Mówi: | Marek Sypek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Agros-Nova Sp. z o.o. |
Właściciel takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt, chce przejmować kolejne
Rosną rynkowe udziały spółki Agros-Nova w kategorii dżemów, syropów i soków owocowych, a wszystko dzięki wzrostom sprzedaży takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt. Spółka pozytywnie ocenia perspektywy dla krajowej konsumpcji, jednak ze względu na niewielkie tempo wzrostu (2-3 proc. rocznie) większe szanse na zwiększanie udziałów rynkowych widzi w konsolidacji. W centrum zainteresowania przedsiębiorstwa są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł.
Rynek spożywczy rośnie w tempie ok. 2-3 proc. rocznie. Jednocyfrowe wzrosty charakteryzują większość segmentów, w których obecna jest Agros-Nova. Spółka chce więc zwiększać udziały poprzez ewentualne fuzje i przejęcia.
– Nasze oczekiwania bardziej są skierowane na ewentualne przejmowanie udziałów poszczególnych producentów czy poszczególnych producentów, niż na to, że te rynki nagle zaczną rosnąć dwucyfrowo – podkreśla Marek Sypek, prezes zarządu spółki Agros-Nova, największego przetwórcy warzyw i owoców w Polsce. – W spektrum naszych zainteresowań są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł. Jeśli chodzi o przejęcia w przyszłości, to myślimy tylko o takich firmach.
Nie wskazuje jednak na żadne konkretne plany spółki w tym zakresie.
Agros-Nova ma w swoim portfolio 10 różnych marek w różnych segmentach. Firma jest jednym z liderów rynku w kategorii soków i nektarów. Ważnym brandem jest Fortuna, jednak coraz większe, trzycyfrowe wzrosty sprzedaży notuje Dr Witt.
– Najważniejszą marką jest dla nas Łowicz, obecny w pięciu kategoriach produktów, gdzie cały czas mamy wzrost udziałów rynkowych, niezależnie od tego, czy są to sosy, syropy czy dżemy. Kotlin jest strategiczną marką w kategorii keczupów, powrócił na drugie miejsce wśród marek w Polsce – mówi Sypek.
Jak podkreśla, w tym roku na rynku surowców spożywczych panuje nerwowa sytuacja, co ma związek z embargiem rosyjskim. W wielu gatunkach podaż na rynku jest duża, co przekłada się na ceny.
– Sytuacja z embargiem rosyjskim nie przekłada się na pozytywne myślenie naszych plantatorów i nie przekłada się również pozytywnie na ceny skupu, które chcieliby osiągać. Te ceny faktycznie w niektórych przypadkach spadły – przyznaje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Sypek.
Dane Internetowej Giełdy Towarowej wskazują, że spadła cena większości owoców, także części warzyw, często poniżej wartości opłacalności. Niższe ceny skupu mają wpływ na obniżkę kosztów firm przetwórczych, jednak – jak wyjaśnia prezes Agros-Nova – zniwelowały to inne czynniki. Wzrosły ceny walut, a nieurodzaj w Argentynie, skąd pochodzi ponad połowa europejskiego importu cytryn, sprawił, że ceny koncentratów owoców cytrusowych wzrosły nawet dwukrotnie.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-27: Drugie życie zużytego oleju spożywczego. Można go wykorzystać do produkcji biopaliw, ale też kosmetyków czy farb
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.