Newsy

PKPP Lewiatan: Euro 2012 przyniesie sezonowy wzrost zatrudnienia

2012-04-26  |  06:30
Mówi:Monika Zakrzewska
Funkcja:Ekspertka
Firma:PKPP Lewiatan
  • MP4

    Stabilizacja sytuacji gospodarczej na europejskim rynku i przygotowania do Euro 2012 dają nadzieję na wzrost poziomu zatrudnienia w tym roku. Korzystne sygnały płyną też z najnowszych danych GUS-u – wynika z nich, że do urzędów pracy w marcu zgłosiło się o ponad 17 tys. osób mniej niż w lutym i o 25,2 tys. osób mniej niż w tym samym miesiącu ub.r.

    Monika Zakrzewska, ekspertka rynku pracy z PKPP Lewiatan prognozuje, że w tym roku będziemy mieli do czynienia z sezonowością zatrudnienia większą niż zazwyczaj.

     - Drgnęło zatrudnienie, jeżeli chodzi o porównanie z rokiem ubiegłym. Euro zbliża się wielkimi krokami i niestety mamy trochę opóźnień z przygotowaniami, chociażby z infrastrukturą drogową, budową dworców, remontami na lotniskach, czyszczeniami starych obiektów. Również hotelarstwo, turystyka, transport, wszystkie te branże przygotowują się do tego, by przyjąć sporą rzeszę osób i na pewno tu sezonowość będzie znacznie większa niż co roku – mówi Monika Zakrzewska.

    Optymistyczne sygnały płyną z rynku europejskiego, gdzie sytuacja stabilizuje się.

     - Większość zamówień realizowanych przez polskie firmy produkcyjne przychodzi z Europy Zachodniej. Zatem im lepiej będzie się tam działo, im bardziej stabilna będzie sytuacja, tym w Polsce rynek pracy również będzie działał pozytywnie – wyjaśnia ekspertka.

    Nadzieję na rozwój gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia niesie ze sobą organizacja Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012.

     - Miejmy nadzieję, że podobnie jak w innych krajach, gdzie było organizowane Euro, to nie będzie tylko jednorazowy „boom”, jeżeli chodzi o przyjazd turystów. Zwykle podczas mistrzostw zachęca się rzeszę osób, aby przyjechały po raz kolejny do tego samego państwa. Mamy nadzieję, że w Polsce będzie to podobnie – dodaje.

    Zdaniem Moniki Zakrzewskiej nie tylko branża turystyczna będzie potrzebować nowych pracowników.

     - Jeżeli powstały nowe obiekty, to na pewno nikt ich nie zamknie, nie będzie czekał aż zniszczeją i zostaną zlikwidowane, tylko ktoś jednak będzie musiał to wszystko wykorzystać i ktoś będzie musiał w tych obiektach pracować – uważa specjalistka rynku pracy.

    GUS podał wczoraj, że stopa bezrobocia w marcu wyniosła 13,3 proc. wobec 13,5 proc. w lutym. Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 193,7 tys. osób poszukujących zatrudnienia, o 17,3 tys. osób mniej niż w lutym 2012 r. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.