Mówi: | Sławomir Neumann |
Funkcja: | Wiceminister zdrowia |
Jeszcze jesienią projekt ws. dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych
Na leczenie poza publiczną służbą zdrowia Polacy wydają dziś ok. 30 mld zł rocznie. – To prawie połowa kwoty, którą dysponuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Jeżeli te środki skanalizujemy i zadbamy, by były racjonalnie wydane, to mogą one dobrze służyć służbie zdrowia, z korzyścią dla pacjentów – mówi Sławomir Neumann, wiceminister zdrowia. Dlatego Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami w ustawie o ubezpieczeniach zdrowotnych. Chodzi m.in. o uregulowanie kwestii dobrowolnych ubezpieczeń.
Jesienią resort chce zaproponować zmiany w przepisach dotyczących komplementarnych ubezpieczeń zdrowotnych, umożliwiających nie tylko szybszy dostęp do lekarzy, ale także do zabiegów niezwiązanych z podstawową opieką medyczną.
– Chcemy dać Polakom możliwość, żeby się dodatkowo ubezpieczyli, żeby płacili per saldo mniej z własnych kieszeni, a na końcu mieli lepszą usługę – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Neumann.
W pierwszej kolejności ministerstwo będzie chciało jednak uporządkować rynek dodatkowych ubezpieczeń. Polacy z własnej kieszeni wydają na prywatne leczenie 30 mld zł, płacąc za wizytę u specjalisty czy kupując abonament. Z danym firmy analitycznej PMR wynika, że statystycznie to około 800 zł na osobę, a wydatki ten cel mają rosnąć w tempie 5 proc. rocznie.
– Dziś w Polsce firmy ubezpieczeniowe oferują wiele ubezpieczeń, na zdrowie, na leczenie, w ramach abonamentów, ubezpieczenia komplementarne. Są też firmy, które mówią: zróbcie bramę prawną dla dodatkowych ubezpieczeń dobrowolnych, to my wejdziemy ze swoją ofertą – mówi Neumann.
Jak podkreśla, oprócz tego, że projekt systematyzuje istniejące dziś ubezpieczenia, ma również umożliwić rozwój kolejnych produktów.
– Chcielibyśmy, żeby można było ubezpieczać się od takich zdarzeń, jak leczenie w szpitalu. To pozwoliłoby wprowadzić do naszego systemu ochrony zdrowia strumień pieniędzy od dodatkowych płatników – wyjaśnia wiceminister zdrowia.
Szczegółowy koszyk usług jest w tej chwili przedmiotem dyskusji. Ale już dziś resort deklaruje, że nie chce wykluczać żadnej możliwości.
– Na końcu to będzie zawsze produkt firmy ubezpieczeniowej, więc to ona będzie ustalała, co w tym ubezpieczeniu się będzie zawierało. Chcielibyśmy, żeby ono było jak najszersze, jak najbardziej solidarnościowe, czyli żeby nie było to ekskluzywne ubezpieczenie dla wybranej grupy, żeby nie było selekcji pacjentów, czyli tylko ubezpieczamy zdrowych i młodych – podkreśla wiceminister.
Dodaje, że trwają jeszcze konsultacje projektu z ekspertami i stroną społeczną.
– Założenia do tej ustawy są już opracowywane w ministerstwie. Będziemy starali się równolegle [z ustawą o zmianach w NFZ – przyp. red.] taki projekt zaproponować – mówi Sławomir Neumann. – Chcemy to wszystko dobrze opisać. Wymaga to jeszcze trochę pracy. Chodzi o to, żeby ten projekt nawet długo konsultować, ale żeby na koniec on był dobry.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.