Newsy

Superżywność w natarciu. Sprzedaż zdrowych produktów szybko rośnie, także w kategorii przekąsek

2017-02-08  |  06:30

Polski rynek zdrowej żywności dynamicznie rośnie i według prognoz jego wartość może przekroczyć w tym roku 1 mld zł. Jednym z segmentów korzystających na tym trendzie jest superżywność, czyli produkty zawierające większe ilości składników odżywczych. Rosnące zainteresowanie tego typu produktami zachęca producentów żywności do wchodzenia w kolejne segmenty rynku. Purella Food chce w tym roku przekonać Polaków, zwłaszcza najmłodszych, do zdrowych przekąsek.

Analizujemy rynek pod kątem przekąsek, szczególnie dla dzieci w wieku szkolnym, ponieważ zamierzamy w tym roku we wrześniu wprowadzić do sprzedaży nową linię produktów. Dziś ten obszar rynku jest wart ok. 1 mld zł, ale jest to głównie rynek słodyczy i słonych przekąsek. My interesujemy się segmentem zdrowym, który jest bardzo słabo monitorowany. Tak naprawdę jesteśmy na początku rozwoju tego rynku w Polsce, ale w Europie jest on wart około miliarda euro – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Czerwiński, członek zarządu firmy Purella Food.

Jak wynika z badania IQS, 42 proc. przekąsek stanowią słodycze. Najczęściej kupujemy je sobie sami, w 30 proc. są to zakupy impulsowe. Chętnie sięgamy po ciastka (12 proc.), czekolady (9 proc.), batony i wafle (6 proc.). Po warzywa i owoce w ramach przekąski sięga 26 proc. ankietowanych.

Ubiegłoroczne badania firmy Nielsen wskazały, że segment zdrowych przekąsek, czyli m.in. batonów musli, wafli ryżowych, chrupkiego pieczywa, suszonych owoców i niesolonych orzechów i ziaren, stanowi wciąż niewielką część całej kategorii, ale dynamicznie rośnie. Firm ocenia, że w ubiegłym roku wartość tego segmentu mogła przekroczyć 1,2 mld zł.

– Perspektywy segmentu przekąsek dla dzieci są niezłe – przekonuje Michał Czerwiński. – O zakupach rodzinnych, szczególnie produktów dla dzieci, decydują mamy. Pytane o istotne dla nich cechy przekąsek coraz częściej wskazują na skład surowcowy. Kilka lat temu w ogóle nie był on istotny. Ważne były opakowanie oraz smak.

Jak podkreśla, dziś segment zdrowych przekąsek to przede wszystkim batony.

– W Europie konsumenci sięgają po inne formaty. My też w tym kierunku idziemy: 15 marca wprowadzamy na rynek do sieci drogerii Rossmann nowe produkty pod nazwą Cubes, czyli zdrowe kostki – zapowiada Marek Czerwiński.

Polski sektor zdrowej żywności w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej i USA jest jednak wciąż mały i nienasycony, choć znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju (o ok. 20 proc. rocznie). Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba producentów takich wyrobów zwiększyła się o 576 proc.,  zaś zakładów przetwórstwa – o 780 proc. Na krajowym rynku działa około 200 firm zajmujących się dystrybucją tego rodzaju produktów oraz około 800 niezależnych sklepów specjalistycznych. Szacuje się, że w tym roku wartość rynku przekroczy 1 mld zł.

Purella Food jest producentem przekąsek na bazie chlorelli, mikroskopijnej wielkości glonu występującego w wodach słodkich, określanego jako multiwitamina natury. Alga ta zaliczana jest do grupy tzw. superfood, czyli żywności zawierającej w swoim składzie cenne dla ludzkiego organizmu składniki. To ponad 70 składników mineralnych, witamin oraz pierwiastków. Chlorella stosowana jest szeroko w przemyśle farmaceutyczny.

Purella Food to założony 1,5 roku temu start-up. Obroty firmy w tym czasie wyniosły około 2 mln zł, w tym roku mają być dwa razy wyższe. Pięcioletnia strategia przedsiębiorstwa zakłada osiągnięcie przychodów w wysokości 50 mln zł (także dzięki akwizycjom). Długofalowym celem firmy jest zajęcie pozycji lidera krajowej branży produkcji zdrowych wyrobów spożywczych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

Prawo

Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

Prawo

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.