Newsy

PwC: Tak ma wyglądać Polska w 2050 r.

2012-05-28  |  10:00
Mówi:Aleksandra Stanek-Kowalczyk
Firma:Doradztwo Biznesowe PwC
  • MP4

    Kraj, w którym praca jest dla wszystkich mogących ją podjąć, a mieszkańcy są przygotowani do podjęcia wyzwań stawianych przez rynek pracy. Zaś biznes i administracja publiczna są dla siebie partnerami i wspólnie rozwiązują problemy, działając na rzecz państwa. To wizja Polski za niespełna 40 lat roztaczana w raporcie PwC stworzonym przy udziale resortu gospodarki.

    Autorzy raportu „Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050” wskazali 6 kluczowych obszarów, na których należy się skoncentrować. Są to: kapitał ludzki, kapitał społeczny, infrastruktura – rozumiana zarówno jako infrastruktura transportowa, jak i technologiczna, zasoby naturalne, energia oraz jakość państwa i instytucji.

     – W ramach tych obszarów zostały sformułowane zarówno wizja, czyli to, gdzie chcielibyśmy być za kilkadziesiąt lat. Jak i to, co powinniśmy zrobić w ramach każdego z nich, aby ten cel zrealizować – tłumaczy Aleksandra Stanek-Kowalczyk. – Oczywiście, nie są to jedyne obszary, w ramach których powinny zostać podjęte działania, ale przedstawiciele biznesu uznali, że te są najważniejsze i na tych powinniśmy się skupiać.

    Wizja Polski wypracowana podczas konsultowania raportu, to innowacyjna gospodarka oparta na zaufaniu, kraj, w którym mamy zrównoważoną infrastrukturę, transport oraz zróżnicowaną i bezpieczną energię, niegenerującą kosztów, ani społecznych, ani środowiskowych.

    Mimo, że 40 lat to odległa perspektywa, to zmiany w postawach, zachowaniach, systemach muszą zajść już teraz. To jest kluczowe wyzwanie – przekonują twórcy raportu.

     – Boimy się, że za jakiś czas będziemy mieć problem z dostępem do wykwalifikowanych pracowników. Przed nami wyzwania demograficzne. Szacunki mówią, że za 50 lat będziemy najstarszym społeczeństwem Europy, pracujących będzie tyle samo, co niepracujących, a pracowników będziemy nadal potrzebowali. I to odpowiednio wykształconych, dostosowanych do rynku pracy i potrafiących korzystać z nowoczesnych technologii. Takich wyzwań jest znacznie więcej – komentuje Aleksandra Stanek-Kowalczyk.

    Raport „Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050” ma być też platformą do debaty wokół wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jego autorzy liczą, że rozpocznie dyskusję wśród samych przedsiębiorców, ale i przedstawicieli instytucji publicznych.

     – Istnieje strategia „Polska 2030” czy „Europa 2020”, jednak brakuje w nich głosu biznesu. Chcieliśmy więc, żeby ten raport też pokazywał długoterminowe wyzwania, ale z perspektywy przedsiębiorców – mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk z firmy doradczej PwC.

    Raport powstał w odpowiedzi na działania Światowej Rady na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD), która w 2010 r. przedstawiła dokument „Vision 2050. The new agenda for business”, formułujący kluczowe wyzwania dla sektora prywatnego związane z budowaniem stabilnych podstaw zrównoważonego rozwoju. Dostrzegając zróżnicowanie warunków oraz szans rozwojowych poszczególnych państw, organizacje regionalne WBCSD zainicjowały wypracowanie wizji na szczeblu krajowym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.