Newsy

Prywatna opieka zdrowotna stawia na stomatologię. Rynek jest już wart ponad 10 mld zł

2019-07-23  |  06:30
Mówi:Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia, członek zarządu Medicover Sp. z o.o.

lek. den. Wojciech Fąferko, implantolog, właściciel Dentim Clinic

Arkadiusz Buziewicz, współwłaściciel gabinetu Dentim Clinic

W kolejnych latach dynamiczny wzrost rynku usług stomatologicznych będzie napędzany m.in. przez rosnącą świadomość Polaków dotyczącą stanu zdrowia i wyglądu uzębienia. Pacjenci w zdecydowanej większości korzystają z usług prywatnych gabinetów i mają coraz większe oczekiwania. Aby na nie lepiej odpowiadać, polski rynek stomatologiczny musi się konsolidować. Duże sieci szukają innowacyjnych gabinetów, które chcą do nich dołączyć, z korzyścią dla siebie i pacjentów. Po konsolidacji są w stanie zwiększyć przychody o ok. 30 proc. – wynika z obserwacji Medicover Stomatologia.

– Już od pewnego czasu prowadzimy w Polsce proces akwizycji. Naszym celem jest konsolidowanie rynku, który na dziś jest bardzo rozdrobniony. W Europie Zachodniej ten proces jest już znany – dla przykładu w Finlandii konsolidacja rynku jest na poziomie 35 proc., w Wielkiej Brytanii – 25 proc., więc jest to trend zauważalny. Nam zależy na tym, żeby faktycznie docierać do najlepszych klinik na lokalnym rynku i z nimi nawiązywać współpracę – mówi agencji Newseria Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

W 2017 roku rynek usług dentystycznych osiągnął wartość 9,6 mld zł, notując 9-proc. wzrost – wynika z analizy PMR. W kolejnych latach jego rozwój ma napędzać m.in. dobra koniunktura i rosnąca świadomość Polaków dotycząca stanu zdrowia i wyglądu uzębienia.

Według analiz PMR motorem napędowym rynku stomatologii w Polsce jest sektor prywatny. Odpowiada za ponad 80 proc. całości nakładów na usługi dentystyczne. Dla porównania nakłady NFZ na stomatologię to raptem około 2 proc. budżetu funduszu. Niedofinansowanie, słaba jakość i kilkumiesięczne terminy oczekiwania na wizytę powodują, że zdecydowana większość pacjentów korzysta z usług ok. 6 tys. prywatnych gabinetów stomatologicznych działających na polskim rynku. Z badań CBOS wynika, że ich usługi wybiera 69 proc. pacjentów wobec 47 proc. tych, którzy leczą się w ramach kontraktów z NFZ. Tym samym stomatologia pozostaje jedyną gałęzią medycyny, w której Polacy bazują na prywatnych usługach.

Ze względu na konkurencję oraz rosnące oczekiwania pacjentów, którzy chcą wysokiej jakości usług niezależnie od miejsca ich świadczenia, w Polsce rynek stomatologiczny od kilku lat jest w trakcie konsolidacji. Mniejsze podmioty dołączają do większych sieci, dzięki czemu stają się częścią silnego brandu o ugruntowanej pozycji, zyskują dostęp do know-how i finansowania.

– Widzimy po dotychczasowych doświadczeniach, że kliniki, które dołączają do większej grupy, zwiększają przychody nawet o 30 proc. Wynika to m.in. z faktu, że jako duża sieć stomatologiczna przejmujemy część obowiązków, które dotychczas spoczywały na klinice. Są to aspekty związane z administracją, marketingiem czy finansami, które mogą być zunifikowane, więc efektywność kliniki może być zwiększona dzięki wprowadzeniu odpowiednich procesów. Centrum stomatologiczne może w pełni skoncentrować się na pacjentach, z pożytkiem i korzyścią zarówno dla nich, jak i dla kliniki – mówi Wioletta Januszczyk.

Konsolidacja rynku stomatologicznego to trend, który postępuje w całej Europie. W Polsce wcześniej podobny proces przeszły już na przykład salony optyczne czy sieci siłowni. Jego efektem jest wzrost jakości i dostępności usług, świadczonych niezależnie od terminu wizyty czy lokalizacji, którą odwiedza pacjent. Konsolidacja umożliwia budowanie dużej i silnej marki, która budzi zaufanie klientów.

Chcemy, aby kliniki, z którymi nawiązujemy współpracę, miały takie samo podejście do pacjenta i koncentrowały się na nim. Dentim Clinic, który właśnie przejęliśmy, wpisuje się w ten standard. W grupie jest zawsze łatwiej. Chcemy, żeby nasze gabinety stomatologiczne zdobywały unikatowość, siłę na lokalnym rynku i rozwijały się jeszcze szybciej – mówi dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

W procesie konsolidacji Medicover Polska poszukuje klinik dentystycznych z minimum 4–6 fotelami z pełną diagnostyką i zakresem usług od profilaktyki po stomatologię estetyczną. Tylko w ostatnich 2–3 latach do Medicover Polska dołączyło kilka silnych lokalnie podmiotów, m.in. katowicka klinika implantologiczna Śmigiel Implant Master Clinic, wrocławska klinika implantologiczna Royal Dent oraz Prestige Dent, specjalizująca się w cyfrowej ortodoncji, a także kompleks gabinetów Stoma-Dental. Kolejne miejsce to klinika Dentim Clinic w Katowicach.

Kilka lat temu zostaliśmy wyróżnieni przez Global Clinic Rating, międzynarodową organizację akredytującą gabinety stomatologiczne na całym świecie. System oceny przypomina system gwiazdkowy w hotelach. Obecnie znajdujemy się w tym rankingu na miejscu numer 1 w Polsce – podkreśla lek. den. Wojciech Fąferko, implantolog, właściciel Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic.

Katowicka klinika specjalizuje się w implantologii, implantoprotetyce oraz ortodoncji przy wykorzystaniu nowych technologii.

Wyróżnikiem naszego gabinetu jest to, że coraz więcej pracy wykonujemy w sposób cyfrowy. Stosujemy skanery wewnątrzustne, frezarki, cyfrowo łączymy się z laboratorium protetycznym. Stosujemy też tzw. system Digital Smile Design, który pozwala jeszcze przed rozpoczęciem leczenia zwizualizować pacjentowi, jak będzie wyglądał jego uśmiech. Nasza praca przypomina już zawód architekta – najpierw opracowujemy projekt, a dopiero później zajmujemy się wykonywaniem leczenia – mówi lek.den. Wojciech Fąferko.

W naszym zespole medycznym – oprócz lekarzy i asystentek – są również opiekunowie pacjenta, czasami zwani koordynatorami leczenia. Są oni łącznikiem pomiędzy pacjentem a kliniką. Są to osoby, które mają doświadczenie i wiedzę medyczną zdobywaną przez lata. Z drugiej strony potrafią ludzkim językiem wytłumaczyć wątpliwości pacjenta. Można z nią porozmawiać także na temat finansów, planowania całego procesu leczenia. Tym bardziej że większość naszych pacjentów podlega kompleksowemu leczeniu, które niejednokrotnie trwa ponad rok – dodaje Arkadiusz Buziewicz, współwłaściciel Dentim Clinic w Katowicach.

Jak podkreśla dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia, właśnie takie kompleksowe podejście do pacjenta ma dziś coraz większe znaczenie przy wyborze prywatnego gabinetu stomatologicznego. Dla pacjentów liczy się także zaufanie do lekarza, profesjonalizm, komfort gabinetu, poczucie bezpieczeństwa oraz siła marki.

Zależy nam na zmianie postrzegania dentysty w Polsce. Pacjenci, co wynika trochę z zaszłości, postrzegają dentystę jako egzekutora, a nie partnera do współpracy i rozmowy. My chcemy, aby dentysta był nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie, lecz także angażował pacjenta w proces leczenia, upewniał się, że pacjent dokładnie rozumie konsekwencje leczenia. Dlatego tak ważna jest tutaj komunikacja, wygląd kliniki, zapach, atmosfera, jaka w niej panuje. Bardzo ważną rolę odgrywa również asystentka bądź recepcjonistka, która jest dla pacjenta pierwszym kontaktem – mówi Wioletta Januszczyk.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Blisko 200 mln euro trafi na transport kolejowy i paliwa alternatywne. BGK i Komisja Europejska rozdysponują granty na realizację takich projektów

Przyspieszenie rozwoju europejskiej sieci transportowej oraz paliw alternatywnych – to dwa priorytety finansowania w ramach instrumentu CEF Transport Blending Facility. Prywatne i publiczne podmioty mogą się ubiegać w nim o unijne granty na realizację projektów z tych obszarów. Do rozdysponowania jest w sumie 198 mln euro. Dofinansowanie w minimalnej wysokości 1 mln euro na projekt przyznaje Komisja Europejska. Dotacja łączy się z kredytem udzielanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego. To pierwsza instytucja narodowa, która współpracuje z Komisją Europejką przy wdrażaniu tego programu.

Polityka

Pracodawcy RP: Wprowadzenie prezydenckiego pomysłu emerytur stażowych doprowadziłoby do braku pracowników. Wypłacane świadczenia byłyby niskie

Kobiety po 35 latach pracy, a mężczyźni po 40 latach mogliby zyskać prawo do wcześniejszej emerytury stażowej – proponuje Andrzej Duda. Eksperci podkreślają, że jest to postulat, który spodoba się związkowcom, natomiast pracodawcy mogą mieć problem ze znalezieniem pracowników, bowiem osoby ze średnim wykształceniem zyskiwałyby prawo do świadczenia o około 5–7 lat wcześniej niż obecnie. Zdaniem głównego ekonomisty Pracodawców RP przy obecnym stanie demografii sami zainteresowani będą się borykać z niskim poziomem emerytur, niewystarczającym na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

CES Las Vegas 2020

Bankowość

Klienci niechętni udostępnianiu fintechom swoich danych transakcyjnych. Bezpieczeństwo kluczowym aspektem zmian w bankowości

Dyrektywa PSD2, która wdraża otwartą bankowość, pozwala fintechom tworzyć całkiem nowe usługi finansowe dla klientów banków. Otwiera także nowe możliwości współpracy tych podmiotów z bankami. Może się jednak okazać, że największym beneficjentem nowych przepisów będą nie fintechy, ale właśnie zaawansowane technologicznie banki. Wynika to po części z niechęci klientów do udostępniania swoich danych transakcyjnych innym podmiotom.

Konsument

96 proc. rodziców świadomie planuje posiłek w podróży z dziećmi. Przy wyborze miejsca kierują się głównie bezpieczeństwem żywności i czystością

Prawie wszyscy rodzie podróżujący z dziećmi na dłuższych trasach świadomie planują posiłki w drodze – wynika z raportu Federacji Konsumentów „Posiłki w podróży z dziećmi”. Przy wyborze miejsca postoju najważniejsza jest higiena przygotowywania posiłków, czystość miejsca i zróżnicowane menu. 82 proc. wybiera restauracje sieciowe.