Mówi: | Kajetan Słonina |
Funkcja: | Dyrektor Zarządzający Europy Wschodniej |
Firma: | Randstad Polska |
Dla Polaków coraz mniej ważna wysokość pensji. Liczy się stabilność firmy i perspektywy zatrudnienia
Kryzys gospodarczy zmienił priorytety polskich pracowników. Od wysokiej pensji, która jeszcze dwa lata temu była najważniejszym kryterium wyboru pracy, dziś pracownicy bardziej cenią stabilną sytuację firmy. Kolejne kryterium to bezpieczeństwo zatrudnienia. Wysokość wynagrodzenia Polscy pracownicy, którzy wzięli udział w badaniu Randstad Award 2013 wymienili dopiero na piątym miejscu.
– Polacy w tej niepewnej sytuacji gospodarczej, z którą mają do czynienia, przede wszystkim cenią sobie profesjonalnych pracodawców, aspekty związane z bezpieczeństwem zatrudnienia, a dopiero potem zaczyna być dla nich ważne wynagrodzenie i jego wysokość – mówi Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający Europy Wschodniej Randstad Polska.
Stabilną sytuację finansową pracodawcy i bezpieczeństwo zatrudnienia jako najważniejsze czynniki wskazało odpowiednio 72 i 70 proc. ankietowanych w badaniu Randstad Award 2013. Na wysokie zarobki wskazało 49 proc.
W przypadku, gdy ankietowani mogli wybrać tylko jeden czynnik 37 proc. wybrało stabilną sytuację finansowa, a tylko co dziewiąta osoba – wysokie wynagrodzenie (11 proc.).
– Widać, że pracownicy patrzą nie tylko na pieniądze, choć oczywiście to zależy również od tego, kto odpowiada. Dla ludzi z niższym wykształceniem to wynagrodzenie pojawia się trochę wyżej w odpowiedziach, ale jeśli uśrednimy odpowiedzi, a badaniem objęto 7 tysięcy osób i to była reprezentatywna grupa, to wynagrodzenie jest na dalszych pozycjach. To jest naprawdę istotna zmiana w porównaniu do poprzednich badań – mówi Kajetan Słonina.
Pieniądze to nie wszystko
Coraz bardziej istotne dla pracowników są również pozaekonomiczne aspekty pracy. Wśród pięciu najważniejszych czynników przy wyborze pracodawcy wyżej niż zarobki znalazły się również przyjazna atmosfera i interesująca praca (odpowiednio dla 54 i 50 proc.).
Przyjazna atmosfera pracy dla ankietowanych oznacza szacunek dla współpracowników (62 proc.), docenienie zaangażowania (58 proc.), współpracę w zespole (53 proc.) oraz otwartość i szczerość w komunikacji (50 proc.).
Ciekawa praca, która była wymieniania na czwartej pozycji, jest kojarzona z możliwością wykorzystania posiadanych umiejętności (55 proc.), docenianiem indywidualnych pomysłów (45 proc.) i okazją do zdobywania nowych umiejętności (43 proc.).
– Zmierzyliśmy też, dlaczego pracownicy odchodzą od danego pracodawcy. I tu na pierwszym miejscu pojawia się niesatysfakcjonujące wynagrodzenie, na kolejnym – zła atmosfera w pracy i brak możliwości rozwoju w danej firmie – mówi Kajetan Słonina.
Wśród najatrakcyjniejszych branż Polacy od 3 lat wymieniają te same: motoryzacyjną, branża energetyczna i elektrotechniczna. Za najlepszych pracodawców badani pracownicy uznali firmy KGHM Polska Miedź, Toyota Motor Manufacturing Polska i Volkswagen Poznań.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2024-01-31: A. Bodnar: Bez naprawy sądownictwa nie będzie inwestycji. Trzeba przywrócić zaufanie przedsiębiorców do sądów i prokuratury
- 2024-01-31: 85 proc. mokradeł i torfowisk w Polsce jest zdegradowanych. Na wdrożenie czeka strategia odbudowy takich obszarów
- 2024-02-23: Polski rynek IT cierpi na niedobór specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Podnoszenie kompetencji cyfrowych kobiet mogłoby częściowo zaradzić tym brakom
- 2024-01-19: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń. Inflacja i spowolnienie gospodarcze wśród największych globalnych wyzwań na najbliższe dwa lata
- 2024-01-17: Global Risks Report: Dezinformacja największym zagrożeniem w 2024 roku. Długoterminowym wyzwaniem wciąż pozostają zmiany klimatu
- 2024-01-03: Warszawa chce trwale rozwiązać problem bezdomności. Czerpie z rozwiązań, które wprowadziła Finlandia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.