Newsy

PKPP Lewiatan: Euro 2012 przyniesie sezonowy wzrost zatrudnienia

2012-04-26  |  06:30
Mówi:Monika Zakrzewska
Funkcja:Ekspertka
Firma:PKPP Lewiatan
  • MP4

    Stabilizacja sytuacji gospodarczej na europejskim rynku i przygotowania do Euro 2012 dają nadzieję na wzrost poziomu zatrudnienia w tym roku. Korzystne sygnały płyną też z najnowszych danych GUS-u – wynika z nich, że do urzędów pracy w marcu zgłosiło się o ponad 17 tys. osób mniej niż w lutym i o 25,2 tys. osób mniej niż w tym samym miesiącu ub.r.

    Monika Zakrzewska, ekspertka rynku pracy z PKPP Lewiatan prognozuje, że w tym roku będziemy mieli do czynienia z sezonowością zatrudnienia większą niż zazwyczaj.

     - Drgnęło zatrudnienie, jeżeli chodzi o porównanie z rokiem ubiegłym. Euro zbliża się wielkimi krokami i niestety mamy trochę opóźnień z przygotowaniami, chociażby z infrastrukturą drogową, budową dworców, remontami na lotniskach, czyszczeniami starych obiektów. Również hotelarstwo, turystyka, transport, wszystkie te branże przygotowują się do tego, by przyjąć sporą rzeszę osób i na pewno tu sezonowość będzie znacznie większa niż co roku – mówi Monika Zakrzewska.

    Optymistyczne sygnały płyną z rynku europejskiego, gdzie sytuacja stabilizuje się.

     - Większość zamówień realizowanych przez polskie firmy produkcyjne przychodzi z Europy Zachodniej. Zatem im lepiej będzie się tam działo, im bardziej stabilna będzie sytuacja, tym w Polsce rynek pracy również będzie działał pozytywnie – wyjaśnia ekspertka.

    Nadzieję na rozwój gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia niesie ze sobą organizacja Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012.

     - Miejmy nadzieję, że podobnie jak w innych krajach, gdzie było organizowane Euro, to nie będzie tylko jednorazowy „boom”, jeżeli chodzi o przyjazd turystów. Zwykle podczas mistrzostw zachęca się rzeszę osób, aby przyjechały po raz kolejny do tego samego państwa. Mamy nadzieję, że w Polsce będzie to podobnie – dodaje.

    Zdaniem Moniki Zakrzewskiej nie tylko branża turystyczna będzie potrzebować nowych pracowników.

     - Jeżeli powstały nowe obiekty, to na pewno nikt ich nie zamknie, nie będzie czekał aż zniszczeją i zostaną zlikwidowane, tylko ktoś jednak będzie musiał to wszystko wykorzystać i ktoś będzie musiał w tych obiektach pracować – uważa specjalistka rynku pracy.

    GUS podał wczoraj, że stopa bezrobocia w marcu wyniosła 13,3 proc. wobec 13,5 proc. w lutym. Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 193,7 tys. osób poszukujących zatrudnienia, o 17,3 tys. osób mniej niż w lutym 2012 r. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Transport

    Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

    W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.

    Handel

    Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

    Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.