Newsy

BGŻ: Dynamiczny rozwój sklepów spożywczych o małej powierzchni. W ciągu kilku lat znacząco wzrośnie też rola internetu

2014-10-17  |  06:25

Od kilku lat dynamicznie zwiększa się udział dyskontów w handlu detalicznym. Eksperci przewidują jednak, że w najbliższych latach najszybciej rosła będzie sieć sklepów o małej powierzchni. Firmy będą też dostosować strategię sprzedaży do rosnącego segmentu e-handlu. W ciągu 10 lat zakupy spożywcze przez internet będzie robiło 25 proc. Polaków. 

Wielkość sprzedaży na rynku krajowym jest dwukrotnie wyższa niż wartość towarów wyeksportowanych. Eksport dynamicznie rośnie, jednak dla większości producentów kluczowy jest rynek krajowy – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ.

W 2013 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych wyniosła blisko 20 mld euro, to 11,5 proc. więcej niż w 2012 roku i 4,4 razy więcej niż przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej (dane Agencji Rynku Rolnego). Choć eksport dynamicznie się rozwija, najważniejszy dla polskich producentów pozostanie rynek wewnętrzny.

Jak wynika z raportu Banku BGŻ „Skuteczne strategie w przemyśle spożywczym”, handel detaliczny w Polsce można podzielić na kilka etapów rozwoju.

 – Na początku lat 90. rozwijał się handel indywidualny, druga faza to rozwój supermarketów i hipermarketów, a trzecia  supermarketów i dyskontów – mówi Winek.

Handel tradycyjny (udział w rynku w 1999 roku wynosił 74 proc.), zaczął maleć na rzecz handlu wielkopowierzchniowego. W 2005 roku liczba hipermarketów w Polsce przekroczyła 370 (udział w powierzchni sprzedażowej wyniósł ponad 9 proc.). W latach 2004-2012 liczba supermarketów wzrosła do 4,4 tys. Od 2010 roku w siłę rosły dyskonty – ich udział w sprzedaży w 2013 roku wzrósł do 22 proc.

Powoli wchodzimy w czwartą fazę, rozwijają się sieci małopowierzchniowe, czyli usieciowione sklepy o powierzchni do 400 mkw., np. Freshmarket, Żabka czy Odido. W piątej fazie stawiamy natomiast na wzrost sprzedaży przez internet – podkreśla ekspert Banku BGŻ.

Firmy powinny dopasować swoją strategię do zmieniającej się struktury rynku. Jak wynika z raportu Banku BGŻ, firmy które w ciągu ostatnich lat osiągnęły największy zysk, współpracowały z handlem nowoczesnym. Istotne jest zwiększenie kanałów dystrybucji – oprócz eksportu małe przedsiębiorstwa powinny skupić się na handlu nowoczesnym.

Należy też umiejętnie zarządzać ofertą produktową, starać się, żeby towary wyższej jakości generowały wyższą marżę. Ważne także, by umieć różnicować jakościowo swoje produkty. Najczęściej wygrywały te firmy, które odchodziły od produktów masowych i umiały kreować markę swojego produktu, podnosić jego jakość, za tym szła wyższa cena i marża – tłumaczy Winek.

Innym rozwiązaniem jest skupienie się na produkcie ekonomicznym i jego sprzedaży na masową skalę. Jak podkreśla ekspert, nie należy bagatelizować sprzedaży przez internet i dostosować strategię sprzedażową firm właśnie do tego segmentu rynku. Wartość e-handlu wynosi blisko 1 mld zł przy łącznej wartości handlu detalicznego artykułów spożywczych 234 mld zł (dane PMR). Choć obecnie wciąż niewielu Polaków kupuje żywność wirtualnie (8 proc.), to w ciągu 10 lat w ten sposób zakupy będzie robić 25 proc. społeczeństwa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.