Newsy

Polacy kupują coraz więcej wędlin paczkowanych. Dynamicznie rośnie segment kabanosów premium

2014-11-25  |  06:05

Sprzedaż wędlin paczkowanych dynamicznie rośnie. W ostatnich miesiącach udział paczkowanych produktów wzrósł o 5 pkt proc. i dziś stanowi ok. 35 proc. sprzedaży. Jak podkreślają producenci, kupując takie wędliny, konsument zyskuje informację o produkcie i producencie. A jakość wędlin jest dla klientów coraz ważniejsza. Segmentem niszowym, który ostatnio szybko się rozwija, są kabanosy.

Rynek wędlin w Polsce jest stabilny – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Beata Korab-Białobrzeska, członek zarządu Zakładów Mięsnych Henryk Kania. – Nie rośnie on w kategoriach ilościowych. Bardziej widzimy zmiany wartościowe, które wynikają przede wszystkim ze wzrostu spożycia wędlin wysokojakościowych, które charakteryzują się wyższą średnią ceną za kilogram.

W ostatnich miesiącach, jak zauważa Korab-Białobrzeska, konsumenci zaczęli kupować więcej produktów paczkowanych, kosztem tych sprzedawanych na wagę. Jak wynika z danych firmy analitycznej GfK we wrześniu br. udział wolumenowy wędlin paczkowanych w całej kategorii wzrósł do 34,9 proc., podczas gdy jeszcze w czerwcu miały one 29,7 proc. udziałów w rynku.

Następuje dynamiczny wzrost sprzedaży wędlin paczkowanych, które zawsze cieszyły się nieco mniejszym zainteresowaniem konsumentów niż produkty ważone na miejscu – informuje Beata Korab-Białobrzeska. – Jako przyczynę w pierwszym rzędzie wskazałabym strukturę handlu, czyli na coraz większy udział w dystrybucji kanału nowoczesnego i dyskontów. Moim zdaniem istotny jest też wzrost świadomości konsumenckiej na temat wędlin paczkowanych. Klienci są coraz bardziej świadomi tego, jakie wędliny chcą spożywać i z czego się one składają.

Jak podkreśla, tylko kupując wędlinę paczkowaną, konsument zyskuje informację o składzie czy terminie przydatności do spożycia.

Zmiany preferencji konsumentów dotyczą poszczególnych grup produktowych. Ogólnie na rynku dominują dwie podstawowe: kiełbasy (zarówno podsuszane, jak i zwyczajne) oraz szynki. Stanowią one łącznie 50 proc. całego rynku wędlin w kategoriach wartościowych.

Na uwagę zasługują natomiast segmenty niszowe – zauważa Korab-Białobrzeska. – Produktem, który w ostatnim okresie dynamicznie się rozwija, są kabanosy. Oprócz wzrostu spożycia możemy zaobserwować rosnący udział w tym segmencie produktów paczkowanych. Konsumenci postawili bowiem na kabanosy premium. A one muszą być odpowiednio opakowane i dostarczać podstawową informację, chociażby dietetyczną. To segment, który również w następnych okresach będzie notował dalszą dynamikę wzrostu.

W przypadku zakupu wędlin paczkowanych konsument w większym stopniu przy wyborze kieruje się marką.

Moim zdaniem ta proporcja [w sprzedaży produktów paczkowanych i na wagę – red.] wciąż będzie ulegać zmianie na korzyść produktów paczkowanych. Pomoże w tym, mam nadzieję, akcja edukacyjna, którą zamierzamy uruchomić w przyszłym roku. Jej celem będzie zintensyfikowanie dynamiki wzrostu i zwiększenie udziału wędlin paczkowanych w koszyku zakupowym polskiego konsumenta – wyjaśnia przedstawicielka Zakładów Mięsnych Henryk Kania.

Polski rynek wędlin jest jednak bardzo przywiązany do tradycyjnych wyrobów. Coraz lepiej sprzedają się więc produkty wysokiej jakości, wytwarzane z dużej ilości mięsa, ale przez to droższe (informacja o ilości produktu wytworzonego ze 100 gramów mięsa powinna znajdować się na metce opakowania).

Czynnik mięsności jest brany pod uwagę i obecnie jest to – moim zdaniem – główne kryterium wyboru – potwierdza Beata Korab-Białobrzeska.

Chociaż wędliny wieprzowe nadal stanowią zdecydowaną większość produktów sprzedawanych przez zakłady wędliniarskie, rosnącym powodzeniem cieszą się także produkty drobiowe. GfK szacuje, że wartość rynku mięs i wędlin przekroczy w tym roku poziom 27 mld zł. Na same wędliny polscy konsumenci przeznaczają ponad połowę tej kwoty, czyli ok. 14,5 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.