Newsy

Na warszawskim rynku powierzchni biurowej rośnie konkurencja i zwiększa się presja na obniżki czynszów

2015-01-08  |  06:35
Mówi:Tomasz Lewandowski
Funkcja:dyrektor zarządzający aktywów nieruchomościowych
Firma:MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych
  • MP4
  • W Warszawie powstaje 640 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej. Dodatkowe 60 tys. to biurowce, które są modernizowane. Na stołecznym rynku podaż jest duża, konkurencja bardzo silna, a klienci coraz bardziej wymagający, więc deweloperzy muszą obniżać ceny i oferować różne zachęty. Dlatego wielu z nich decyduje się na rynki regionalne.

    Na warszawski rynek przypada dziś połowa krajowej podaży i popytu na powierzchnie biurowe. W budowie jest 640 tys. mkw. nowej powierzchni, a kolejne 60 tys. to biurowce budowane w latach 90. i na początku XXI wieku, które przechodzą gruntowną modernizację.

    Zakładamy, że w 2015 roku inwestorzy nadal będą inwestowali w nowe projekty deweloperskie, ale na rynek trafi też sporo projektów po rewitalizacji. To budynki wybudowane w okresie ostatnich 20 lat, które wymagają odświeżenia i zmiany bazy najemców. Z uwagi na doskonałą lokalizację jednak zawsze będą dobrym produktem inwestycyjnym na tym rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Tomasz Lewandowski, dyrektor zarządzający aktywów nieruchomościowych w MS Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych.

    Już dziś na stołecznym rynku podaż jest większa niż popyt. To powoduje coraz ostrzejszą walkę o klienta. Zdaniem Lewandowskiego w przyszłym roku niewiele się pod tym względem zmieni, choć na rynek trafi nieco mniej nowej powierzchni biurowej.

    Rozminięcie się podaży z popytem spowoduje dalszy wzrost wskaźnika powierzchni niewynajętej, czyli pustostanów, który już dziś wynosi blisko 14 proc. Niektórzy analitycy szacują, że w 2015 roku może się on zbliżyć nawet do 20 proc. – podkreśla Lewandowski.

    Rynek powierzchni biurowej to od dłuższego czasu rynek najemcy. Ze względu na dużą podaż klienci wywierają presję na obniżki czynszów i oczekują kolejnych zachęt.

    Ich wymagania odnośnie standardu i lokalizacji budynków biurowych rosną, a będą rosły jeszcze bardziej  – prognozuje dyrektor w MS TFI.

    O trudnościach warszawskiego rynku świadczy niższa wartość transakcji w nieruchomościach komercyjnych zawartych w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku, szczególnie w porównaniu z rynkami regionalnymi.

    – Rynek warszawski, patrząc tylko na ten wskaźnik, spadł o około 20 proc. – podkreśla Tomasz Lewandowski. – W tym samym okresie rynki regionalne wygenerowały blisko 8-proc. wzrost. To pokazuje większą aktywność miast regionalnych.

    Najbardziej rentowną częścią warszawskiego rynku nieruchomości komercyjnych, podobnie jak w całej Polsce, są dzisiaj nie projekty biurowe, lecz centra logistyczne i projekty magazynowe.

    Najlepszym dowodem jest fakt, że to jest jedyny segment rynku nieruchomościowego, w którym deweloperzy decydują się na budowanie projektów na zasadach spekulacyjnych – zwraca uwagę Tomasz Lewandowski. – Myślę, że dosyć dobrym rynkiem dla deweloperów w tym i kolejnym roku będzie rynek mieszkaniowy. Ten rynek, szczególnie w Warszawie, jest dość dobrze zrównoważony, czyli podaż jest minimalnie wyższa aniżeli popyt. Natomiast powoduje to, że ceny utrzymują się na bardzo stabilnym poziomie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.