Newsy

Przewozy Regionalne o walce o rynek: Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy

2012-07-05  |  06:16
Mówi:Małgorzata Kuczewska-Łaska
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Przewozy Regionalne
  • MP4

    Przewozom Regionalnym coraz trudniej walczyć o zamówienia na przewóz osób w samorządach. – Musimy się liczyć z tym, że monopolistą już nie będziemy mówi prezes spółki, Małgorzata Kuczewska-Łaska. Zapewnia, że przewoźnik będzie aktywniej niż dziś walczył o udział w rynku.

    Przewozy Regionalne mają nadzieję przekonać potencjalnych klientów, którymi są samorządy do korzystania z ich usług. Te na drodze przetargów organizują transport publiczny na swoim terenie.

     – Natomiast chcielibyśmy i  bardzo o to zabiegamy, żeby przetargi były organizowane na równych prawach dla wszystkich przewoźników kolejowych – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska. – Wtedy i nasi pracownicy będą mieli okazję się wykazać, poprawiać jakość swojej pracy i poprawiać jakość kolei, ku satysfakcji pasażerów.

    Szefowa spółki kolejowej przyznaje, że czasy, gdy jej firma startowała do walki o pasażera z pozycji monopolisty odeszły w zapomnienie.

     – Liczymy się z tym, że będzie nam przybywało konkurencji i że możemy w przypadkach, kiedy nie będziemy konkurencyjni utracić pewne rynki – przyznaje Kuczewska-Łaska.

    Przewozy Regionalne, to dziś największy w Polsce przewoźnik kolejowy, wykonujący przewozy pasażerskie. Z ich usług korzysta rocznie około 120 milionów pasażerów.

     – Kolej, tak naprawdę musi być elementem wygodnego zbiorowego transportu publicznego – przekonuje prezes spółki. – Musi być zdecydowanie bardziej zjednoczona z transportem autobusowym, jak również z transportem lotniczym.

    Tym bardziej, że ten ostatni staje się dla kolei coraz silniejszym konkurentem. Także ze względu na ofertę cenową.

      Ceną jest bardzo trudno konkurować dlatego, że w wielu częściach Polski, linie lotnicze już mają niższe ceny – mówi prezes Przewozów Regionalnych w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. 

    Mimo wszystko spółka widzi dla siebie szanse. Tym bardziej, że nie wszystkie województwa, wzorem Mazowsza czy Górnego Śląska chcą budować własną kolej aglomeracyjną. Przyznał to także wiceminister transportu, Andrzej Massel.

      Jest wiele województw w Polsce, które nie planują tworzenia własnych spółek, bo są za małe i będą w naturalny sposób korzystały z usług różnych przewoźników, w tym również z Przewozów Regionalnych – twierdzi Andrzej Massel, który w resorcie transportu odpowiada za koleje - Jeżeli popatrzymy na województwo świętokrzyskie czy podlaskie, nie sądzę, żeby takie województwa chciały zakładać własny podmiot, gdyż skala działalności jest za mała do tego, aby to było uzasadnione ekonomicznie.

    Wiceminister transportu uważa, że optymalny jest model, w który organizator transportu nie jest właścicielem przewoźnika, a jedynie zamawia u niego konkretne usługi, egzekwując później ich odpowiednią jakość.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.