Mówi: | Maria Dąbrowska-Loranc |
Funkcja: | kierowniczka |
Firma: | Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego |
Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
Najczęściej do picia i wsiadania za kierownicę przyznają się osoby, które nie ukończyły jeszcze 20. roku życia – informuje Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, opierając się na dostępnych statystykach i badaniach opinii społecznej. Między innymi z tego powodu ważna jest prewencja oraz systematyczne kontrole stanu trzeźwości kierowców. W ub.r. w Polsce doszło do 1201 wypadków drogowych, których sprawcami były osoby pod wpływem alkoholu. Zginęły w nich 154 osoby.
Jak wynika z opracowania Instytutu Transportu Samochodowego na podstawie raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wśród sprawców wypadków pod wpływem alkoholu największą grupę stanowiły osoby między 25. a 39. rokiem życia. Tylko w 2023 roku spowodowali oni 43,1 proc. tego typu zdarzeń.
– Badania wyraźnie pokazują, że najczęściej w wypadki drogowe po spożyciu alkoholu są zaangażowani kierowcy w wieku 25–40 lat, to oni najczęściej uczestniczą w tych wypadkach. Ale jeśli spojrzymy na to z innej strony, jeśli spojrzymy przez badania opinii społecznej, europejskie badania, w których Polska również bierze udział, to okazuje się, że najczęściej do picia i wsiadania za kierownicę przyznają się młodzi ludzie do 20. roku życia – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Maria Dąbrowska-Loranc, kierowniczka Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Wchodząc głębiej w dane publikowane przez ITS, dowiadujemy się, że w 2023 roku co piąta osoba, która poniosła śmieć w wypadku drogowym w Polsce, zginęła w wypadku z udziałem młodego kierowcy między 18. a 24. rokiem życia.
– Młody człowiek nie ma doświadczenia, nie potrafi przewidywać ryzykownych sytuacji na drodze, w związku z tym prawdopodobieństwo wypadku z pijanym kierowcą poniżej 20. roku życia jest trzy-, czterokrotnie wyższe niż kierowcy starszego, czyli duże zagrożenie jednak na drodze stanowią młodzi kierowcy – dodaje Maria Dąbrowska-Loranc.
Wysoka liczba wypadków powodowana przez młodych kierowców może być związana z większą aktywnością za kierownicą, ale również wyższą skłonnością do brawurowej jazdy i ryzykownych manewrów.
– Chcą zaimponować swoim rówieśnikom, to znaczy prowadzą szybko, chcą pokazać, że potrafią sobie poradzić w każdej sytuacji, również po wypiciu alkoholu. I to wszystko dotyczy problemu młodych kierowców oraz dyscyplinowania ich i pokazywania im, jak niebezpieczna może być sytuacja na drodze i jak kondycja ogólna kierowcy ma wpływ na zachowanie tego bezpieczeństwa. To jest bardzo duży problem młodych kierowców, bo często poprzez taki wypadek mogą sobie na całe życie zamknąć drogę do wielu różnych spraw – zauważa ekspertka.
Z drugiej strony nasz kraj jest na drugim miejscu w Europie pod względem poprawności. Z badań przytoczonych przez Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że 99,7 proc. kierowców, którzy wyjeżdżają na drogi, jest trzeźwych. Do poprawy sytuacji przyczyniają się wyrywkowe kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących. Rocznie odbywa się około 16 mln kontroli.
– Szansa na zatrzymanie do takiej kontroli jest bardzo duża i kierowcy to wiedzą, bo tutaj słychać, że sąsiad, że sam kierowca został zatrzymany, taka możliwość jest. I tutaj również odwołujemy się do europejskich badań ESRA, które pokazują, że Polacy spodziewają się takiej kontroli, czyli w swojej decyzji, czy prowadzą pod wpływem alkoholu, czy nie, biorą to pod uwagę dużo częściej, najczęściej w Europie. Średnia europejska to jest około 20 proc., a w Polsce prawie 50 proc. – mówi Maria Dąbrowska-Loranc.
Obecnie w Polsce obowiązuje limit 0,2 promila alkoholu we krwi dla kierowców. Jego przekroczenie oznacza problemy z prawem i dotkliwe kary. W ostatnim czasie organizowanych jest wiele kampanii edukacyjnych, które są kierowane do przyszłych i początkujących kierowców. W ocenie ekspertów warto, by większy nacisk na konsekwencje prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu kładły Ośrodki Szkolenia Kierowców.
– Nie w każdym ośrodku będą takie urządzenia typu alkogogle, typu bataki, czyli badanie czasu reakcji. Tu można świetnie pokazać kierowcy, jak zmieniają się jego możliwości percepcji, czasu reakcji pod wpływem alkoholu. Ale to wymaga bardziej specjalistycznych urządzeń, ale być może w każdym ośrodku, większym i mniejszym, powinny być takie urządzenia – podsumowuje ekspertka.
Według Instytutu Transportu Samochodowego statystyki dotyczące nietrzeźwych kierowców pokazują, że działania prewencyjne i edukacyjne przynoszą widoczne efekty. Liczba ujawnionych przypadków jazdy oraz wypadków powodowanych przez nietrzeźwych kierowców systematycznie spada. Niemniej każde takie zdarzenie niesie tragiczne skutki dla ofiar, ich rodzin, ale także sprawców wypadków.
Czytaj także
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-16: Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Polityka
Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.