Mówi: | Jacek Michalak |
Funkcja: | wiceprezes ds. rozwoju |
Firma: | Atlas |
Rośnie polski rynek materiałów budowlanych
Krajowy rynek materiałów budowlanych prężnie się rozwija i staje się coraz bardziej nowoczesny. Pod tym względem jest porównywany do dojrzałego rynku zachodnich sąsiadów. Niektóre segmenty są mniejsze niż kilkanaście lat temu, ale przyczynia się do tego rozwój technologii i nowe metody budowania.
– Polski rynek materiałów budowlanych jest bardzo konkurencyjny, bo działa na nim ogromna liczba producentów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Michalak, wiceprezes ds. rozwoju w firmie Atlas. – To jest rynek bardzo podobny do rynku niemieckiego, który jest uważany za najbardziej rozwinięty, o najwyższym poziomie rozwoju technicznego. My w naturalny sposób, będąc sąsiadami Niemców i będąc w tej samej strefie klimatycznej, podążamy za nimi i to jest bardzo dobre.
Jego zdaniem rynek jest już bardzo dojrzały. Świadczyć o tym może m.in. to, że niektóre z segmentów, np. zapraw klejących do płytek ceramicznych, są mniejsze niż jeszcze kilka lat temu.
– W pierwszej chwili może się wydawać dziwne to, że uważam to za pozytywne zjawisko – zastrzega Jacek Michalak. – Ale to oznacza, że współczesny wykonawca jest znacznie lepiej wyedukowany i firma w prawidłowy sposób korzystająca z materiałów. Grubość sklejenia jest zdecydowanie mniejsza niż kilka lat temu. Dzisiaj wykonawcy najpierw wyrównują ścianę właściwą zaprawą, a potem dopiero przyklejają płytkę ceramiczną na klej w technice cienkowarstwowej.
Z drugiej strony jest wiele nowych okładzin ceramicznych, które są montowane mechanicznie.
– Klejów do płytek ceramicznych jest ciągle dużo, są bardzo różne w zależności od przeznaczenia – zauważa Jacek Michalak. – Ale ogólny wolumen się zmniejszył, gdyż znacznie spadła konsumpcja płytek ceramicznych.
Jak podkreśla, wykonawcy przy wyborze materiałów nie kierują się już wyłącznie ceną, mimo to wciąż są próby psucia rynku przez zaniżanie cen.
Jak wynika z ostatniego zestawienia firmy Polskie Składy Budowlane (PSB), w lipcu br. wzrosły ceny w pięciu kategoriach produktów. Najbardziej zdrożały silikaty (o 3,2 proc.), a izolacje termiczne, pokrycia i folie dachowe, rynny, drewno i materiały drewnopochodne oraz do suchej zabudowy o mniej niż 1 proc.
Według PSB w czterech grupach produktów ceny spadły, a inflacja najbardziej dotknęła izolacje wodochronne (o 1 proc. ). Mniej niż o 1 proc. potaniały gazobetony, materiały ścienne ceramiczne i produkty chemii budowlanej.
Z perspektywy spółki Atlas, jak zauważa jej wiceprezes, zarówno wielkie sieci, wielkopowierzchniowe miejsca sprzedaży, jak i małe sklepy są tak samo istotne.
– Z perspektywy firmy zarówno wielkie sieci, wielkopowierzchniowe miejsca sprzedaży, jak i małe sklepy są tak samo ważne. Nie możemy dopuścić do sytuacji, kiedy będziemy mieli tylko wielkie sieci, gdyż w małych miejscowościach nie ma takich obiektów. Oba kanały się rozwijają i są potrzebne – mówi Jacek Michalak.
Według ostatnich danych GUS widać ożywienie w budownictwie. Dynamika produkcji budowlano-montażowej w lipcu wyniosła -0,1 proc., ale jeszcze w czerwcu była na poziomie -2,5 proc. w ujęciu rocznym. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym produkcja budowlano-montażowa zwiększyła się w ujęciu miesięcznym o 2,2 proc. wobec spadku o 4,2 proc. w czerwcu. Liczba rozpoczętych budów mieszkań zwiększyła się o blisko 15 proc. w porównaniu z 2014 rokiem.
Czytaj także
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
13 grudnia br. w życie wchodzą zapisy unijnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów. Wprowadza ono szereg obowiązków dla producentów, ale też importerów czy sprzedawców dotyczących m.in. informowania o właściwościach oferowanych produktów czy reagowania na ewentualne wypadki z ich udziałem. Nowy akt prawny dostosowuje przepisy do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą sprzedażą online.
Ochrona środowiska
Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.
Transport
15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Wypożyczalnie rowerów miejskich to już pełnoprawny element transportu publicznego w miastach. 15 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z nich codziennie. Do dyspozycji mieszkańców jest prawie 30 tys. rowerów w 130 miastach – wskazuje Nextbike. Przedstawiciele firmy podkreślają, że rowery publiczne to także duży potencjał dla reklamodawców. Obrandowanie miejskich jednośladów czy stacji zdaniem użytkowników jest znacznie mniej inwazyjne niż bilbordy czy ulotki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.