Mówi: | Michał Koleśnikow |
Funkcja: | analityk rynków rolnych |
Firma: | Bank BGŻ |
W tym sezonie zboża będą tańsze. To przełoży się na niewielkie obniżki cen mąki i pieczywa
Ceny zbóż są coraz niższe. W ciągu miesiąca tona pszenicy konsumpcyjnej potaniała o 100 zł, a paszowej – o 150 zł. Tegoroczne zbiory mają być nawet kilkanaście procent wyższe niż przed rokiem. To może przełożyć się na spadki cen mąki i pieczywa, ale zadaniem analityków będą one minimalne.
– Oczekuje się, że ceny w sezonie 2014/2015 będą trochę niższe niż w ubiegłym roku, co spowoduje, że ceny mąki i pieczywa też mogą być nieco niższe. W najbliższych miesiącach, może do końca roku, te ceny będą troszeczkę spadać. Pamiętajmy jednak, że ceny detaliczne spadają w znacznie mniejszym stopniu niż ceny surowców rolnych, więc spadek ten będzie na poziomie 1-2 proc., może 3 proc. to wszystko, czego możemy oczekiwać – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Koleśnikow, analityk rynków rolnych w Banku BGŻ.
W ostatnich tygodniach ceny zbóż spadają. Jak podkreśla Koleśnikow, w okresie żniw jest to normalne zjawisko.
– Mamy żniwa i niektórzy rolnicy muszą w tym momencie sprzedać zboże. Zboża na rynku jest dużo, trudno je przetransportować, więc ceny zazwyczaj spadają – mówi.
Z ostatnich danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (stan z 3 sierpnia) wynika, że średnia cena tony pszenicy konsumpcyjnej w przedsiębiorstwa prowadzących zakupy zbóż wynosiła 669 zł. Na początku lica była ok. 100 zł wyższa. Pszenica paszowa potaniała jeszcze bardziej – z ponad 750 zł w pierwszym tygodniu lipca do 630 zł na początku sierpnia. W ciągu ostatnich tygodni znacząco spadły również ceny żyta i jęczmienia.
– Trend spadkowy wynika z tego, co się dzieje na świecie – ocenia analityk Banku BGŻ. – Ceny w Polsce podążają za trendami światowymi, a szczególnie bliższym nam rynkom UE i wschodniej Europy. Tam ceny wyraźnie spadają. U nas nawet te spadki były trochę wolniejsze. Tam żniwa są bardzo zaawansowane lub już się zakończyły, natomiast u nas ciągle trwają.
Tegoroczne żniwa na świecie mają być bardzo udane. Pod koniec lipca Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) podniosła prognozy dotyczące produkcji zbóż w sezonie 2014/2015 o 10 mln ton. Szacuje, że produkcja wyniesie 1 959 mln ton. To tylko o 1,2 proc. mniej niż w rekordowo dobrym poprzednim sezonie.
Zdaniem Michała Koleśnikowa również w Polsce plony powinny być wysokie.
– One będą o kilka, nawet kilkanaście procent wyższe niż w ostatnich latach. Zbiory zbóż podstawowych, czyli bez kukurydzy, mają być o 6-10 proc. wyższe niż przed rokiem, a przed rokiem wcale nie były niskie. Więc zbóż w Polsce ma być dużo, mówi się jednak o tym, że może być trudno znaleźć zboże wysokiej jakości – podkreśla Koleśnikow.
To oznacza, że paszy będzie dużo, a mąki mniej. Dlatego ziarno wysokiej jakości tanieje wolniej niż paszowe.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.