Mówi: | Andrzej Szumowski |
Funkcja: | wiceprezes Wyborowa SA, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka |
Wyborowa chce wejść na kolejne rynki. Na celowniku są RPA i Nigeria
Wyborowa, rodzima marka alkoholowa obecna na blisko stu rynkach świata, planuje ekspansję na nowe rynki oraz zwiększanie eksportu na dotychczasowych. Największe perspektywy dla siebie widzi w krajach rozwijających się, również w Afryce, zwłaszcza w RPA i Nigerii.
Choć Wyborowa jest już obecna w prawie stu krajach świata, nie zamierza na tym poprzestać.
– Chcielibyśmy być przynajmniej w tych krajach, w których, zgodnie z zasadami obowiązującego lokalnie prawa, alkohole się spożywa – podkreśla Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej SA oraz prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. – Polska wódka powinna być wszędzie tam, gdzie spożywany jest alkohol – taki jest nasz strategiczny cel.
Wyborowa jest w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych wódek w Polsce (z 3 proc. udziałem w całym rynku) oraz najpopularniejszą wódką w segmencie Premium (24 proc. udziału). Wśród najważniejszych planów marki na przyszły rok jest umocnienie pozycji marki na obecnych rynkach eksportowych oraz ekspansja na nowe.
– To oczywiście umocnienie swojej pozycji w mateczniku, czyli Polska, poza tym Unia Europejska, Ameryka Łacińska, Ameryka Północna, Azja. Pamiętajmy o bardzo perspektywicznym rynku, jakim jest szeroko rozumiana Afryka, a szczególnie jej południe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Szumowski.
Do najbardziej perspektywicznych rynków z punktu widzenia rozwoju eksportu zalicza natomiast RPA oraz Nigerię.
– W Republice Południowej Afryki tworzy się fantastyczny rynek, pewnie za kilka lat będziemy mogli powiedzieć, jak bardzo się stabilizuje, jaki szybki i dynamiczny będzie miał wzrost rynek na przykład Nigerii – prognozuje Szumowski. – Pamiętajmy, że konsumpcja alkoholu, a zwłaszcza z wyższej półki, wiąże się ściśle z poziomem ekonomicznym, gospodarczym poszczególnych krajów, a tak naprawdę społeczeństw. Tam gdzie wzrost będzie postępował, tam będą nasze produkty.
Sprzedaż wódki Wyborowej do Afryki ma obecnie jednocyfrowy udział w całości eksportu tej marki. Andrzej Szumowski ocenia, że właśnie teraz jest najlepszy moment do realizacji strategicznych założeń na tym kontynencie.
– Jeżeli dzisiaj nie zaczniemy, na pewno jutro nas tam nie będzie – dodaje.
Wyborowa należy dziś do najbardziej znanych polskich marek, od ponad 80 lat jest sprzedawana na zagraniczne rynki. Była to również pierwsza wódka eksportowa. Na początku lat 90. Wyborowa była już trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie, ze sprzedażą na poziomie blisko 43 mln litrów.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.