PR Instytut Monitorowania Mediów. – Z danych IMM wynika, że od początku 2014 roku pojawiło się około 26 tys. deklaracji czytelnictwa, a około 15 tys. unikalnych autorów zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki.

Na potrzeby raportu IMM zbadał wpisy oraz komentarze, w których internauci informowali o tym, że przeczytali książkę. Instytut zbadał również deklaracje o przeczytaniu książki w kontekście wybranych przez IMM kategorii książek.

W czołówce ulubionych przez internautów kategorii pojawiła się powieść – 14 proc. wszystkich deklaracji – informuje Monika Tomsia. – Na drugim miejscu znalazły się biografie i autobiografie: około 13,5 proc. wszystkich wzmianek, oraz kryminały: niecałe 13 proc. wszystkich deklaracji. Poza podium znalazły się coraz bardziej popularne na polskim rynku wydawniczym opowiadania oraz horror.

Poza pierwszą piątką znalazły się poradniki i romanse, które są chętnie czytane przez panie odwiedzające różne fora o tematyce kobiecej.

Z danych IMM wynika, że Polacy lubią dyskutować o książkach, które przeczytali. Najpopularniejszym do tego miejscem w sieci jest Facebook, na którym znalazło się niemal 40 proc. wszystkich deklaracji na temat czytelnictwa. Na drugim miejscu znajduje się Forum Wizaz.pl (około 20 proc. wszystkich deklaracji), a na trzecim – Netkobiety.pl (około 16 proc. wszystkich wzmianek).

Wypowiedzi internautów możemy podzielić na kilka typów – podsumowuje Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów. – Charakterystyczne dla Twittera i Facebooka są wypowiedzi informujące o dopiero co zakończonej lekturze. Natomiast na forach dla kobiet pojawiają się wątki tematyczne, na przykład dotyczące danego autora czy poszukiwań pozycji podobnych do ulubionej powieści.

Jak podkreśla, wysoka pozycja i zainteresowanie literackimi wątkami na forach dla kobiet może być związane z obserwowanym przez Bibliotekę Narodową zjawiskiem, że to jednak kobiety częściej czytają książki („Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r.”).

Patronem merytorycznym badania IMM były Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w dniach 23-26 października.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.