Newsy

Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy

2024-02-26  |  06:25
Mówi:Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, Pluxee Polska
Katarzyna Turska, dyrektorka HR, Pluxee Polska

Po pandemii COVID-19 wellbeing pracowników stał się ważnym zagadnieniem dla firm, z których wiele wprowadziło w ostatnim czasie benefity i programy obejmujące m.in. opiekę psychologiczną, warsztaty z radzenia sobie ze stresem, promowanie aktywności fizycznej i profilaktyki zdrowotnej czy działania wspierające work–life balance. Pluxee zachęca z kolei firmy do ustanowienia oryginalnej inicjatywy z zakresu wellbeingu, jaką jest dzień przyjemności w pracy. – Warto pomyśleć o takim jednym dniu w roku ukierunkowanym na potrzeby i motywacje pracowników. Zachęcamy do tego, żeby organizować go zimową porą, kiedy dopada nas zmęczenie, spadek energii i nastroju. To też szansa na integrację zespołu i zachęta do powrotu do biura – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska.

– Pracownik to człowiek, który spędza w pracy około 40 lat swojego dorosłego życia, więc wellbeing jest w tym kontekście bardzo istotnym aspektem, który wpływa na jego zaangażowanie, motywację, samopoczucie, przekłada się na to, w jaki sposób realizuje swoje zadania – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Turska, dyrektorka HR w Pluxee Polska.

Wellbeing – odnoszący się do ogólnego poziomu zadowolenia, komfortu oraz zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników w kontekście ich życia zawodowego – jest dla firm i działów HR coraz ważniejszym zagadnieniem. Zwłaszcza po pandemii COVID-19, która wpłynęła na pogorszenie kondycji psychicznej pracowników, upowszechniła problemy z work–life balance i wypaleniem zawodowym, przyczyniając się do fali „wielkiej rezygnacji”. Nie bez znaczenia jest także otoczenie – wzrost cen i kosztów życia oraz niepewności gospodarczej, które spowodowały zachwianie bezpieczeństwa finansowego pracowników. Pracodawcy są świadomi, że wszystko to wpływa na ich fizyczny i emocjonalny stan, odbijając się na samopoczuciu, a tym samym – na jakości realizowanych przez nich zadań, zaangażowaniu i efektywności w pracy. Dlatego wielu z nich uruchomiło w ostatnim czasie programy wspierające pracowników w radzeniu sobie z obciążeniami psychicznymi, a wellbeing – czyli dobrostan pracowników – stał się jednym z filarów nowoczesnej kultury organizacyjnej.

Wellbeing to nie jest tylko element HR, ale funkcjonowania całej organizacji. A wszystkie działania, które wpływają na wellbeing pracowników, trzeba zacząć od budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu, feedbacku, konstruktywnej krytyce i transparentności. To jest kluczowe, żeby pracownicy dobrze się czuli, byli zmotywowani, mieli ochotę i energię do wykonywania codziennych obowiązków – mówi Katarzyna Turska. – Kandydaci do pracy szukają z kolei miejsc, które będą dawać im pozytywne doświadczenia, zależy im na kulturze bazującej na docenianiu, otwartości, dialogu i współpracy po to, aby mieli poczucie bezpieczeństwa psychicznego, które ma ogromny wpływ na ich samopoczucie w pracy. To właśnie atmosfera, relacje i docenianie są czynnikami, które – oprócz wynagrodzenia – wpływają na decyzje zawodowe.

Co istotne, wellbeing powinien być traktowany przez firmy nie jako koszt, ale inwestycja, która przynosi wymierne korzyści, przekładając się m.in. na mniejszą absencję i liczbę zwolnień chorobowych, mniejszą rotację pracowników, większą efektywność, lepsze wyniki finansowe i pozytywny wizerunek pracodawcy.

– Od wellbeingu pracowników i liderów zależy niemal każdy obszar związany ze środowiskiem pracy i obszar HR: rekrutacja, rotacja, atmosfera, relacje. Ma to też przełożenie na jakość pracy, wyniki, kreatywność, innowacje, pracę zespołową, a w końcu na efektywność biznesową i pozycję organizacji – mówi dyrektorka HR w Pluxee Polska.

W ramach dbałości o wellbeing pracowników firmy wdrażają różne benefity i programy poprzedzone badaniami poziomu satysfakcji z pracy. Jest wśród nich m.in. opieka psychologiczna, warsztaty z radzenia sobie ze stresem, programy promowania aktywności fizycznej i profilaktyki zdrowotnej, działania integrujące i budujące przyjazną atmosferę w zespołach oraz wspierające work–life balance, jak np. elastyczny czas pracy. Z kolei Pluxee zachęca firmy do ustanowienia oryginalnej inicjatywy z zakresu wellbeingi i employee experience, jaką jest dzień przyjemności w pracy.

Przyjemność jest kojarzona przede wszystkim z życiem prywatnym, ale w sferze zawodowej również odgrywa ważną rolę. Wiąże się z kreatywnością, dobrą energią, integracją zespołu i wpływa na zwiększenie zaangażowania. Może być jednym z elementów przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu – wskazuje Katarzyna Turska. 

– Dzień przyjemności ma być okazją do zadbania i docenienia się nawzajem, okazją do małych radości i pokazania, jak ważne jest tworzenie przyjemnej, pozytywnej atmosfery w miejscu pracy, sprawianie, aby praca dawała zadowolenie, pozwalała na zachowanie balansu i godzenie różnych potrzeb. W obecnych, wymagających czasach, kiedy tak dużo mówi się o zjawiskach typu quiet quitting, ma to szczególne znaczenie. Dla liderów może być to również kolejna okazja do docenienia pracownika i przekazania mu prezentu, który wzmocni jego motywację – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska.

Pluxee – czyli marka, która kilka miesięcy temu po rebrandingu zastąpiła na polskim rynku Sodexo Benefits & Rewards – 14 lutego  zorganizowała u siebie dzień przyjemności w pracy. Jednym z jego elementów była  walentynkowa poczta dla pracowników, za której pośrednictwem każdy mógł – anonimowo bądź nie – przesłać słowa podziękowania, docenienia, życzenia czy pozdrowienia do swoich kolegów czy koleżanek z firmy.

– To nasza coroczna tradycja, która cieszy się ogromną popularnością – wymienia Katarzyna Turska. – W tym roku rozszerzyliśmy formułę: poczta doceniania stała się jednym z wielu elementów dnia przyjemności. W programie znalazły się rozmaite atrakcje, z których można było korzystać w ciągu godzin pracy w biurze, na pracowników czekały strefy przyjemności kulinarnych, muzycznych, tanecznych, sportowych czy relaksacyjnych. Stworzyliśmy też mapę przyjemności, która będzie nam na co dzień przypominać o tym, co dla nas ważne, wartościowe i radosne.

Chcemy w ten sposób zadbać o wellbeing naszych pracowników i liderów, ale też zachęcić innych pracodawców oraz HR-owców do wpisania tej idei do kalendarza pracowniczych wydarzeń. Myślę, że warto pomyśleć o takim jednym dniu w roku ukierunkowanym na potrzeby i motywacje pracowników – mówi Arkadiusz Rochala. – Zachęcamy do tego, żeby organizować go zimową porą. Zmęczenie, spadek energii i nastroju, brak słońca, wyczekiwanie wiosny i letnich aktywności to idealny pretekst do tego, żeby wprowadzić do nużącej codzienności pozytywne akcenty. To też szansa na integrację zespołu i zachęta do powrotu do biura, jeśli praca odbywa się głównie zdalnie lub w modelu hybrydowym.

Firma promuje też wykorzystywanie kart, jednego z najpopularniejszych benefitów pozapłacowych, właśnie na drobne przyjemności. Przedsiębiorstwa przekazują je pracownikom, którzy aktywują kartę w aplikacji mobilnej Pluxee – tam mogą m.in. sprawdzić saldo i historię transakcji, zarządzać kartą, nadać swój własny PIN oraz uruchomić transakcje online’owe z uwierzytelnieniem płatności. Środki z takiej karty pracownik może przeznaczyć, na co tylko chce.

To daje pełną wolność wyboru, stanowiąc odpowiedź na aktualne potrzeby konsumenckie – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska. – Wiemy z badań, że nasze karty przedpłacone powodują, że ludzie mogą pozwolić sobie na osobiste przyjemności, z których na co dzień nie korzystają, nie przeznaczają na nie środków z podstawowej pensji. A marka Pluxee to przyjemność codzienności, to jest nasza filozofia, to jest nasze pozycjonowanie na rynku. I ono świetnie wpisuje się w potrzeby działów HR dotyczące motywowania pracowników.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.