Mówi: | Adam Szudra |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Friends & Brands |
Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.
– Dzisiaj podstawową korzyścią na obecnym poziomie rozwoju sztucznej inteligencji jest wsparcie marketerów w analityce, w odpowiednim doborze twórców. Sztuczna inteligencja jest w stanie dokonywać olbrzymiej ilości obliczeń i dawać marketerom rekomendacje co do tego, z jakimi twórcami współpracować, jak dobierać tych twórców, aby marka odniosła maksymalną korzyść z tej współpracy – mówi agencji Newseria Biznes Adam Szudra, dyrektor zarządzający Friends & Brands.
Badanie przeprowadzone w 2023 roku na ponad 500 marketerach przez Influencer Marketing Hub wskazało, że blisko połowa z nich zawsze używa sztucznej inteligencji we współpracy z influencerami. Najczęściej wykorzystywaną funkcją jest przetwarzanie języka naturalnego. Co istotne, prawie 38 proc. uczestników badania oceniło, że AI wpłynęła na poprawę wyników kampanii influencerskich w ich firmie.
– Sztuczna inteligencja to zarówno szansa, jak i zagrożenie w influencer marketingu i szeroko pojętym marketingu. Nie powinniśmy się jednak jej obawiać, jeśli do jej wykorzystania podchodzimy z głową. Sporo mówi się dzisiaj o zagrożeniach w kontekście prawnym. Pamiętajmy, że to, skąd sztuczna inteligencja pozyskuje informacje, nie są przez cały czas uregulowane. Często słyszymy, chociażby w Stanach, o procesach, gdzie artyści czy gwiazdy pozywają firmy zajmujące się sztuczną inteligencją. Niemniej największą szansą dla sztucznej inteligencji jest dzisiaj, w mojej opinii, wsparcie zarówno procesów twórczych, jak i analitycznych, ale przez cały czas mówimy tutaj o wsparciu, a nie o ich zastępowaniu – tłumaczy Adam Szudra.
Algorytmy sztucznej inteligencji potrafią analizować rozległe zbiory danych w celu identyfikacji wzorców i spostrzeżeń, które mogłyby zostać przeoczone przy ręcznej analizie. Na podstawie danych demograficznych, lokalizacji czy zaangażowania obserwujących AI jest w stanie określić, czy grupa docelowa danego twórcy pokrywa się z grupą docelową kampanii. Narzędziem, które wykorzystuje tę metodę, jest np. HypeAuditor, którego algorytmy identyfikują idealnych influencerów dla danej grupy odbiorców z ponad 138 mln kont na Instagramie, YouTubie, TikToku, X i Twitchu. Zaawansowane systemy AI mogą również oceniać zgodność między stylem i wartościami marki a treścią i odbiorcami influencera.
Przy wykorzystaniu technologii AI można również tworzyć angażujące i spersonalizowane treści dla poszczególnych marek czy influencerów. To nie tylko treści pisane, ale też obrazy, dźwięki czy filmy. AI analizuje także treści pod kątem nieścisłości czy potencjalnego zainteresowania odbiorców. Poza tym może również służyć do monitorowania i optymalizacji kampanii influencerskich: śledzenia i analizowania różnych wskaźników, badania efektywności i na tej podstawie dostosowywania treści czy grup docelowych. Dzięki temu, jak podkreśla ekspert, możliwa jest większa elastyczność w dostosowywaniu kampanii i wyższe zwroty z inwestycji.
Zdaniem dyrektora Friends & Brands mimo rosnącej roli sztucznej inteligencji w influencer marketingu nie zastąpi ona ludzi.
– Sztuczna inteligencja nie jest jeszcze na takim etapie rozwoju, aby w pełni zastąpić pracę człowieka. Mówimy tutaj przecież o procesach kreatywnych, twórczych, których obecnie funkcjonująca sztuczna inteligencja nie rozpoznaje jeszcze i nie zastępuje tak dobrze – przekonuje Adam Szudra.
Niektóre marki eksperymentują jednak z AI influencerami. Przykładem może być Lu do Magalu, stworzona jako rzeczniczka przez jedną z największych firm handlowych w Brazylii, czy Lil Miquela, która zyskała sławę jako wirtualny robot, obecnie jest modelką i ikoną mody. Jak wskazują badani przez Influencer Marketing Hub eksperci, którzy mieli do czynienia z wirtualnymi influencerami, oceniają bardzo pozytywnie to doświadczenie. Główną zaletą współpracy z nimi w porównaniu z „tradycyjnymi” influencerami jest kontrola nad przekazem (31,7 proc.) i dostępność 24/7 (29 proc.). Co istotne, 40 proc. marketerów wierzy, że taka technologia zrewolucjonizuje w przyszłości branżę. Jednocześnie podobny odsetek ma wątpliwości co do kwestii etycznych związanych z AI influencerami.
– Wiele mówi się o tym, że wirtualni influencerzy mogą być przyszłością influencer marketingu. Jest na to szansa, niemniej zastanawiam się, czy takie postacie, takie twory powinniśmy dalej nazywać influencerami. W pogoni za nowościami, za innowacją zapominamy o tym, co jest podstawą influencer marketingu jako takiego, przecież w tych działaniach chodzi o autentyczność i zaufanie, a tego nawet najlepsza sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić – podkreśla dyrektor Friends & Brands.
Kwestie związane z AI nie są do końca uregulowane prawnie. Unijne rozporządzenie AI Act ustanawia m.in. obowiązki dla dostawców dotyczące tego, by treści generowane lub modyfikowane za pomocą sztucznej inteligencji (np. obrazy, pliki audio lub wideo) były wyraźnie oznaczone. Chodzi o to, by odbiorcy treści byli świadomi, kiedy na nie natrafią.
– Zasadniczo nikt nie wie, w którą stronę pójdą rozwiązania prawne. W mojej opinii kluczowa tutaj jest kwestia etyki i tego, że gdy posługujemy się sztuczną inteligencją, nieważne w jakim stopniu, to musimy pamiętać o pełnej transparentności, w końcu odbiorcy, konsumenci chcą wiedzieć, czy te słowa wypowiedziała faktyczna osoba, twórca, którego znają i lubią, czy zostały one wygenerowane przez ChatGPT, czy jakiekolwiek inne rozwiązanie związane ze sztuczną inteligencją. Tak długo, jak długo w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji będziemy jednak transparentni i etyczni, nie widzę w tym niczego złego – ocenia Adam Szudra.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.