Newsy

Rozwiązywanie sporów konsumenckich poza sądem ma być łatwiejsze. We wtorek rząd zajmie się założeniami do nowych przepisów

2015-03-27  |  06:50

Na najbliższym posiedzenie rząd ma zająć się projektem założeń do ustawy o pozasądowym rozstrzyganiu sporów. Przygotowywane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmiany mają ułatwić i przyspieszyć rozwiązywanie sporów między konsumentami a przedsiębiorcami. Pomijanie drogi sądowej staje się coraz popularniejsze, bo jest zdecydowanie szybsze, tańsze i bardziej skuteczne. Urząd liczy, że nowe przepisy zostaną przyjęte do końca kadencji Sejmu.

Czasami jest tak, że wszystkich problemów między klientami a przedsiębiorcami nie da się rozwiązać horyzontalnie, w związku z czym trzeba dokładnie przeanalizować konkretny spór. Temu będzie służył system ADR, czyli system alternatywnego sposobu rozwiązywania sporów, który w tej chwili tworzymy poprzez nowe przepisów ustawy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak podkreśla, dziś często konsument nie wie, do jakiej instytucji może się zgłosić, kiedy pojawi się spór z przedsiębiorcą. W nowym systemie ADR wskazane będą podmioty, zarówno publiczne, jak i niepubliczne, które będą mogły udzielić konsumentowi wsparcia i pomóc w pozasądowym rozstrzygnięciu sporu.

Po wejściu w życie nowych przepisów konsument ze swoją skargą będzie się mógł zwrócić do konkretnego ośrodka ADR branżowego albo innego, gdzie jego spór zostanie rozpoznany – wyjaśnia Karczewska.

Sprawy te będą trafiały do ADR przy takich instytucjach, jak Inspekcja Handlowa, Urząd Regulacji Energetyki czy Urząd Komunikacji Elektronicznej. Warunkiem jest to, by ADR-y były bezstronne, sprawiedliwe, a ich działania transparentne. Postępowania prowadzone w ramach nowego systemu mają być nie tylko znacznie łatwiejsze i szybsze (proponowany maksymalny czas rozpatrzenia sporu to 90 dni), lecz także mniej kosztowne.

Unijne regulacje zakładają, że uzupełnieniem systemu ADR ma być elektroniczna platforma (ODR), która ułatwi rozwiązywanie sporów między konsumentami i przedsiębiorcami z różnych państw członkowskich UE.

Projektem założeń do nowych przepisów na najbliższym posiedzeniu 31 marca ma się zająć Rada Ministrów.

Przyjęcie nowych rozwiązań wymusza na Polsce dyrektywa z 2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Termin jej implementacji upływa 9 lipca br.

Mam nadzieję, że ustawa zostanie uchwalona do końca kadencji tego Sejmu – mówi Karczewska.

Dziś polubowne rozwiązywanie sporów jest możliwe tylko w przypadku niektórych usług i transakcji, ale zyskuje na popularności. Urząd liczy na to, że nowe przepisy jeszcze zwiększą odsetek rozstrzyganych w ten sposób spraw. Oczekuje, że w ciągu pięciu lat liczba spraw podwoi się i wyniesie ok. 45 tys. rocznie.

Aby konsument poczuł się na rynku bezpiecznie, potrzebne są przepisy nowej ustawy konsumenckiej, ale istotne są również organy, które go chronią – tłumaczy wiceprezes UOKiK. – Konieczne jest, by w tym zakresie instytucje współpracowały ze sobą w sieci. W mojej ocenie ważna jest także siła popytowa konsumentów. Dzisiaj potrafią oni czasami przeciwstawić się nieuczciwym praktykom stosowanym przez firmy z różnych branż. To bardzo ważny element, którego wcześniej nie było.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.