Mówi: | Przemysław Mitraszewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Związek Firm Public Relations |
Mimo zawirowań i kryzysów branża public relations nie zwalnia tempa. Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR
– Nie jestem aż tak dużym pesymistą, jeśli chodzi o nadciągający kryzys gospodarczy. Wierzę, że to są czarne chmury, z których nie będzie wielkiej ulewy, i po nich przyjdzie słońce. Z pandemią nauczyliśmy się już żyć, wojna w Ukrainie się skończy i trudne warunki makroekonomiczne też w końcu miną – mówi Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Związku Firm Public Relations. Jak wskazuje, mimo trwających od 2020 roku rynkowych zawirowań i kolejnych kryzysów w branży PR jak na razie nie widać spowolnienia. Wskazują na to m.in. wyniki tegorocznej, pod wieloma względami rekordowej, edycji konkursu Złote Spinacze, w którym po raz kolejny nagrodzono najlepsze kampanie i projekty public relations.
– Ten rok był dla branży PR inny niż poprzednie. Wszyscy jesteśmy zmęczeni doświadczeniami pandemicznymi, ale w 2022 roku za naszą wschodnią granicą wybuchła wojna. Wszyscy rzuciliśmy biznes i staliśmy się wolontariuszami, później podejmowaliśmy trudne decyzje biznesowe dotyczące np. wyjścia polskich firm z Rosji. Z jednej strony rzeczywiście był to okres nowych wyzwań, których nigdy w historii nie doświadczyliśmy, a z drugiej – opublikowany niedawno ranking firm PR pokazuje, że od strony biznesowej to był dla branży bardzo dobry rok. Wiele firm zwiększyło przychody i zatrudnienie, realizowaliśmy ciekawe projekty, czego potwierdzeniem jest chociażby rekordowa edycja Złotych Spinaczy – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Mitraszewski.
Złote Spinacze to prestiżowa nagroda PR, którą nagradzane są najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej zrealizowane projekty i kampanie. Tegoroczni laureaci zostali wyłonieni w jubileuszowej, 20. edycji konkursu organizowanego przez ZFPR.
– Dostaliśmy blisko 450 zgłoszeń, najwięcej w historii. Ta edycja to również największa liczba złotych statuetek, największe grono jurorskie liczące blisko 100 ekspertów i największa liczba uczestników gali – ponad 400 osób – wymienia prezes Związku Firm Public Relations. – Nagrodziliśmy szereg dobrych prac i bardzo trudno było w tym roku dostać Spinacz, bez względu na jego kolor.
Przyznanie najważniejszych nagród w polskiej branży PR odbyło się 2 grudnia br. podczas uroczystej gali. Zwycięzców wyłoniło prawie stuosobowe jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland.
Laureaci odebrali złote, srebrne i brązowe statuetki w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych). Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja MSL. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Grupa Komunikacja Plus, zaś trzecia była agencja Linkleaders.
Ponadto zarząd ZFPR przyznał wyjątkowo dwie Gwiazdy PR, czyli wyróżnienia dla osób szczególnie zasłużonych dla branży public relations. Pierwszą została uhonorowana Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble, która od 1995 roku odpowiada za działania PR-owe tej firmy w Polsce, a od 2011 roku – w regionie Europy Centralnej. Druga Gwiazda PR trafiła natomiast w ręce tenisistki Igi Świątek.
– Dla mnie ten dzień to jest święto polskiej branży PR, możemy wieczorem się spotkać, porozmawiać, oklaskiwać najlepsze prace i projekty, móc ze sobą porozmawiać i na tych parę godzin po prostu zapomnieć o problemach, z którymi się borykamy na co dzień i które nas czekają w niedalekiej przyszłości – mówi prezes zarządu ZFPR.
Jak ocenia, w dzisiejszych czasach transformacji i kryzysu przywództwa oczy opinii publicznej są skierowane w stronę biznesu, który musi komunikować się w sposób otwarty, zrównoważony, ale także odważny. Bez specjalistów public relations jest to trudne.
– Nasze usługi są niezbędne w transformacji i tłumaczeniu obecnej, trudnej rzeczywistości – mówi Przemysław Mitraszewski. – Myślę, że największym nadchodzącym wyzwaniem dla branży PR będzie ta nowa rzeczywistość, kiedy trzeba będzie wyraźnie komunikować swoje wartości, mieć swoje poglądy, opowiadać się za jedną rzeczą i protestować przeciwko innym. Dzisiaj nie da się stać w rozkroku. Najlepiej to widać na mistrzostwach świata, kiedy sponsorzy, nie tylko piłkarze, coś próbują manifestować, przeciwko czemuś protestować. Takie jest oczekiwanie opinii publicznej. I my jako doradcy komunikacyjni, profesjonaliści PR w tych procesach będziemy współuczestniczyć.
Jak wskazuje opublikowany niedawno „World PR Report 2022–2023” przygotowany przez ICCO, International Communications Consultancy Organisation, znaczenie specjalistów PR w firmach rośnie, ponieważ większa jest też „kontrola” ze strony klientów i konsumentów. Badani z różnych krajów i regionów świata wskazywali, że w tym roku wzrosło zapotrzebowanie klientów na usługi wykraczające poza tradycyjny PR. Wśród priorytetowych obszarów, na które będą trafiały większe wydatki, są: działania ESG nakierowane na zrównoważony rozwój, współpraca z influencerami i doradztwo strategiczne.
„World PR Report 2022–2023” wskazuje też, że branża dość pozytywnie podchodzi do kolejnych miesięcy. Badani dyrektorzy i właściciele agencji wskazali taki sam poziom optymizmu co do wzrostu rynku jak rok temu: w 10-stopniowej skali średnia światowa wyniosła 7,3. Najlepiej nastawieni na przyszłość są przedstawiciele rynków w Ameryce Północnej i Łacińskiej, najmniej pozytywnie – w Europie i Wielkiej Brytanii (6,9 i 6,6). Wysoki był także wskaźnik odpowiedzi o oczekiwania co do wzrostu rentowności – światowa średnia to 7, przy czym rok temu było to 6,7.
– W 2023 roku mówi się, że czeka nas spowolnienie gospodarcze, ale czas pokaże. Na razie hamujemy na szczęście stosunkowo powoli. Mam nadzieję, że nie będzie tak źle, jak zakładają prognozy, że branża PR dalej będzie mogła rosnąć i realizować ciekawe projekty. Zwłaszcza że profesjonaliści PR w tych trudnych czasach są bardzo potrzebni w zarządzaniu kryzysowym. Być może ci, którzy zajmują się PR-em produktowym, będą mieli trochę odchudzone budżety, bo być może będą jakieś cięcia, natomiast co do zasady komunikacja i public relations to są niezbędne czynniki w trudnych czasach – podkreśla prezes Związku Firm Public Relations.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-09: Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.