Newsy

ANR: na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów w specjalnych strefach ekonomicznych

2014-11-25  |  06:45
Mówi:Tomasz Ciodyk
Funkcja:dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem
Firma:Agencja Nieruchomości Rolnych
  • MP4
  • Agencja Nieruchomości Rolnych chce sprzedać 1,7 tys. ha gruntów inwestycyjnych, które znajdują się na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Największe powierzchnie czekają na inwestorów w woj. dolnośląskim (800 ha), zachodniopomorskim i opolskim (po około 300 ha). Na kupionych od ANR działkach powstało m.in. centrum logistyczne Amazona we Wrocławiu i budowana jest fabryka Volkswagena pod Wrześnią.

    ANR ma bardzo wiele różnorodnych nieruchomości położonych na terenie praktycznie całego kraju – informuje Tomasz Ciodyk, dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – Od bardzo dużych powierzchni, na których można wybudować zakłady produkcyjne, do małych obszarowo, na których można np. wybudować domy jednorodzinne. Są to nieruchomości o różnym przeznaczeniu: na cele przemysłowe, handlowe, usługowe czy rekreacyjne.

    Część z tych działek znajduje się na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Łącznie na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów, z czego blisko połowa w województwie dolnośląskim.

    Na działkach kupionych od ANR w Bielanach Wrocławskich amerykański koncern Amazon, gigant sprzedaży internetowej, wybudował jedno z trzech w Polsce centrów logistycznych na Europę. Pod Wrocławiem powstały dwie hale, każda o powierzchni około 100 tys. mkw. (90 proc. zajmują magazyny). Na terenie nieruchomości znalazło się miejsce także na dwa tysiące miejsc parkingowych dla aut osobowych, około setki TIR-ów i dwie drogi dojazdowe. Obecnie Amazon prowadzi największą rekrutację pracowników w kraju. Docelowo chce na stałe zatrudnić około 2,5 tys. osób.

    Innym przykładem działalności ANR, która prowadzi do rozwoju ekonomicznego kraju i tworzenia miejsc pracy, była sprzedaż ponad 20 ha gruntów w województwie dolnośląskim, w miejscowości Środa Śląska – mówi Tomasz Ciodyk. – Tam z kolei w lipcu br. rozpoczął działalność zakład produkcji katalizatorów samochodowych firmy BASF.

    Sprzedaż, jak twierdzi Ciodyk, odbywa się głównie w trybie przetargu ustnego, czyli licytacji. Wygrywa ten oferent, który zaproponuje najwyższą cenę. Ogłoszenia o aktualnych postępowaniach publikowane są w urzędach gmin, miastach, biurach agencji i internecie.

    Przykładów takich przetargów w ciągu ostatnich kilku lat mamy bardzo dużo – przekonuje dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – W br. najważniejszym wydarzeniem było udostępnienie przez ANR ponad 260 ha gruntów o wartości ponad 100 mln zł w wielkopolskiej gminie Września pod budowę zakładu produkcji samochodów koncernowi Volkswagen Group. Nastąpiło to za pośrednictwem wałbrzyskiej SSE.

    W ofercie agencji znajdują się również obiekty zabytkowe: pałace, dwory lub zespoły parkowo-pałacowe czy dworsko-pałacowe, najwięcej w województwach dolnośląskim i wielkopolskim.

    Tego typu nieruchomości są najczęściej dobrem niepowtarzalnym, bardzo charakterystycznym – zauważa Ciodyk. – Przy sprzedaży nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków agencja udziela nabywcy 50 proc. rabatu od ceny sprzedaży, ale zaoszczędzone środki muszą być zainwestowane w renowację obiektu. Remont czy odbudowa musi nastąpić w ciągu pięciu lat od daty nabycia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.