Mówi: | Andrzej Butra |
Funkcja: | Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
Polska wnioskuje o natychmiastowe wprowadzenie dopłat do eksportu mleka
- Wszystkie symptomy wskazują na to, że na rynku mleka może się powtórzyć kryzys sprzed kilku lat - ocenia Ministerstwo Rolnictwa. Dlatego Polska zabiega w Komisji Europejskiej o wprowadzenie refundacji wywozowych mleka poza granice UE. To, zdaniem resortu, pomogłoby uratować unijny rynek przed dramatycznymi spadkami cen.
Polska propozycja padła już na forum unijnym, podczas Rady Ministrów Rolnictwa 26 kwietnia w Luksemburgu.
- Podnieśliśmy problem instrumentów wspomagania branży mleczarskiej. Oprócz tych, które są w tej chwili uruchomione, czyli dopłat do przechowywania masła i odtłuszczonego mleka w proszku, zwracamy się z prośbą o ten najważniejszy instrument, czyli o dopłaty do eksportu poza granice UE, tzw. refundacje wywozowe - mówi Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.
Gwałtowny spadek cen produktów mlecznych nastąpił w 2008 roku, dlatego Komisja Europejska od 1 stycznia 2009 roku wprowadziła dopłaty do eksportu poza granice UE tak, by produkty te mogły konkurować ze światową produkcją. Wprowadzenie instrumentu przyniosło efekty. Pod koniec 2009 roku branża mleczarska powoli zaczęła wychodzić z kryzysu.
Dlatego właśnie Polska domaga się natychmiastowego uruchomienia dopłat wywozowych.
- Komisarz Ciolos powiedział, że sytuacja jest badana, kontrolowana, ale na razie nie widzą takiego zagrożenia. KE przedstawiła taki punkt widzenia, że teraz po prostu przypada szczyt produkcji mleka ze względu na naturalny cykl produkcyjny i te spadki, według KE, są sezonowe. Polska się z tym kategorycznie nie zgadza -twierdzi Andrzej Butra.
W I kwartale roku ceny produktów mlecznych spadły o ok. 1/3. Jeśli tendencja spadkowa się utrzyma, ceny skupu mleka spadną, co znacząco może pogorszyć sytuację rolników. Co więcej, spada zainteresowanie unijnymi produktami na rynkach trzecich, więc w magazynach zalega coraz więcej różnych rodzajów produktów mlecznych. I choć na tle innych krajów UE sytuacja w branży w Polsce wygląda jeszcze całkiem nieźle, to resort rolnictwa woli dmuchać na zimne.
- Wszystkie symptomy wskazują na to, że może powtórzyć się sytuacja sprzed kilku lat na rynku mleka.
Bronimy się jeszcze dość skutecznie. U nas spadki nie są tak dramatyczne i tak silnie odczuwalnie. Jednak przewidując, staramy się temu zapobiegać już w zarodku - podkreśla Andrzej Butra.
Propozycja Polski na forum UE nie znalazła poparcia większości państw, ale Ministerstwo Rolnictwa nie zamierza na tym poprzestać.
- Jaka będzie reakcja, zobaczymy na najbliższej Radzie Ministrów państw UE - dodaje wiceminister.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.