Newsy

Prawie połowa zatrudnionych w handlu to osoby po pięćdziesiątce

2014-01-29  |  06:10
Mówi:dr Beata Buchelt
Funkcja:koordynator merytoryczny projektu Kobiety 50+ Talenty Wiedzy
Firma:Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • MP4
  • Aż 40 proc. zatrudnionych w handlu detalicznym to osoby po pięćdziesiątce. Większość z nich to kobiety, stanowią one 70 proc. wszystkich, którzy pracujących w branży. Aby przedłużyć ich aktywności zawodową powstał projekt Kobiety 50+. Ma on umożliwić dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pracownikami. Zdaniem organizatorów koszty realizowanego w województwie mazowieckim projektu zwrócą się już w pierwszym roku.

     – Z naszych badań i z danych, które można prześledzić w GUS-ie, wynika, że struktura zatrudnienia w małych i średnich przedsiębiorstwach w sektorze handlowym przesuwa się w kierunku osób powyżej 50. roku życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Beata Buchelt z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, koordynator merytoryczny projektu Kobiety 50+ Talenty Wiedzy. – Te osoby, a zwłaszcza kobiety, dominują i dlatego staramy się wdrożyć projekt, który przedłuży ich aktywność zawodową na rynku pracy. Drugim naszym celem jest podniesienie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, która opiera się głównie na kapitale ludzkim  – wyjaśnia.

    Według ekspertów zaangażowanych w jego realizację przyniesie on 106-procentowy zwrot już w pierwszym roku realizacji, a w kolejnych latach – 130-procentowy.

    Projekt Kobiety 50+ Talenty Wiedzy, który zakłada wykorzystanie pracowników powyżej 50. roku życia w zarządzaniu zasobami ludzkimi w sektorze MSP, ruszył w pełni w ubiegłym tygodniu. Inicjatywa skierowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw z branży handlowej, które zatrudniają kobiety powyżej 50. roku życia i funkcjonują w województwie mazowieckim.

     – Projekt dedykowany jest przede wszystkim małym i średnim przedsiębiorstwom, które w sektorze handlowym zatrudniają kobiety powyżej 50. roku życia – mówi Beata Buchelt.

    Organizatorem jest Stowarzyszenie Nasza Inicjatywa współpracujące m.in. z Polską Izbą Handlu, a dofinansowanie zapewnia Europejski Fundusz Społeczny. Inicjatywa ma na celu wykorzystanie kompetencji dojrzałych pracownic handlu detalicznego. W jej ramach odbędą się szkolenia dla kobiet w wieku 50 lat i więcej. Organizatorzy liczą na to, że uczestniczki szkoleń będą przekazywać swoje doświadczenie i kompetencje młodszym pracownikom.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.