Newsy

Wyrzucając żywność tracimy pieniądze, niszczymy środowisko i dajemy zły przykład młodym

2012-04-09  |  06:40
Mówi:Marek Borowski
Funkcja:Prezes
Firma:Federacja Polskich Banków Żywności
  • MP4

    Na śmietnik trafia nawet 1/5 zakupionej przez nas żywności. Łącznie Polacy marnują rocznie ok. 9 mln ton jedzenia. Głównie z powodu przegapionego terminu przydatności do spożycia, zbyt dużych zakupów i przygotowywania za dużych porcji. Mało kto myśli o skutkach marnowania jedzenia.

    Wyrzucanie jedzenia to przede wszystkim strata pieniędzy. W ciągu roku marnujemy w ten sposób 50 mld zł. Ale to nie jedyny skutek.

     - Wyrzucanie żywności z wielu względów jest niewłaściwe i niedobre. Po pierwsze, skutki społeczne, czyli przyzwolenie na marnowanie żywności i uczenie młodego społeczeństwa, które obserwuje nas i wyciąga wnioski. Jeżeli my sami wyrzucamy żywność do kosza, to możemy spodziewać się, że to młode społeczeństwo, które rośnie obok nas, też będzie to robić - ostrzega Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

    Społeczny wydźwięk jest również taki, że w Polsce 2 mln osób żyje w skrajnym ubóstwie. Kolejne 10 mln jest zagrożonych ubóstwem. W całej Unii Europejskiej pomocy żywnościowej potrzebuje regularnie 16 mln osób. W ramach unijnego programu "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" Komisja Europejska przeznacza rocznie 500 mln euro na zakup i dostarczenie żywności do organizacji charytatywnych.

    Federacja Polskich Banków Żywności zwraca również uwagę na ekologiczny skutek marnowania jedzenia.

     - W celu wytworzenia jednej kalorii żywności musimy spożytkować 10 kalorii w różnych nośnikach - w wodzie czy energii. Wyrzucając więc 1 kalorię żywności, wyrzucamy te 10 kalorii, które zostały wykorzystane w całym procesie produkcji - wymienia Marek Borowski.

    Wiele energii wykorzystywane jest również w samym procesie utylizacji żywności.

     - Skutki dla środowiska są bardzo duże, bo to jest emisja gazów cieplarnianych, a gazy pochodzące z utylizacji żywności są 20-krotnie groźniejsze od dwutlenku węgla. Ma to wpływ na ocieplenie klimatu, ale też ma bardzo duże znaczenie przy stratach wody, której brakuje na całym świecie - podkreśla prezes FPBŻ.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

    O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

    Bankowość

    Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

    – Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

    Transport

    CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

    Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.