Mówi: | Małgorzata Kołton |
Funkcja: | dyrektor generalny na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki |
Firma: | Tetra Pak |
Zmieniające się nawyki konsumentów wymuszają innowacje na rynku opakowań
Najnowsze badania wskazują na zmieniające się nawyki konsumenckie. Coraz więcej klientów, szczególnie tych młodych, jest w stanie zapłacić więcej za dany produkt, jeżeli jest on w opakowaniu ekologicznym. Producenci podążając za tymi zmianami, produkują coraz więcej innowacyjnych opakowań z surowców odnawialnych, które można poddać recyklingowi.
– Prognozuje się, że do 2020 roku na świecie pojawi się dodatkowy miliard mieszkańców. W związku z tym trendy na rynku opakowań będą się niewątpliwie koncentrowały wokół aspektów środowiskowych, czyli zarówno recyklingu, jak i opakowań odnawialnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.
Z raportu firmy Stora Enso wynika, że rynek opakowań będzie ewoluował pod wpływem zmieniających się nawyków konsumenckich millenialsów, czyli pokolenia urodzonego między 1980 a 2000 rokiem. Czterech na pięciu konsumentów w tej grupie podkreśla, że opakowanie jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 85 proc. uważa je za ważny element wizerunku danej marki (przy 71 proc. wśród konsumentów z innych pokoleń). Blisko połowa millenialsów jest gotowa zapłacić więcej za dany produkt, jeśli będzie on w opakowaniu ekologicznym.
– Jako pierwsza firma z branży opakowaniowej wprowadziliśmy na rynek w 100 proc. odnawialne opakowanie kartonowe pochodzenia roślinnego: do wyprodukowania folii i zakrętki wykorzystano polietylen wytwarzany z trzciny cukrowej, a tekturę wyprodukowano w całości z drewna. Jest to innowacja na rynku opakowań – zapewnia Małgorzata Kołton.
Pomysłów na wykorzystanie surowców odzyskanych ze zużytych opakowań kartonowych po mleku i sokach jest wiele. W Polsce najczęściej odzyskuje się włókno celulozowe, które może być wykorzystane przy produkcji papieru, tektur czy płyt drewnopodobnych, które mają zastosowanie w budownictwie czy przemyśle meblarskim. Co więcej, po oddzieleniu celulozy odpady powstające w papierniach również mogą być poddane recyklingowi.
– Na przykład firma Mondi Świecie wykorzystuje celulozę z naszych opakowań do produktów papierowych, ale jest wiele innych zastosowań. Są dachówki faliste, są nawet słupki mocujące w Wenecji wyprodukowane właśnie w procesie recyklingu opakowań Tetra Pak – wymienia dyrektor generalna spółki na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.
Producenci opakowań reagują również na inne zmieniające się nawyki konsumentów. Rosnące tempo życia powoduje, że rośnie popyt na produkty w mniejszych, poręcznych opakowaniach, które pozwalają spożyć dany produkt w drodze lub umożliwiają jego ponowne zamknięcie.
Prognozy Tetra Pak dla rynku opakowań są optymistyczne. Wskazują na to m.in. rosnąca konsumpcja mleka i soków oraz notowany pod koniec 2014 roku spadek cen tych produktów, który również powinien wpłynąć na wzrost ich sprzedaży. Zdaniem Małgorzaty Kołton w kolejnych latach może rosnąć zastosowanie opakowań do celów komercyjnych.
– Już dziś na jednym z paneli kartonu umieszczamy informacje dotyczące atrybutów środowiskowych opakowania. I to na chwilę obecną jest podstawowe, komunikacyjne zastosowanie opakowania jako nośnika informacji, ale oczywiście jest wiele innych możliwości. Myślę, że w najbliższym czasie będziemy obserwować inne inicjatywy dotyczące takiego właśnie wykorzystania opakowań – prognozuje Małgorzata Kołton.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.