Newsy

Prezes TNS: Polacy wciąż zmuszenie do płatności gotówką, bo w małych sklepach trudno o terminal

2013-07-03  |  06:10

Płatności gotówkowe stanowią 82 proc. wszystkich płatności detalicznych w Polsce – wynika z badania TNS, dotyczącego zwyczajów płatniczych Polaków. Zdaniem Piotra Kwiatkowskiego, prezesa TNS Polska, taka popularność gotówki wynika przede wszystkim z braku możliwości płacenia kartą w małych sklepach. Około połowa z nich albo nie ma terminali płatniczych, albo honoruje płatności kartą dopiero od pewnej kwoty.

Wielu właścicieli małych sklepików uważa, że instalacja terminali płatniczych byłaby dla nich nieopłacalna. Ze względu na niewielkie obroty w handlu detalicznym obawiają się głównie wysokiej opłaty za korzystanie z urządzeń (opłaty intercharge). 

 – W Polsce gotówka odgrywa bardzo istotną rolę, a karta płatnicza często jest traktowana jako narzędzie do wyciągania gotówki, którą płacimy zwłaszcza w mniejszych punktach sprzedaży, w niewielkich sklepach czy też w punktach usługowych często ulokowanych poza głównymi miastami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Kwiatkowski, prezes TNS Polska.

Tłumaczy, że popularność transakcji gotówkowych wynika z faktu, że w wielu punktach sprzedaży nie ma możliwości płacenia kartą.

 – Infrastruktura do płatności bezgotówkowych, mimo że się szybko rozwija, to jest jednak w Polsce dosyć dziurawa i jest dużo miejsc, gdzie po prostu musimy płacić gotówką – podkreśla.

Poza tym zarówno sklepy, jak i klienci przyzwyczaili się już do tego, że za małe zakupy płaci się gotówką. Z uwagi na opłatę intercharge małym sklepom na ogół opłaca się przyjmować płatności bezgotówkowe od kwoty powyżej 20 zł. Stąd często można spotkać się w nich z taką informacją dla klientów. 

 – To są często małe sklepy, a zwłaszcza jeśli one są położone w mniejszych miejscowościach, to rzeczywiście obroty są na tyle niewielkie, a i zasobność klientów na tyle mała, że właściciele boją się wchodzić w obszar bankowości bezgotówkowej i boją się instalować terminale – tłumaczy Kwiatkowski.

Z danych NBP wynika, że aż 23 proc. Polaków nie posiada rachunku w żadnym banku – to tzw. grupa nieubankowiona. Z kolei wśród osób, które po raz pierwszy zaczynają korzystać z karty, często pojawia się bariera psychologiczna związana z dokonywaniem płatności bezgotówkowych. 

 – Te obawy podzieliłbym na kilka grup. Pierwsza to obawa, czy przypadkiem za tę transakcję nie zapłacę dodatkowych, ukrytych opłat, czy ta transakcja nie będzie droższa, niż gdybym zapłacił gotówką. Poza tym są obawy związane z tym, że może ktoś ukradnie kartę, może coś się zadzieje w tych elektronicznych połączeniach, co będzie dla mnie niekorzystne – wymienia prezes TNS Polska.

Najbardziej aktywna grupa wśród osób płacących kartą to ludzie w wieku produkcyjnym. W pozostałych przedziałach wiekowych ta aktywność jest dużo niższa.

 – Najaktywniejszymi uczestnikami usług bankowych i usług finansowych ogólnie są ludzie między 25. a 55. rokiem życia, którzy są aktywni w życiu publicznym, społecznym i zawodowym. W tych grupach jest najwyższy odsetek tych, którzy korzystają z kart w różnym celu. Natomiast w grupach najmłodszych i grupach seniorów ta skłonność do korzystania z bankowości w ogóle, w tym bankowości elektronicznej i transakcji bezgotówkowych jest wyraźnie niższa – tłumaczy Piotr Kwiatkowski.

Według danych NBP wskaźnik ubankowienia w Polsce wynosi obecnie 77 proc. Szacuje się, że w kolejnych latach liczba posiadaczy kont będzie utrzymywała się na zbliżonym poziomie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.