Newsy

Min. Rolnictwa o aferze solnej: szum medialny jest nieadekwatny do zagrożenia

2012-03-07  |  06:45
Mówi:Marek Sawicki
Funkcja:Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Poczekajmy na wyniki badań próbek soli - apeluje Marek Sawicki, minister rolnictwa. I podkreśla, że przedwczesne oceny mogą zaszkodzić polskim producentom żywności.

    Sól badana w laboratoriach inspekcji sanitarnej i weterynaryjnej w Poznaniu okazała się niegroźna dla zdrowia. Ale inspektorzy podkreślają, że nie powinna trafić do produktów spożywczych. Nieznane są jeszcze wyniki badań prowadzonych w Państwowym Instytucie Weterynarii w Puławach. Trafiło tu 12 próbek z trzech różnych miejsc.

     - Afera solna to nie afera dioksynowa czy afera E. coli w Niemczech. Czekamy na ostateczne wyniki badań tej soli i produktów, które zostały pobrane z zakładów przetwórczych. Wtedy będziemy to komentowali, bo wydaje mi się, że szum medialny, jaki wokół tej sprawy został zrobiony, jest nieadekwatny do zagrożenia, jakie to zjawisko niesie - mówi Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Jego zdaniem wyrokowanie w tej sprawie może zaszkodzić polskiemu eksportowi żywności. Szczególnie, jeśli zechcą to wykorzystać zagraniczni konkurenci.

     - Produkty żywnościowe w ubiegłym roku były badane przez dwie inspekcje sanitarną i weterynaryjną, a tych badań było ponad pół miliona. W żadnych produktach nie stwierdziły jakichkolwiek zagrożeń, jeśli chodzi o ich skład, więc byłbym zdecydowanie ostrożniejszy. My dzisiaj mamy zbyt dobre produkty, dobrą jakość tych produktów, żebyśmy w taki dowolny, swobodny sposób bez wyników badań oceniali to zjawisko - podkreśla Marek Sawicki.

    Afera solna rozpoczęła się po tym, jak CBŚ i poznańska prokuratura ustaliły, że trzy firmy sprzedawały sól niejadalną, szkodliwą dla zdrowia, używaną m.in. do posypywania zimą dróg, jako sól spożywczą. Odbiorcami byli głównie odbiorcy hurtowi, wytwórnie wędlin, mleczarnie i piekarnie. Proceder mógł trwać nawet od 1997 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

    65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

    Transport

    Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

    Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

    Polityka

    M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

    Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.