Newsy

Rynek soczewek kontaktowych w Polsce rośnie co roku o kilkanaście procent. Branża prognozuje dalsze wzrosty

2016-02-04  |  06:30

Polski rynek soczewek kontaktowych szacowany jest na 400–500 mln zł i rozwija się w tempie kilkunastu procent rocznie. Według prognoz tendencja wzrostowa zostanie utrzymana w kolejnych latach. Charakterystyczny dla polskiego rynku jest duży udział zakupów przez internet. Ten kanał dystrybucji powoduje, że ceny soczewek systematycznie spadają. Są one nawet trzykrotnie niższe niż 20 lat temu.

Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek soczewek kontaktowych w Polsce zwiększył się trzykrotnie. Jest to najszybciej rosnący rynek w Unii Europejskiej. Dynamika wzrostu wynosi nawet kilkanaście procent rocznie – w 2013 roku wartość rodzimego rynku soczewek kontaktowych wynosiła ok. 280 mln zł, w 2015 roku – znacznie ponad 400 mln zł. Stale rosnąca popularność soczewek wynika głównie ze zmieniającego się stylu życia Polaków.

Im więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, czyli biega, jeździ na rowerze, uprawia sporty, tym więcej jest użytkowników soczewek kontaktowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Bitner, dyrektor generalny Alcon Polska. 

Soczewki kontaktowe nosi ok. 3–3,5 proc. Polaków, czyli ok. 1,2 mln ludzi. Dla porównania w Niemczech nad okulary przekłada je 5 proc. mieszkańców, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc.

Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszą się soczewki jednodniowe, głównie ze względu na wygodę ich użytkowania. Nie wymagają one żadnej pielęgnacji, pod koniec dnia są bowiem wyrzucane.

Polacy coraz chętniej kupują soczewki kontaktowe w sklepach internetowych. 

Polska należy do kilku krajów, gdzie udział internetu w sprzedaży jest największy. To wynika w dużej mierze oczywiście z agresywnej polityki cenowej kanału internetowego, który jest z punktu widzenia konsumenta bardzo korzystny, a także z postępów technologii – mówi Robert Bitner.

Zdaniem ekspertów w przyszłości wśród dostawców soczewek nastąpi wyraźna polaryzacja. W sklepach internetowych kupowane będą głównie soczewki sferyczne, mało wyspecjalizowane. Sklepy stacjonarne skoncentrują się natomiast na sprzedaży soczewek wymagających interwencji specjalistów, a więc m.in. soczewek torycznych – dla osób z astygmatyzmem, lub multifokalnych. Ze względu na starzejące się społeczeństwo soczewki multifokalne mają szansę wkrótce stać się hitem na rynku soczewek kontaktowych. Przeznaczone są one dla osób starszych, które wymagają osobnej korekcji do dali i bliży.

Dotychczasowi użytkownicy, którzy byli bardzo młodzi kilkanaście lat temu, dojdą do tego wieku, że będą potrzebowali również okularów do czytania. I myślę, że większość z tych ludzi nie będzie gotowa na to, żeby zrezygnować z soczewek kontaktowych, więc będą automatycznie przestawiać się na soczewki multifokalne – mówi Robert Bitner.

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach rynek soczewek kontaktowych w Polsce będzie się rozwijał równie dynamicznie. Sprzyjać temu będzie zaostrzająca się konkurencja między sprzedawcami, przejawiająca się głównie w obniżaniu cen. Obecnie soczewki są trzykrotnie tańsze niż dziesięć lat temu. Wyższe ceny obowiązują debiutujące produkty, oparte na nowoczesnej technologii. Natomiast ceny soczewek z nieco starszą technologią sukcesywnie spadają.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.