Mówi: | Wojciech Michałowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Barlinek |
Prezes Barlinka: ceny drewna w Polsce sztucznie winduje system sprzedaży
Ceny drewna w ciągu ostatnich kilku lat wzrosły o połowę. Według przedsiębiorców, wywindował je system sprzedaży tego surowca, który polega na organizacji aukcji drewna przez Lasy Państwowe – nie preferuje on klientów długoterminowych, a sztucznie podnosi jego ceny. Dlatego przedsiębiorcy postulują zmiany w obecnych regulacjach.
Sytuację, zdaniem prezesa Barlinka, utrudniają zasady systemu sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe. Już od kilku lat jest to powodem konfliktu pomiędzy Lasami a przedsiębiorcami.
– Rzecz jest w regulacjach, które dotyczą sposobu zakupu drewna i tego, w jaki sposób określana jest punktacja przy przetargach na jego zakup. Duzi, stabilni odbiorcy powinni być preferowani. Jest to nie tylko w naszym interesie, ale całego rynku pracy, jak również Lasów Państwowych i Skarbu Państwa – uważa Wojciech Michałowski. – To my tworzymy tutaj miejsca pracy i eksportujemy towary wysoko przetworzone. Natomiast nasi konkurenci traktują nasz rynek trochę jako źródło surowca.
Polscy przedsiębiorcy twierdzą, że borykają się ze sztucznie windowanymi stawkami.
– Ceny drewna są wciąż wysokie, w ciągu ostatnich 4-5 lat ten surowiec podrożał o 50 proc. – szacuje Michałowski.
I mimo wejścia w życie nowych regulacji mających obniżyć stawki za drewno, przedsiębiorcy nadal walczą o dostęp do surowca. W styczniu tego roku weszło w życie rozporządzenie ministra gospodarki, które ograniczyło współspalanie drewna pełnowartościowego. Do tamtej pory surowiec ten był traktowany jako odnawialne źródło energii, któremu przysługują dotacje. W konsekwencji przemysł papierniczy i meblarski konkurowały o drewno z energetyką. Na rynku brakowało drewna, a jego stawki były windowane.
– Spadły nieco stawki za drewno miękkie, czyli sosnowe, którego używamy do produkcji warstwy środkowej i spodniej w naszych głównych produktach. Pomogły nam zmiany związane ze współspalaniem, czyli wycofanie się z tego nieszczęsnego projektu. Natomiast wciąż mamy wysokie ceny drewna twardego – zwraca uwagę prezes Barlinka.
Grupa Barlinek jest wiodącym producentem warstwowych podłóg drewnianych na świecie o potencjale produkcji ponad 9 mln m2 rocznie. Sprzedaje podłogi na 55 rynków na pięciu kontynentach. Barlinek od września 2005 roku jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Czytaj także
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-09-30: Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
- 2024-09-18: Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-08-13: FSC wprowadza nowy standard certyfikacji lasów dla Polski. Zacznie obowiązywać za niecałe dwa miesiące
- 2024-08-09: Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-27: Wojciech „Łozo” Łozowski: Kiedy miałem chore serducho, to napady częstoskurczu zdarzały się podczas koncertu. Kładłem się na scenie, a ludzie myśleli, że to jest jakiś artystyczny performance
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.