Mówi: | Robert Majkut |
Funkcja: | designer |
Rośnie popyt na usługi designerów. Zajmują się profesjonalnym przygotowaniem produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek
Z badania PARP wynika, że nieco ponad połowa polskich firm korzysta z usług projektantów, ale incydentalnie. Świadomość roli profesjonalnego designu w działalności przedsiębiorstw rośnie – do tego, że w ogóle nie korzystają z takich usług przyznaje się tylko ok. 5 proc. firm. Tego rodzaju procesy najczęściej obejmują komunikację oraz przygotowanie produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek. Design się opłaca – buduje wzrost wartości marki i rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów – mówi Robert Majkut, designer.
– Firmy przede wszystkim oczekują pewności, że proponowane im rozwiązania przyniosą obiecywane rezultaty – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes designer Robert Majkut, autor m.in. projektu fortepianu Whaletone, kina Orange Cinemas w Pekinie czy wnętrza Multikina w warszawskich Złotych Tarasach. – Taką pewność w obszarze kreacji trudno zagwarantować. Natomiast stosując przemyślane i sprawdzone rozwiązania, można to uprawdopodobnić. Nasze studio projektowe, które specjalizuje się w projektowaniu dla rynku biznesowego, taką metodologię ma i realizując ją krok po kroku, naprowadzamy się na te rozwiązania, które okazują się zazwyczaj najbardziej odpowiednie dla konkretnego tematu.
W ostatnich latach znacznie wzrosła skala customizacji, czyli dopasowania produktów i usług do potrzeb konkretnego klienta. Zdaniem projektanta w zasadzie każde rozwiązanie dla rynku biznesowego musi być szyte na miarę.
– Trzeba przestać rozróżniać to, co jest w obszarze designu zazwyczaj wymieniane osobno, czyli funkcjonalność i estetykę. Funkcjonalność jest elementem absolutnie podstawowym – wskazuje Robert Majkut. – Od tego się zaczyna, projektując produkt czy wnętrze. Później dochodzą do tego elementy estetyzujące, które zazwyczaj podlegają pewnej kategoryzacji związanej z identyfikacją marki czy manifestowanymi wartościami.
Wśród firm dominuje przekonanie, że design jest potrzebny, tylko nie bardzo wiadomo, jak go użyć. Jak wskazują projektanci ankietowani przez PARP w badaniu „Diagnoza stanu designu w Polsce”, wśród powodów, dla których firmy nie korzystają z ich usług, jest niska świadomość korzyści (62 proc. wskazań) i niska wiedza na temat wykorzystania designu w ich branży (40 proc.). Robert Majkut podkreśla, że zadaniem studia projektowego jest udowodnienie klientowi, że design się opłaca. Firmy badane przez PARP w większości wskazały, że ich produkt lub usługa, w którym wykorzystano design/ projektowanie/ wzornictwo, odniósł sukces rynkowy (prawie 58 proc. wskazań).
– Nasza wieloletnia praktyka i uczestnictwo w bardzo wielu projektach pokazały, że design buduje to, co inwestorów zawsze cieszy, czyli wzrost wartości marki. Buduje rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów. W projektowaniu dla biznesu ważne jest to, że zazwyczaj nie myśli się o zamawiającym, ale o jego klientach. Skupienie się na zrozumieniu odbiorcy zazwyczaj przynosi lepsze rezultaty niż odpowiadanie na prostą potrzebę: zróbcie mi coś fajnego – mówi Robert Majkut.
Według PARP w korzystaniu z usług projektantów największą motywacją dla firm są działania PR-owe i pozycjonowanie się na rynku (prawie 70 proc. wskazań), rosnące oczekiwania klientów (63 proc.), poszukiwanie pomysłów na nowe produkty (52 proc.). 44 proc. przyznaje, że to szansa na zwiększenie zysku.
Według Roberta Majkuta design nie jest dobrem luksusowym, choć często obsługuje marki z najwyższej półki.
– Zalety dobrego designu bardzo dobrze widać w przypadku deweloperów – uważa Robert Majkut. – Kupno mieszkania za wielkie pieniądze to ważna, życiowa decyzja konsumenta. Sprzedaż nieruchomości natomiast odbywa się nierzadko w warunkach urągających powadze tej sytuacji: w kontenerach, często tymczasowych pawilonach, na ubłoconym placu budowy, pomieszczeniach z brudnymi szybami itp. Zmiana tej oprawy jest dużą korzyścią dla dewelopera.
Na design autorstwa Roberta Majkuta postawiła firma Profbud w otwartym pod koniec czerwca salonie sprzedaży mieszkań na warszawskim Bemowie.
Czytaj także
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-27: Przeciw bankom szykują się pozwy w sprawie złotowych kredytów hipotecznych. Na pierwszy ogień pójdą umowy sprzed 2020 roku
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.