Newsy

Agencja Rynku Rolnego chce otwierać polskim produktom dostęp do rynków zagranicznych. Największy potencjał ma Azja

2017-01-12  |  06:50
Mówi:Łukasz Hołubowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4
  • Agencja Rynku Rolnego spodziewa się w tym roku stabilizacji na rynkach produktów rolnych. Skupi się na dalszym wspieraniu polskich rolników z sektorów, które ponoszą straty spowodowane rosyjskim embargiem, oraz ustabilizowaniu sytuacji na rynku drobiu w związku z wykryciem nowych ognisk ptasiej grypy. Jednym z głównych zadań na ten rok będzie budowanie marki i aktywna promocja polskich produktów żywnościowych, zarówno na rynku lokalnym, jak i za granicą. 

    – Rok 2017 będzie okresem dalszej stabilizacji na rynkach produktów rolnych. Z pewnością dużym wyzwaniem będzie rynek owocowo-warzywny, który został najbardziej dotknięty przez rosyjskie embargo – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Hołubowski, prezes zarządu Agencji Rynku Rolnego.

    Rosyjskie embargo na produkty spożywcze wprowadzone 2014 roku znacząco wpłynęło na spadek eksportu. Pozycja Rosji wśród odbiorców polskiej żywności systematycznie spada. Po trzech kwartałach 2016 roku była na 17. miejscu, podczas gdy rok wcześniej zajmowała 15. pozycję. Wartość eksportu na rosyjski rynek spadła o 3,3 proc. w ciągu roku.

    Notowane spadki odbijają się na kondycji polskich producentów, dlatego Agencja Rozwoju Rolnictwa uruchomiła system wsparcia dla rolników. Do listopada ubiegłego roku z rynku wycofano z rynku 313 tys. ton produktów, w tym większość, bo ponad 283 tys. ton, jabłek. ARR wypłaciła natomiast rolnikom wsparcie w łącznej wysokości 573 mln zł.

    W tym roku Agencja zamierza aktywnie promować polskie produkty na rynkach trzecich. Przede wszystkim skupi się na rynkach o dużym potencjale eksportowym, na których polska żywność nie jest obecna lub nie wykorzystuje w pełni ich potencjału. Jak wynika z przedstawionych w grudniu przez resort rolnictwa priorytetów, będą to głównie rynki azjatyckie – Indie, Wietnam, Japonia, Iran czy Tajwan. Poza tym producenci w dalszym ciągu będą wspierani na dotychczasowych rynkach, czyli Chiny, Algieria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemczy czy Białoruś.

    Prezes Agencji Rynku Rolnego podkreśla, że największym sukcesem w ubiegłym roku było podpisanie umów z 23 państwami o otwarciu ich rynków dla polskich produktów.

    W tym roku są kolejne kraje i kolejne rynki do otwarcia. Wyzwaniem będzie także przygotowanie się do pierwszych dostaw na rynki otworzone i dostarczenie produktów w takiej jakości, w jakiej wypływają z portu w Polsce – mówi Łukasz Hołubowski.

    W tym roku Agencja Rynku Rolnego zamierza również położyć nacisk na rynek produkcji mięsa wieprzowego oraz wsparcie eksportu polskiego mięsa drobiowego w odpowiedzi na występowanie ognisk ptasiej grypy. Na początku tego tygodnia Główny Lekarz Weterynarii wydał komunikat dotyczący wykrycia trzech kolejnych ognisk tej choroby (w województwach opolskim, małopolskim i lubuskim). W Polsce jest ich już łącznie 28. Ponieważ Polska jest jednym z największych eksporterów drobiu w UE, krajowi hodowcy ponoszą straty w związku z embargiem na eksport drobiu ze zakażonych stref, które wprowadziły Unia Europejska, Rosja i Hongkong.

    W planach Agencji na nadchodzący rok jest również intensywna promocja polskich produktów na krajowym rynku oraz wspieranie produkcji ekologicznej. Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi tegoroczna wartość polskiego ekorynku może przekroczyć nawet miliard złotych.

     Nie możemy zapomnieć o żywności ekologicznej, która jest produkowana w każdym sektorze. Jeżeli chodzi o zadania promocyjne, to z pewnością skupimy się na promowaniu polskiej marki i polskich produktów tak, aby konsumenci wewnętrzni wiedzieli, co kupują i docenili ich wysoką jakość – mówi prezes zarządu Agencji Rynku Rolnego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.