Newsy

PKPP Lewiatan: Euro 2012 przyniesie sezonowy wzrost zatrudnienia

2012-04-26  |  06:30
Mówi:Monika Zakrzewska
Funkcja:Ekspertka
Firma:PKPP Lewiatan
  • MP4

    Stabilizacja sytuacji gospodarczej na europejskim rynku i przygotowania do Euro 2012 dają nadzieję na wzrost poziomu zatrudnienia w tym roku. Korzystne sygnały płyną też z najnowszych danych GUS-u – wynika z nich, że do urzędów pracy w marcu zgłosiło się o ponad 17 tys. osób mniej niż w lutym i o 25,2 tys. osób mniej niż w tym samym miesiącu ub.r.

    Monika Zakrzewska, ekspertka rynku pracy z PKPP Lewiatan prognozuje, że w tym roku będziemy mieli do czynienia z sezonowością zatrudnienia większą niż zazwyczaj.

     - Drgnęło zatrudnienie, jeżeli chodzi o porównanie z rokiem ubiegłym. Euro zbliża się wielkimi krokami i niestety mamy trochę opóźnień z przygotowaniami, chociażby z infrastrukturą drogową, budową dworców, remontami na lotniskach, czyszczeniami starych obiektów. Również hotelarstwo, turystyka, transport, wszystkie te branże przygotowują się do tego, by przyjąć sporą rzeszę osób i na pewno tu sezonowość będzie znacznie większa niż co roku – mówi Monika Zakrzewska.

    Optymistyczne sygnały płyną z rynku europejskiego, gdzie sytuacja stabilizuje się.

     - Większość zamówień realizowanych przez polskie firmy produkcyjne przychodzi z Europy Zachodniej. Zatem im lepiej będzie się tam działo, im bardziej stabilna będzie sytuacja, tym w Polsce rynek pracy również będzie działał pozytywnie – wyjaśnia ekspertka.

    Nadzieję na rozwój gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia niesie ze sobą organizacja Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012.

     - Miejmy nadzieję, że podobnie jak w innych krajach, gdzie było organizowane Euro, to nie będzie tylko jednorazowy „boom”, jeżeli chodzi o przyjazd turystów. Zwykle podczas mistrzostw zachęca się rzeszę osób, aby przyjechały po raz kolejny do tego samego państwa. Mamy nadzieję, że w Polsce będzie to podobnie – dodaje.

    Zdaniem Moniki Zakrzewskiej nie tylko branża turystyczna będzie potrzebować nowych pracowników.

     - Jeżeli powstały nowe obiekty, to na pewno nikt ich nie zamknie, nie będzie czekał aż zniszczeją i zostaną zlikwidowane, tylko ktoś jednak będzie musiał to wszystko wykorzystać i ktoś będzie musiał w tych obiektach pracować – uważa specjalistka rynku pracy.

    GUS podał wczoraj, że stopa bezrobocia w marcu wyniosła 13,3 proc. wobec 13,5 proc. w lutym. Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 193,7 tys. osób poszukujących zatrudnienia, o 17,3 tys. osób mniej niż w lutym 2012 r. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Transport

    LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

    – Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

    Firma

    Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

    Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

    Transport

    80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

    Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

    Sport

    Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

    Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.