Newsy

Mundial 2018 w Rosji szansą dla polskich firm. W walce o kontrakty pomoże MSZ.

2013-02-28  |  06:50
Mówi:Beata Stelmach
Funkcja:Podsekretarz Stanu
Firma:Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • MP4
  • 15 mld euro – tyle w ciągu kolejnych pięciu lat Rosja zamierza wydać na przygotowanie 11 miast–gospodarzy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Zdaniem polskiego resortu spraw zagranicznych to doskonała szansa dla polskich firm, które mają doświadczenie w przygotowaniach do Euro 2012. Kontakty na rosyjskim rynku ma polskim przedsiębiorstwom ułatwić specjalny program przygotowany przez MSZ: „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej".  26 marca w Moskwie resort organizuje spotkanie przedstawicieli polskich firm i strony rosyjskiej.

    Z danych MSZ wynika, że w ubiegłym roku polski eksport do Rosji wzrósł aż o 16 proc., a polskie firmy dobrze się czują na rosyjskim rynku. Przygotowania do Mundialu 2018 to dobra okazja, by jeszcze zwiększyć zakres współpracy. Polacy mają do zaoferowania rosyjskim partnerom przede wszystkim wiedzę i doświadczenia wyniesione z przygotowań do Euro 2012.

     – Chcemy promować polskie firmy, które przyczyniły się do sukcesu Euro 2012 i do tego, że w Polsce stworzyliśmy nowoczesną infrastrukturę, że byliśmy w stanie zaproponować takie warunki przyjeżdżającym do Polski, by oni czuli się komfortowo i czuli, że jesteśmy w centrum Europy i w XXI wieku. – tłumaczy w rozmie z Agencją Informacyjną Newseria podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Stelmach.

    Program „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej", w który zaangażowane są także Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki, zakłada przygotowanie kompleksowej oferty polskich firm, która zostanie zaprezentowana władzom miast-gospodarzy Mundialu 2018. Pierwsze spotkanie obu stron już się odbyło. 

     – Ten pomysł jest dosyć zaawansowany. Pierwsza wizyta przedstawicieli rosyjskich miast i regionów w Polsce odbyła się w październiku ubiegłego roku. Pokazaliśmy wtedy projekty zrealizowane w Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie. Przygotowaliśmy seminarium pokazujące w jaki sposób zarządzaliśmy naszym procesem przygotowywania się do Euro 2012, przygotowania całej naszej infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo na stadionach, na ulicach, jak przygotowywaliśmy strefy kibica, jak przyjęliśmy turystów – wymienia Beata Stelmach.

    Drugim etapem będą misje gospodarcze. Najważniejszym wydarzeniem pierwszych miesięcy programu promocji polskich firm będzie spotkanie organizowane przez MSZ 26 marca w Moskwie.

     – Z polskimi firmami wybieramy się do Moskwy. Zapraszamy rosyjski biznes, rosyjskich włodarzy, przedstawicieli rosyjskich miast na dużą konferencję, po to, by wymieniać się doświadczeniami. My mamy świadomość, że nasze firmy nie zdobędą wszystkich możliwych przetargów, ale zależy nam na tym, żeby podzielić się naszymi doświadczeniami, spostrzeżeniami, powiedzieć też jakie mieliśmy problemy. Zależy nam też na tym, żeby polskie firmy miały szansę uczestniczyć w konsorcjach, które będą przygotowywały te rozwiązania infrastrukturalne w Rosji – mówi Beata Stelmach.

    MSZ we współpracy z pozostałymi resortami przygotowuje także katalog polskich firm, który w jednym miejscu zgromadzi wszystkie niezbędne dla inwestorów informacje.

     – Na chwilę obecną mamy solidną bazę około 40 firm, głównie z sektora infrastrukturalnego, ale nie tylko. Mamy również świetne firmy, które np. mogą wyposażyć w krzesełka na stadionach. To jest polska firma, która ma już zrealizowane kontrakty nie tylko przy okazji wyposażania polskich stadionów, ale też stadiony na całym świecie przy poprzednich wydarzeniach – podkreśla Beata Stelmach.

    Jej zdaniem, kolejne etapy programu będą skutkowały rozbudowywanie listy firm gotowych wejść na rosyjski rynek.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.