Newsy

W Polsce dochodzi do blisko 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo. Wiedza na temat zagrożeń jest niewielka

2014-11-07  |  06:25

W ubiegłym roku doszło w Polsce do ponad 88 tys. wypadków przy pracy, w tym 267 zakończyło się śmiercią poszkodowanego wynika z danych GUS. Eksperci podkreślają, że wiedza o potencjalnych zagrożeniach zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca. 67 proc. Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa je lekceważy.

Według przeprowadzonego w lipcu br. przez pracownię Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” 67 proc. Polaków uważa, że charakter ich zatrudnienia wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia lub życia. Mimo tego ponad połowa czuje się w pracy bezpieczniej, niż wskazuje na to ryzyko związane z wykonywanym zawodem.

Chcemy propagować wiedzę na temat bezpieczeństwie pracy w Polsce. Marzymy o tym, że za 10 lat już nie będzie dochodziło do 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo – mówi Andrzej Smółko, prezes zarządu firmy CWS-boco Polska, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że sytuacja nieco się poprawia. GUS podał, że w 2013 roku ponad 88,2 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Najwięcej tego typy zdarzeń miało miejsce na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazowszu (odpowiednio 12 tys., 11,1 tys. oraz 10,8 tys.). Zdaniem Andrzeja Smółki wiedza na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa wśród pracowników i pracodawców nadal nie jest wystarczająca.

Dlatego zawiązaliśmy Koalicję Bezpieczni w Pracy, której celem jest promowanie kultury i bezpieczeństwa pracy w Polsce zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników – informuje Andrzej Smółko. – Zależy nam na tym, by podnieść poziom bezpieczeństwa w pracy i ograniczyć liczbę wypadków. Są to dosyć często powtarzane slogany, ale my wiemy, jak to zrobić.

Koalicję powołały cztery firmy: CWS-boco Polska, Krystian, LaFarge i TenCate. Prowadzi ona między innymi działania edukacyjne na platformie internetowej www.bezpieczniwpracy.pl.

Nie ograniczamy się tylko do przedstawiania suchych aktów prawnych i obowiązków pracowników oraz pracodawców – mówi Smółko. – Przede wszystkim publikujemy materiały z zakresu wiedzy praktycznej, czyli prezentujące rozwiązania, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa pracy, oraz najlepsze praktyki, które udaje nam się zaobserwować w przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badania Millward Brown, co trzeci pracownik w ciągu ostatnich lat był świadkiem wypadku lub słyszał o wypadku w swoim miejscu pracy, z czego aż 7 proc. stanowiły zdarzenia śmiertelne. Około 20 proc. zatrudnionych doświadczyło rażących naruszeń przepisów BHP.

Zależy nam na tym, by zaangażować w to jak największą grupę polskich przedsiębiorstw – twierdzi Andrzej Smółko. – Ale liczymy także na współpracę ze strony specjalistów do spraw BHP. Chcielibyśmy, aby oni także podzielili się swoimi doświadczeniami, tym, co dzieje u nich w firmach w zakresie bezpieczeństwa, dobrymi praktykami i rozwiązaniami. Chcemy też zachęcić specjalistów BHP do pewnego współzawodnictwa, np. o tytuł najlepszego specjalisty BHP lub najbezpieczniejszej firmy w Polsce.

Wynika badania Millward Brown wskazują, że poczucie zagrożenia w miejscu pracy jest znacznie mniejsze niż rzeczywiste niebezpieczeństwo. Zaledwie 13 proc. ankietowanych obawia się o życie lub zdrowie. Zdecydowana większość (87 proc.) czuje się bezpiecznie, z czego ponad połowa (58 proc.) – bardzo. 57 proc. zatrudnionych uważa, że w pracy nie stanie się im nic złego, pomimo potencjalnego ryzyka związanego z wykonywanym zawodem.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.