Newsy

Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskuje nowego mecenasa. To oznacza więcej projektów edukacyjnych dla odwiedzających

2023-07-26  |  06:15
Mówi:prof. dr hab. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • MP4
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku, w którego zbiorach znajduje się m.in. słynny tryptyk „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, to jedna z najstarszych i najważniejszych w Polsce instytucji kultury. Od początku tego roku jej jedynym organem prowadzącym jest MKiDN, a teraz placówka zyskała nowego mecenasa – PGE Polską Grupę Energetyczną. Tym samym muzeum dołączyło do długiej listy instytucji wspieranych przez spółkę, co ma mu pozwolić znacznie rozwinąć ofertę kulturalną i edukacyjną.

    – Tego typu umowy umożliwiają naszym instytucjom kultury poszerzenie ich działalności – mówi agencji Newseria Biznes prof. dr hab. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. – Instytucje wspierane przez PGE – a to jest już 16 filharmonii i pięć muzeów narodowych – to są zarazem instytucje wspierane również przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jednak pomimo tego, że to wsparcie jest duże i stabilne, one wciąż jeszcze mają różne potrzeby, dotyczące na przykład edukacji czy poszerzania kontaktu z widzami, szczególnie z młodym pokoleniem. Tę lukę wypełniają spółki Skarbu Państwa, a PGE Polska Grupa Energetyczna jest jedną z najbardziej dynamicznych, jeżeli chodzi o wsparcie polskiej kultury.

    Zgodnie z umową zawartą z gdańskim Muzeum Narodowym PGE obejmie mecenatem wszystkie wydarzenia, wystawy i projekty specjalne organizowane w siedzibie głównej, jak i w jego sześciu oddziałach (Oddziale Sztuki Nowoczesnej w Pałacu Opatów w Gdańsku-Oliwie, Oddziale Etnografii w Spichlerzu Opackim, Oddziale „Zielona Brama”, Muzeum Hymnu Narodowego w dworku Józefa Wybickiego w Będominie koło Kościerzyny, Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim oraz NOMUS – Nowym Muzeum Sztuki).

    – Muzeum Narodowe w Gdańsku ma w swoich zbiorach największą kolekcję malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, w tym m.in. słynny obraz „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, dzieło klasy światowej. Jesteśmy dumni z umowy zawartej z tą placówką – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. 

    W ramach współpracy spółka będzie nie tylko wspierać muzeum finansowo, ale też działać na rzecz edukacji kulturalnej, realizując szereg projektów mających na celu zachęcenie różnych grup publiczności – dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów – do udziału i korzystania z bogatej oferty wydarzeń muzealnych.

    – Stale zwiększamy nasze zaangażowanie w promocję polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, obejmując mecenatem kolejne placówki i wydarzenia kulturalne w całej Polsce. W ten sposób realizujemy naszą misję mecenasa zaangażowanego, który wspiera instytucje kultury w promowaniu naszego dorobku narodowego. Mecenat to najwyższy stopień zaangażowania w funkcjonowanie muzeum. W ramach współpracy PGE będzie nie tylko patronować wystawom i wydarzeniom muzealnym, ale przede wszystkim będziemy prowadzić projekty edukacyjne, otwierające bramy muzeum na wszystkie grupy odbiorców – mówi Wojciech Dąbrowski.

    Ponad 150-letnie Muzeum Narodowe w Gdańsku jest jednym z najstarszych muzeów w Polsce, a zarazem największą instytucją kultury na Pomorzu. Na początku tego roku do jego zbiorów wrócił też cenny nabytek kolekcji malarstwa – zaginiony w trakcie wojny obraz „Kanał w Nowym Porcie” Artura Bendrata, odzyskany i zwrócony przez trójmiejskiego kolekcjonera.

    – Mecenas, który jest opiekunem i wspiera działalność instytucji kulturalnej, to jest rzecz bardzo cenna. Oczywiście wszystkie instytucje kultury w Polsce działają przede wszystkim w oparciu o fundusze publiczne, państwowe i samorządowe, ale dodatkowe pieniądze pozwalają nam zdecydowanie wzbogacić naszą propozycję, którą kierujemy dla publiczności – mówi Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

    Gdańska placówka to już piąte muzeum narodowe, które zostało objęte mecenatem PGE. Obok niej na tej liście są również Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Narodowe w Lublinie oraz Muzeum Narodowe w Kielcach. Ponadto energetyczny gigant, który jest jednym z największych w Polsce mecenasów kultury, wspiera również 16 filharmonii (w tym m.in. Filharmonię Narodową w Warszawie i Filharmonię Bałtycką) i instytucji muzycznych w całym kraju.

    – Siła spółek Skarbu Państwa w polskiej gospodarce jest tak duża, że one są bardzo pożądanym mecenasem i bardzo się cieszę, że z tej roli się wywiązują – mówi prof. Piotr Gliński.

    – W budżecie PGE ponad dwukrotnie zwiększyliśmy środki finansowe na działania sponsoringowe i marketingowe. Robimy to z potrzeby serca, ale i chęci wspierania kultury – mówi Wojciech Dąbrowski. 

    W 2022 roku w instytucjach kultury wspieranych przez PGE zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział blisko 6 mln osób. Dodatkowo w muzealnych programach edukacyjnych, wspieranych przez PGE, uczestniczyło ponad 960 tys. dzieci. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce wziął udział w zajęciach z dziedziny kultury, które zostały zrealizowane ze wsparciem grupy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.