Newsy

Rynek soczewek kontaktowych w Polsce rośnie co roku o kilkanaście procent. Branża prognozuje dalsze wzrosty

2016-02-04  |  06:30

Polski rynek soczewek kontaktowych szacowany jest na 400–500 mln zł i rozwija się w tempie kilkunastu procent rocznie. Według prognoz tendencja wzrostowa zostanie utrzymana w kolejnych latach. Charakterystyczny dla polskiego rynku jest duży udział zakupów przez internet. Ten kanał dystrybucji powoduje, że ceny soczewek systematycznie spadają. Są one nawet trzykrotnie niższe niż 20 lat temu.

Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek soczewek kontaktowych w Polsce zwiększył się trzykrotnie. Jest to najszybciej rosnący rynek w Unii Europejskiej. Dynamika wzrostu wynosi nawet kilkanaście procent rocznie – w 2013 roku wartość rodzimego rynku soczewek kontaktowych wynosiła ok. 280 mln zł, w 2015 roku – znacznie ponad 400 mln zł. Stale rosnąca popularność soczewek wynika głównie ze zmieniającego się stylu życia Polaków.

Im więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, czyli biega, jeździ na rowerze, uprawia sporty, tym więcej jest użytkowników soczewek kontaktowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Bitner, dyrektor generalny Alcon Polska. 

Soczewki kontaktowe nosi ok. 3–3,5 proc. Polaków, czyli ok. 1,2 mln ludzi. Dla porównania w Niemczech nad okulary przekłada je 5 proc. mieszkańców, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc.

Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszą się soczewki jednodniowe, głównie ze względu na wygodę ich użytkowania. Nie wymagają one żadnej pielęgnacji, pod koniec dnia są bowiem wyrzucane.

Polacy coraz chętniej kupują soczewki kontaktowe w sklepach internetowych. 

Polska należy do kilku krajów, gdzie udział internetu w sprzedaży jest największy. To wynika w dużej mierze oczywiście z agresywnej polityki cenowej kanału internetowego, który jest z punktu widzenia konsumenta bardzo korzystny, a także z postępów technologii – mówi Robert Bitner.

Zdaniem ekspertów w przyszłości wśród dostawców soczewek nastąpi wyraźna polaryzacja. W sklepach internetowych kupowane będą głównie soczewki sferyczne, mało wyspecjalizowane. Sklepy stacjonarne skoncentrują się natomiast na sprzedaży soczewek wymagających interwencji specjalistów, a więc m.in. soczewek torycznych – dla osób z astygmatyzmem, lub multifokalnych. Ze względu na starzejące się społeczeństwo soczewki multifokalne mają szansę wkrótce stać się hitem na rynku soczewek kontaktowych. Przeznaczone są one dla osób starszych, które wymagają osobnej korekcji do dali i bliży.

Dotychczasowi użytkownicy, którzy byli bardzo młodzi kilkanaście lat temu, dojdą do tego wieku, że będą potrzebowali również okularów do czytania. I myślę, że większość z tych ludzi nie będzie gotowa na to, żeby zrezygnować z soczewek kontaktowych, więc będą automatycznie przestawiać się na soczewki multifokalne – mówi Robert Bitner.

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach rynek soczewek kontaktowych w Polsce będzie się rozwijał równie dynamicznie. Sprzyjać temu będzie zaostrzająca się konkurencja między sprzedawcami, przejawiająca się głównie w obniżaniu cen. Obecnie soczewki są trzykrotnie tańsze niż dziesięć lat temu. Wyższe ceny obowiązują debiutujące produkty, oparte na nowoczesnej technologii. Natomiast ceny soczewek z nieco starszą technologią sukcesywnie spadają.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

Prawo

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.