Newsy

Media społecznościowe pełne zachęt do adopcji psów. Internauci apelują, żeby nie kupować zwierząt w prezencie

2015-12-15  |  06:30
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W listopadzie i w grudniu w mediach społecznościowych ukazało się prawie 50 tys. wpisów zachęcających do adopcji bezdomnych psów – wynika z analizy IMM i serwisu KarmiePsiaki.pl. Ogłoszenia tego typu objęły zasięgiem 25 mln Polaków. Internauci krytycznie jednak podchodzą do pomysłu kupowania psów w prezencie i apelują o podejmowanie przemyślanych decyzji.

    Z monitoringu mediów społecznościowych wynika, że od 1 listopada do 10 grudnia ukazało się blisko 50 tys. wpisów promujących adopcję psów. Jest to znacznie więcej niż w poprzednich miesiącach, kiedy ukazywało się dziennie średnio około tysiąca wzmianek na ten temat – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Jadaś, specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Jest to pozytywny trend. Dzięki temu, że Polacy dzielą się informacją o tym, że dany pies poszukuje domu, że dane schronisko ma do oddania pod opiekę wiele zwierząt, więcej osób dowiaduje się o takiej potrzebie.

    Szeroki zasięg i rekordowa liczba wpisów to zasługa aktywności schronisk na Facebooku. Poza tym portalem adopcję psów często promowano na Twitterze i Instagramie. Najbardziej aktywne na Twitterze były konta @Psiortal, @Fundacja_Viva i @milosnicy, z kolei na Instagramie – @pro.psy i @schronisko. W tego typu akcje angażują się też osoby prywatne, które same zaadoptowały bezdomnego psa. Przykładowo ProPsy to projekt wolontariuszek, które od lat pomagają psom w schroniskach i same adoptowały sześć zwierzaków. Wykorzystują one aktywnie Instagram i Facebooka oraz stronę WWW, żeby promować ideę przygarniania psów ze schronisk.

    Na Instagramie działają schroniska albo osoby prywatne, które zamieszczają zdjęcia psów czekających na adopcję. Są to zdjęcia z reguły bardzo pozytywne, które przedstawiają życie psów w bardzo dobrym świetle, mimo że często warunki, w jakich żyją te zwierzęta, są dość trudne. Internauci chętnie dzielą się takimi fotografiami i dzięki temu, co potwierdzają informacje ze schronisk, udaje się znaleźć nowy dom dla wielu psów – mówi Łukasz Jadaś.

    Z analizy IMM wynika, że wpisy o adopcji często łączyły się z takimi wyrażeniami, jak „święta”, „prezent”, „Boże Narodzenie”. Nasilone dyskusje w mediach społecznościowych powodują, że niektórzy podejmują decyzję o podarowaniu psa w prezencie. Internauci jednak krytycznie podchodzą do tego typu zjawiska.

    W okresie przedświątecznym wiele osób w internecie pyta o to, jakiego psa kupić na prezent, co często wywołuje bardzo negatywne reakcje innych internautów. Ma to związek z tym, że niektórzy nadal traktują zwierzęta jak rzecz, która kupowana jest pod wpływem impulsu, pod wpływem chwili, podczas gdy trzeba przywiązać znacznie większą uwagę do tej decyzji – mówi Łukasz Jadaś.

    Takie decyzje mogą być tragiczne w skutkach, tym bardziej jeśli osoba obdarowana nie jest przekonana do tego pomysłu. Psy są porzucane, zostawiane na ulicy czy podrzucane do schronisk. O tym, że zakup psa pod choinkę nie jest dobrym pomysłem, przypomina m.in. strona a Facebooku „Pies pod choinkę? Tylko pluszowy”, prowadzona przez Fundację Pomocy Labradorom „Prima”.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Infrastruktura

    Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi

    Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.

    Telekomunikacja

    Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo

    – Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.