Newsy

Rośnie popyt na usługi designerów. Zajmują się profesjonalnym przygotowaniem produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek

2016-08-22  |  06:20

Z badania PARP wynika, że nieco ponad połowa polskich firm korzysta z usług projektantów, ale incydentalnie. Świadomość roli profesjonalnego designu w działalności przedsiębiorstw rośnie – do tego, że w ogóle nie korzystają z takich usług przyznaje się tylko ok. 5 proc. firm. Tego rodzaju procesy najczęściej obejmują komunikację oraz przygotowanie produktu lub usługi przed wprowadzeniem na rynek. Design się opłaca – buduje wzrost wartości marki i rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów – mówi Robert Majkut, designer.

Firmy przede wszystkim oczekują pewności, że proponowane im rozwiązania przyniosą obiecywane rezultaty – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes designer Robert Majkut, autor m.in. projektu fortepianu Whaletone, kina Orange Cinemas w Pekinie czy wnętrza Multikina w warszawskich Złotych Tarasach. – Taką pewność w obszarze kreacji trudno zagwarantować. Natomiast stosując przemyślane i sprawdzone rozwiązania, można to uprawdopodobnić. Nasze studio projektowe, które specjalizuje się w projektowaniu dla rynku biznesowego, taką metodologię ma i realizując ją krok po kroku, naprowadzamy się na te rozwiązania, które okazują się zazwyczaj najbardziej odpowiednie dla konkretnego tematu.

W ostatnich latach znacznie wzrosła skala customizacji, czyli dopasowania produktów i usług do potrzeb konkretnego klienta. Zdaniem projektanta w zasadzie każde rozwiązanie dla rynku biznesowego musi być szyte na miarę.

Trzeba przestać rozróżniać to, co jest w obszarze designu zazwyczaj wymieniane osobno, czyli funkcjonalność i estetykę. Funkcjonalność jest elementem absolutnie podstawowym – wskazuje Robert Majkut. – Od tego się zaczyna, projektując produkt czy wnętrze. Później dochodzą do tego elementy estetyzujące, które zazwyczaj podlegają pewnej kategoryzacji związanej z identyfikacją marki czy manifestowanymi wartościami.

Wśród firm dominuje przekonanie, że design jest potrzebny, tylko nie bardzo wiadomo, jak go użyć. Jak wskazują projektanci ankietowani przez PARP w badaniu „Diagnoza stanu designu w Polsce”, wśród powodów, dla których firmy nie korzystają z ich usług, jest niska świadomość korzyści (62 proc. wskazań) i niska wiedza na temat wykorzystania designu w ich branży (40 proc.). Robert Majkut podkreśla, że zadaniem studia projektowego jest udowodnienie klientowi, że design się opłaca. Firmy badane przez PARP w większości wskazały, że ich produkt lub usługa, w którym wykorzystano design/ projektowanie/ wzornictwo, odniósł sukces rynkowy (prawie 58 proc. wskazań).

Nasza wieloletnia praktyka i uczestnictwo w bardzo wielu projektach pokazały, że design buduje to, co inwestorów zawsze cieszy, czyli wzrost wartości marki. Buduje rozwiązania bardziej dopasowane do potrzeb ich finalnych klientów. W projektowaniu dla biznesu ważne jest to, że zazwyczaj nie myśli się o zamawiającym, ale o jego klientach. Skupienie się na zrozumieniu odbiorcy zazwyczaj przynosi lepsze rezultaty niż odpowiadanie na prostą potrzebę: zróbcie mi coś fajnego – mówi Robert Majkut.

Według PARP w korzystaniu z usług projektantów największą motywacją dla firm są działania PR-owe i pozycjonowanie się na rynku (prawie 70 proc. wskazań), rosnące oczekiwania klientów (63 proc.), poszukiwanie pomysłów na nowe produkty (52 proc.). 44 proc. przyznaje, że to szansa na zwiększenie zysku.

Według Roberta Majkuta design nie jest dobrem luksusowym, choć często obsługuje marki z najwyższej półki.

Zalety dobrego designu bardzo dobrze widać w przypadku deweloperów – uważa Robert Majkut. – Kupno mieszkania za wielkie pieniądze to ważna, życiowa decyzja konsumenta. Sprzedaż nieruchomości natomiast odbywa się nierzadko w warunkach urągających powadze tej sytuacji: w kontenerach, często tymczasowych pawilonach, na ubłoconym placu budowy, pomieszczeniach z brudnymi szybami itp. Zmiana tej oprawy jest dużą korzyścią dla dewelopera.

Na design autorstwa Roberta Majkuta postawiła firma Profbud w otwartym pod koniec czerwca salonie sprzedaży mieszkań na warszawskim Bemowie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Inwestycje

Prezes GPW: Powrót do wzrostów na giełdzie może świadczyć o wierze inwestorów w miarę szybkie odbicie gospodarek

Dzięki spowodowanej pandemią dużej zmienności na giełdach wzrosły obroty. Skorzystała również warszawska GPW, która zaczęła rok rekordowym kwartałem. Gorzej wyglądały notowania głównego indeksu, zwłaszcza w pierwszym kwartale roku, bo drugi był już korzystny dla wszystkich. Wciąż jednak pozostaje pytanie o przyszłość i stosunek inwestorów do ryzyka, a ten zależeć będzie od tempa, w jakim gospodarki powrócą na tory rozwoju.

Praca

Jacek Męcina: Dodatek solidarnościowy powinien być rozwiązaniem tymczasowym. Czas pomyśleć o ubezpieczeniu od bezrobocia

Świadczenie solidarnościowe po utracie pracy przysługuje pracownikom, którym po 15 marca pracodawca rozwiązał umowę o pracę w następstwie pandemii koronawirusa lub ich umowa wygasła. Przez trzy miesiące – czerwiec, lipiec, sierpień – jest wypłacane świadczenie w wysokości 1400 zł, a przysługujący zasiłek dla bezrobotnych zostanie w tym czasie zawieszony. – W obecnej sytuacji dobrym rozwiązaniem byłaby podwyżka zasiłku, ale należy rozważyć, w jaki sposób go finansować – komentuje Jacek Męcina, ekspert Konfederacji Lewiatan, i sugeruje wprowadzenie ubezpieczenia od bezrobocia.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Część pakietu mobilności zacznie obowiązywać w sierpniu. Polskie firmy transportowe czeka kosztowna rewolucja

Przewoźnicy drogowi mają raptem kilka tygodni na przygotowanie do zmian wprowadzonych pakietem mobilności, bo pierwsze przepisy – dotyczące m.in. odpoczynku kierowców – wejdą w życie już w sierpniu. Krajowa branża transportowa od początku prac nad dokumentem podnosiła, że spowoduje on wzrost kosztów i spadek konkurencyjności przewoźników m.in. z Polski, Bułgarii, Litwy i Łotwy. – Zachodnie firmy nie będą w stanie wypełnić luki po konkurentach z naszego regionu, więc z pewnością wrócimy na te rynki – ocenia Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że Polska sprzeciwia się przyjętym przepisom i rozważa ich zaskarżenie do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Firma

Wyjazdy motywacyjne powrócą do firm najwcześniej w połowie przyszłego roku. Organizatorzy liczą straty i apelują o pomoc rządu

Organizacja wyjazdów motywacyjnych dla firm to ta część rynku turystycznego, która może najdotkliwiej odczuć skutki pandemii koronawirusa. Nawet po otwarciu granic i wznowieniu połączeń lotniczych odbudowanie popytu na turystykę biznesową będzie trudne i długotrwałe – firmy ograniczają wydatki marketingowe, a przy tym obawiają się o bezpieczeństwo uczestników i własny wizerunek na wypadek ewentualnego zakażenia. Eksperci Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel szacują, że spadek obrotów firm może sięgnąć nawet 90 proc., i przedstawiają propozycje rozwiązań, które mogą pomóc branży.