Mówi: | Maciej Ziarek |
Funkcja: | analityk zagrożeń |
Firma: | Kaspersky Lab Polska |
W Polsce hakerzy uderzają głównie w uniwersytety, jednostki administracyjne i centra danych
Cyberataki stają się jednym z najpoważniejszych zagrożeń gospodarczych na świecie. W ubiegłym roku zaledwie 4 proc. firm z branży IT nie doświadczyło tego rodzaju zagrożenia. Celem hakerów są wszystkie branże, również te najbardziej wrażliwe, jak bankowość. W Polsce na celowniku hakerów są głównie uniwersytety, jednostki administracyjne oraz centra danych.
Jak pokazują badania cyberszpiegowskiej kampanii Crouching Yeti, przeprowadzone przez analityków firmy Kaspersky Lab, od końca 2010 roku zaatakowanych zostało 2,8 tys. użytkowników.
– Codziennie atakowane są nowe ofiary – podkreśla Maciej Ziarek, analityk zagrożeń w Kaspersky Lab Polska. – Około 2,8 tys. użytkowników zostało zainfekowanych właśnie w wyniku działalności tej kampanii, co przekłada się na ponad 100 różnych firm i instytucji. Są to instytucje i firmy z wielu dziedzin.
Pierwsza nazwa nadana tej kampanii to Energetic Bear, ze względu na cel ataków, czyli przedsiębiorstwa z branży energetycznej. Analizy Kaspersky Lab wskazują, że jest to jednak kampania łączona z kilkoma zaawansowanymi i długotrwałymi kampaniami, a ich ofiarami są również inne sektory – najwięcej ataków wykryto w sektorach maszynowym, produkcyjnym farmaceutycznym, budowlanym, edukacyjnym i IT.
Zaatakowane firmy są zlokalizowane głównie w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii i Japonii, wiele z nich znajduje się również w Niemczech, Francji, we Włoszech, Turcji, Irlandii, Polsce oraz Chinach. W Polsce hakerzy uderzyli głównie w uniwersytety, jednostki administracyjne oraz centra danych.
Zdaniem Kaspersky Lab Polska, najgroźniejszym skutkiem kampanii jest ujawnienie poufnych informacji, takich jak tajemnice handlowe oraz know-how. Podczas ataku hakerzy starają się przede wszystkim zdobyć te dane z zainfekowanych komputerów. Kopiują m.in. pliki PDF, dokumenty tekstowe, dokumenty z arkusza kalkulacyjnego.
– Najsłabszym ogniwem jest człowiek. Konkretne osoby są wybierane przez twórców tej kampanii na pewno z jakiegoś powodu, być może tym powodem jest właśnie dostęp do danych – mówi Ziarek. Podkreśla jednak, że ze względu na szerokie spektrum zaatakowanych firm trudno znaleźć między nimi ogniwo wspólne.
Cyberatak przestaje być potężnym zagrożeniem, gdy zostaje wykryty. Zainteresowani wiedzą wtedy, że trzeba się bronić i dostają stosowne narzędzia.
– W pierwszej kolejności instalują odpowiednie oprogramowanie zabezpieczające, starają się też sprawdzać inne komputery, które do tej pory nie były skanowane, czy one nie zostały też zainfekowane. Na pewno to nie jest przypadek, że jedynie 2,8 tys. osób zostało zainfekowanych konkretnym szkodnikiem, a nie większa liczba użytkowników – ocenia analityk zagrożeń w Kaspersky Lab Polska.
Zdaniem analityków Crouching Yeti nie jest wysoce zaawansowaną kampanią. Atakujący nie stosowali metod, które wykorzystywałyby nieznane jeszcze luki w zabezpieczeniach, tylko powszechnie stosowane techniki ataków.
Czytaj także
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
- 2024-08-20: Brak przepisów i systemu wsparcia blokuje rozwój polskiego rynku biometanu. Branża apeluje o włączenie sektora do krajowych strategii energetycznych
- 2024-08-26: Nowa unijna regulacja ma zapobiec wylesianiu i degradacji lasów. Obejmie ok. 120 tys. firm w Polsce, które będą musiały spełnić restrykcyjne wymogi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.