Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
Powstał nowy think tank. Pomoże polskim firmom zaistnieć m.in. w Chile, USA i Kanadzie
Polskie firmy coraz częściej planują ekspansje na zagraniczne rynki. Z myślą o nich powstał projekt „Poland, Go Global”, który ma na celu wymianę informacji, promocję wiedzy i współpracy pomiędzy firmami w tym zakresie. Swoimi doświadczeniami z innymi przedsiębiorstwami będzie się dzielić m.in. KGHM, z którego inicjatywy (wspólnie z ICAN Institute) powstaje nowy think tank. Jak podkreśla prezes koncernu, korzyści mają być obopólne, a u podstaw leży rachunek ekonomiczny.
Pomysłodawcy projektu wyjaśniają, że think tank „Poland, Go Global” ma być przede wszystkim forum wymiany doświadczeń i wiedzy. Główne cele takiej współpracy to podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki, jej promocja zagranicą oraz wymierny postęp społeczny.
– Z jednej strony mówimy, co możemy zrobić dla firm i w jakim zakresie, a z drugiej strony zapraszamy do tworzenia wspólnych grup interesu w poszczególnych krajach, w których KGHM zainwestował – podkreśla Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
To są przede wszystkim rynki w Chile, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech, czyli zarówno projekty KGHM Polska Miedź, jak i KGHM International.
– Fundamentem współpracy jest oczywiście rachunek ekonomiczny. KGHM chce od polskich firm dostać konkurencyjną ofertę współpracy polegająca na dostarczeniu produktów i usług do tych projektów, w których KGHM już jest. A przy okazji te firmy mogą promować swoje usługi u innych odbiorców – mówi Herbert Wirth Agencji Informacyjnej Newseria. – To wszystko powinno się dać przeliczyć na brzęczącą monetę.
Według ekspertów zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców na informacje o zagranicznych rynkach od bardziej doświadczonych w tym zakresie firm będzie coraz większe. W wielu przypadkach od takiej wiedzy zależy powodzenie danego przedsięwzięcia.
– Nie można uczestniczyć w ekspansji zagranicznej nie wiedząc, gdzie, jak i dlaczego. W związku z tym, informacje, które będą spływały za pośrednictwem think tanku "Poland, Go Global" pokazujące kto i co zrobił, jakie są problemy, co należy przezwyciężyć, które rynki czego oczekują, jak wygląda kultura biznesowa w różnych krajach – to jest ogromna pomoc dla wszystkich tych, którzy będą chcieli wychodzić na rynki zagraniczne – przekonuje Jacek Socha, wiceprezes PwC.
Z raportu tej firmy doradczej z maja br. wynika, że wielkość bezpośrednich inwestycji polskich zagranicą od 2004 roku dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku łączne skumulowane przepływy polskich przedsiębiorców zagranicą wyniosły blisko 45 mld dolarów. Zdaniem Jacka Sochy w najbliższych latach będziemy świadkami wchodzenia kolejnych firm na zagraniczne rynki.
– Polskie firmy potrzebują nowych rynków zbytu, dla niektórych Polska staje się za mała. Po drugie, część firm polskich ma strategię stawania się firmami globalnymi, w związku z czym muszą rozpocząć ekspansję zagranicą. Po trzecie, wejście z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi jest bardziej opłacalne i lepsze niż eksport – podkreśla Jacek Socha.
Choć, jak przyznaje, nie brakuje związanych z tym barier. I głównie wiedzą o nich i radami, jak je przezwyciężyć, powinni dzielić się ci, którym już się to udało.
Eksperci podkreślają, że potencjalnych kandydatów, którym polski rynek przestał wystarczać, jest wielu.
– Na tym etapie po osiągnięciu sporych kompetencji w kraju lub regionie polskie firmy powinny myśleć o ekspansji globalnej. Są już bardzo dobre przykłady, nie tylko prób, ale i realnych sukcesów – uważa Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild. – Kilkadziesiąt firm już realizuje albo ma konkretne aspiracje w tym kierunku. Najważniejszym czynnikiem jest koordynacja tych działań i akurat lider, czyli KGHM jest dobrym podmiotem, ponieważ nie ma w branży górnictwa miedzi czy metali szlachetnych firmy, która mogłaby się obawiać, że zostanie zdominowana przez KGHM.
Jak podkreśla, inicjatywa ze strony miedziowego koncernu jest jak najbardziej uzasadniona. KGHM stał się globalnym graczem dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry na początku tego roku.
– Ta transakcja była niesłychanie skomplikowana, wymagała wielu decyzji po obu stronach i w przedsiębiorstwach, i w administracji, ale wszystko poszło bardzo gładko. Nie było żadnego wycieku informacji, nie było przesunięcia terminów. Było to zrealizowane po mistrzowsku – mówi Wiesław Rozłucki.
Jego zdaniem ten przykład pokazuje, że polskie firmy są gotowe na ekspansję i przejęcia na zagranicznych rynkach.
Pomysłodawcy „Poland, Go Global” podkreślają, że długofalowe działania think tanku obejmą również m.in. badanie aktywności polskich przedsiębiorstw zagranicą, współpracę z podmiotami zajmującymi się tematyką gospodarczą w Europie (zrzeszonych w Stockholm Network) oraz okresową organizację warsztatów, konferencji i forów naukowo-biznesowych.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.