Mówi: | Andrzej Pawlak |
Funkcja: | dyrektor handlowy |
Firma: | FM Logistic |
Rozwój dyskontów i marek własnych ogranicza wzrost firm logistycznych
Rosnący udział dyskontów i coraz większa popularność marek własnych ogranicza wzrost firm logistycznych, które obsługują klientów brandowych, tracących na nowych trendach. Rozwiązaniem dla przedsiębiorców jest rozszerzanie zakresu usług oraz wyjście poza ofertę klasycznego transportu i składowania towarów.
– Pracując w dużej mierze z klientami brandowymi, dostrzegamy, że mają oni trudności z utrzymaniem sprzedaży i pozycji rynkowej. To efekt zachodzących w ostatnich latach zmian na rynku retailowym: wzrastającej roli i skali działania sieci dyskontowych oraz wzrostu udziału marki własnej – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Pawlak, dyrektor handlowy operatora logistycznego FM Logistic w Polsce. – Sytuacja już od kilku lat jest trudna i ogranicza wzrost firm logistycznych.
Jak dodaje, mimo trudnego otoczenia FM Logistic udawało się w ostatnich latach osiągać wzrost trzykrotnie wyższy niż konkurencji. Kluczem do sukcesu – w obliczu panującej na rynku presji cenowej i jakościowej – jest dopasowanie oferty do potrzeb klientów. Walka o rynek wymusza na firmach logistycznych dodatkowe działania, które pozwolą im wyróżnić się spośród konkurencji.
– Dzięki nowym usługom udaje nam się zachować wzrost obrotów. Budujemy wartość dodaną nie tylko poprzez sam transport i składowanie towarów, lecz także przez usługi dodane, czyli co-packing, manufacturing – przekonuje dyrektor handlowy z FM Logistic. – Powstaje sporo różnego rodzaju zestawów promocyjnych, np. trzy plus jeden gratis bądź dwa różne produkty połączone.
Oprócz tego firmy logistyczne starają się zagwarantować klientom obniżkę kosztów.
– Z kosztami składowania jest nieco trudniej, bo koszt wynajmu powierzchni magazynowej i oświetlenia jest raczej stały, bardziej indeksowany inflacją – tłumaczy Pawlak.
Z drugiej strony – według dyrektora FM Logistic – są sposoby na to, by ciąć koszty procesów magazynowych, np. w kwestii przygotowywania palet do wysyłki. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowych technologii, np. systemu voice pickingu, czyli używania głosu do pobierania przesyłek. To podnosi produktywność firmy, co z kolei pozwala na obniżkę cen podstawowych usług logistycznych.
FM Logistic działa we wszystkich obszarach branży transportu, spedycji i logistyki chociaż core biznes firmy to logistyka magazynowa. Zgodnie z przyjętą strategią do końca 2018 roku firma zakłada 12-15-proc. wzrost rocznie.
– To duże wyzwanie, biorąc uwagę to, że branża raczej oscyluje wokół maksymalnie kilkuprocentowego wzrostu – podkreśla Pawlak. – Nasze wyższe wzrosty wiążemy m.in. z oferowaniem usług dla sektora fresh, czyli świeżej żywności.
We wrześniu 2014 r. firma rozszerzyła obsługę sieci sklepów Carrefour. Prowadzi dla francuskiej sieci magazyn centralny w dystrybucji non-food dla sklepów z całej Polski. Operator wdrożył też dla Carrefour centrum konsolidacyjne dla kilku istotnych dostawców pozwalające im samodzielnie zarządzać poziomem zapasów.
Czytaj także
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.