Mówi: | Rafał Tyszkiewicz |
Funkcja: | country manager na Polskę |
Firma: | Columbia Sportswear |
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
– Polski rynek artykułów sportowych i odzieży outdoorowej bardzo się rozwinął w ostatnich latach, de facto dzięki COVID-owi. Jego skutkiem ubocznym było przejście konsumentów do aktywności na świeżym powietrzu. To, co jest specyficzne dla rynku polskiego, to stopień rozwinięcia sprzedaży online. Porównując go do innych rynków europejskich, udział sklepów i sprzedawców w kanale e-commerce jest u nas zdecydowanie wyższy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Tyszkiewicz, country manager na Polskę w Columbia Sportswear.
Z danych PMR wynika, że pandemia koronawirusa spowodowała rekordowe wzrosty w sprzedaży internetowej. Podobnie było w przypadku rynku artykułów sportowych, gdzie sprzedaż internetowa wzrosła o blisko 50 proc. W efekcie internet stał się największym kanałem na rynku produktów sportowych, z udziałem w rynku na poziomie blisko 36 proc. w 2020 roku.
Po dużym wzroście sprzedaży produktów outdoorowych w 2021 roku obecnie rynek stabilnie się rozwija. Z raportu PMR „Handel detaliczny artykułami sportowymi w Polsce 2023” wynika, że średnie tempo wzrostu w latach 2023–2028 ma się utrzymać na poziomie 6 proc.
– Odzież outdoorowa stała się modna na co dzień, nie tylko do aktywności na świeżym powietrzu. Weszło na rynek mnóstwo młodych konsumentów, którzy mają inne oczekiwania, chcą wyjść na zewnątrz, spędzić czas z przyjaciółmi, usiąść w parku, pójść na spacer i również cieszyć się korzyściami, które daje zaawansowana technologicznie odzież, lecz w stylistyce lifestylowej – mówi Rafał Tyszkiewicz.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego w ubiegłym roku na zlecenie Nationale-Nederlanden jedna piąta Polaków codziennie podejmuje aktywność fizyczną, a jedna czwarta przynajmniej kilka razy w tygodniu. Preferowaną przez nich formą wysiłku jest spacer lub nordic walking oraz jazda na rowerze. Jak wskazuje raport PMR, niemal połowa (47 proc.) kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. – codziennie.
Nationale-Nederlanden podaje, że ponad jedna czwarta Polaków inwestuje w skali roku do 200 zł na produkty i usługi związane z uprawianą dyscypliną sportu. Większość na ten cel jest w stanie przeznaczyć znacznie więcej – co piąty ponad 1 tys. zł. Badania PMR potwierdzają, że sprzęt i artykuły sportowe są kategorią dość odporną na wzrost cen. Choć oszczędza na nich co czwarty badany, nie jest to kategoria produktowa, na której respondenci oszczędzają w pierwszej kolejności.
– W ciągu ostatnich 10 lat w Europe Direct obroty Columbii wzrosły trzykrotnie, a Polska miała w tym znaczący udział. Znaleźliśmy się w grupie pięciu krajów kluczowych z punktu widzenia rozwoju marki w Europie, a w związku z tym też dostaliśmy większe pole do działania – podkreśla country manager marki w Polsce. – Jednym z kluczowych kierunków naszego rozwoju jest otwieranie sklepów partnerskich. Chcemy nawiązać bliższy kontakt z konsumentami, przybliżyć wartości marki, pokazać szerokość oferty i całe spektrum rozwiązań technologicznych, co jest utrudnione przy zróżnicowanej dystrybucji.
W październiku Columbia, która obchodzi w tym roku 30-lecie swojej obecności w Europie, otworzyła swój drugi monobrandowy sklep w Polsce – tym razem w warszawskiej galerii Westfield Mokotów. Sklep o łącznej powierzchni 125 mkw. będzie prowadzony przez partnera franczyzowego Sportroom, który od 2019 roku jest już partnerem placówki w Zakopanem.
– Otwierając drugi po Zakopanem sklep w Polsce, chcemy przybliżyć markę naszym konsumentom. Jesteśmy obecni na polskim rynku od ponad 20 lat, ale do tej pory nie mieliśmy w stolicy miejsca, w którym mogliśmy przywitać konsumentów, pokazać im, co marka oferuje, jakie są nasze wartości, jak bardzo innowacyjne produkty oferujemy i jak te produkty mogą odpowiadać ich potrzebom związanym z aktywnością na świeżym powietrzu – mówi Rafał Tyszkiewicz.
Jak podkreśla, Columbia Sportswear posiada ponad 250 patentów, tym samym jest jedną z najbardziej innowacyjnych marek w branży outdoorowej.
– Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach sportowych, outdoorowych i dzięki temu my możemy również zaistnieć w ich świadomości, bo rozwiązania, które proponujemy, są w większości przypadków stosowane wyłącznie przez Columbię. Mamy jedno z najlepiej przygotowanych laboratoriów i ponad 50 technologii dostępnych tylko w naszych produktach – wskazuje ekspert.
W sezonie jesień–zima 2024 marka wprowadziła na rynek technologię Omni-Heat Arctic, która wykorzystuje energię słoneczną do magazynowania ciepła. System izolacji został zainspirowany sposobem, w jaki niedźwiedzie polarne wychwytują ciepło w ekstremalnie niskich temperaturach.
– Najbardziej znaną z naszych technologii jest Omni-Heat Reflective (srebrna) i Omni-Heat Infinity (złota); to technologia, która odbija ciepło ciała, umożliwia poprawę termoregulacji i zapewnia ciepło w sezonie jesienno-zimowym w zależności od aktywności – wyjaśnia Rafał Tyszkiewicz. – W odzieży najpopularniejszym rozwiązaniem jest membrana, wodoodporna, chroniąca przed przemoczeniem, a jednocześnie umożliwiająca odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. My poszliśmy o krok dalej. Nasze rozwiązanie Outdry Extreme w odzieży zewnętrznej umożliwiło wyeliminowanie warstwy zewnętrznej, więc kurtka składa się tylko z dwóch warstw z membraną po stronie zewnętrznej, dzięki czemu jest lżejsza, lepiej oddycha i nie przemaka.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.