Newsy

Szykują się nowe regulacje rynku finansowo-ubezpieczeniowego

2013-02-22  |  06:35

Komisja Nadzoru Finansowego zapowiada zmiany na rynku ubezpieczeniowo-finansowym. Nowe rekomendacje mają wprowadzić wyraźny podział ról na tym rynku. Bankowcy i ubezpieczyciele spodziewają się, że mogą one zaszkodzić obu branżom. Zmiany zapowiada także Komisja Europejska.

Komisja Europejska zmierza ku silniejszej regulacji rynku ubezpieczeniowego, bo dotychczasowa „samoregulacja” okazała się nieskuteczna. Chodzi m.in. o konflikt interesów w łączeniu funkcji pośredników ubezpieczeniowych i ubezpieczycieli. Unijni urzędnicy chcą np., by – zgodnie z projektem dyrektywy IMD2 – za dwa lata został wprowadzony obowiązek ujawniania wysokości prowizji przez bankowców i pośredników, którzy sprzedają polisy ubezpieczeniowe razem z produktami bankowymi (np. kontami lub lokatami).

 – Sytuacja ekonomiczna Polski nie jest zła. W związku z tym regulowanie i ograniczanie rynku dla dobra konsumentów i dla dobra branży wydaje się mniej niezbędne niż w wielu krajach europejskich, które cierpią z powodu kłopotów finansowych branży – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance, w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria podczas konferencji „Wyzwania branży finansowej 2013”.

Zmiany regulacji zapowiedział również polski nadzór finansowy.

 – Rekomendacja KNF dotyczy bancassurance, czyli styku ubezpieczeń i bankowości. I tu spodziewamy się bardzo precyzyjnego oddzielenia, aby bank z ubezpieczycielem nie występowali wzajemne w swoich rolach – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

W opinii Komisji Nadzoru Finansowego, łączenie przez bank funkcji ubezpieczyciela i pośrednika ubezpieczeniowego nie jest korzystne dla klienta, na co wskazują skargi wpływające do Rzecznika Ubezpieczonych. Prace nad nowymi regulacjami trwają.

Jak podkreśla Tomasz Frączek, branże finansowa i ubezpieczeniowa obawiają się nowych, wciąż niesprecyzowanych regulacji, które prawdopodobnie będą oznaczały ograniczenia po stronie sprzedaży.

 – Banki i ubezpieczyciele na tym kanale dystrybucji zarabiają, w związku z tym, jeśli ubezpieczenia nie będą mogły być w takim wymiarze dołączane do produktów bankowych, na pewno ich penetracja i dystrybucja przez kanał bankowy może być mniejsza, co przełoży się na zyski i dynamikę rozwoju branży – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.

Tym bardziej, że sprzedaż ubezpieczeń to jedno z głównych źródeł wzrostu przychodów w bankach.

Ale jest też druga strona medalu. Może się okazać, że klienci nie będą mieli dostępu do wszystkich usług ubezpieczeniowych, które do tej pory były oferowane przez instytucje finansowe.

 – Ochrona konsumenta oczywiście jest bardzo ważnym elementem, ale wiąże się to z tym, że pewne ograniczenia po stronie sprzedaży muszą wystąpić – uważa prezes Mondial Assistance.

Jak podkreśla, rynek – w przeciwieństwie do nadzoru – jest zwolennikiem samoregulacji. Tym bardziej, że nawet w okresie spowolnienia radzi sobie dobrze, szczególnie na tle innych krajów UE.

 – W Polsce nie było banku, ani ubezpieczyciela, który miałby wielkie kłopoty z tytułu wejścia w kryzys czy spowolnienie gospodarcze – zaznacza Tomasz Frączek. – Oczywiście również na rynku polskim następują konsolidacje i fuzje, ale to nie jest problemem. Jest pewne spowolnienie, ale wiemy, że w Europie nam zazdroszczą takiego spowolnienia.

Funkcję samoregulacyjną na rynku pełni od 1 stycznia br. III Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym, przygotowana przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Transport

Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

Polityka

A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.