Newsy

100 mln użytkowników Ask.fm. Serwis świętuje czwarte urodziny

2014-06-03  |  06:00

Serwis społecznościowy Ask.fm, opierający się na schemacie Q&A (questions and answers, czyli pytań i odpowiedzi), w czerwcu będzie obchodził czwarte urodziny. Łotewska platforma jest jednym z internetowych fenomenów, ale wzbudza także kontrowersje. Tylko w Polsce korzysta z niej 2,5-3,5 mln użytkowników.

Ask.fm umożliwia zarejestrowanym użytkownikom zadawanie krótkich pytań, na które odpowiadają inni internauci. Pytania są kierowane do osób, które obserwujemy. Do statusów tekstowych można również dodawać zdjęcia czy filmy.

Serwis jest wyjątkowo popularny wśród nastolatków i często przez tę grupę typowany jako jedno z najważniejszych zjawisk ostatnich miesięcy. W Polsce korzystają z niego głównie osoby w przedziale wiekowym 7-24 lata.

W ostatnim czasie w serwisie społecznościowym Reddit zapytano nastolatków z całego świata, jakie zjawisko, produkt czy postać są obecnie najpopularniejsze wśród młodych. Co się okazało, Ask.fm znalazł się tam w ścisłej czołówce obok gwiazd muzyki, gwiazd filmu, obok takich serwisów jak Snapchat czy takich zjawisk jak hashtagi – zwraca uwagę w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów i przypomina, że na świecie korzysta z niego już ponad 100 mln użytkowników internetu. – Serwis został już przetłumaczony na 40 języków – dodaje.

Zdaniem przeciwników Ask.fm serwis może być niebezpiecznym narzędziem w rękach nastolatków, wykorzystywanym do znęcania się nad rówieśnikami. Łotewska strona znalazła się w ogniu krytyki pod koniec ub.r., kiedy nastolatka z Wielkiej Brytanii, która padła ofiarą cyberprzemocy, popełniła samobójstwo. Twórcy serwisu zapewniają, że walczą z każdym przejawem takiego zachowania, stale rozbudowując grupę moderatorów i upraszczając mechanizmy zgłaszania przypadków nękania.

Przypadki cyberbullyingu, czyli sieciowego nękania, zdarzają się oczywiście w każdym serwisie społecznościowym i powinny być tak samo piętnowane – uważa Łukasz Jadaś. – Jeżeli chodzi o prywatność w serwisie Ask.fm, to jest ona właściwie taka, jaką ustalił sam użytkownik. Dlatego też trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, by troszczyć się o poziom prywatności i informacje, jakie ujawniają na swój temat użytkownicy tego serwisu.

Jego zdaniem w trakcie monitoringu serwisu Ask.fm, jaki prowadzi Instytut Monitorowania Mediów, nie stwierdzono rażących przypadków ujawniania prywatności.

Mam wrażenie, że młodzi ludzie, czyli główni użytkownicy Ask.fm, mają do niego lżejszy stosunek niż osoby dorosłe, nie traktują go do końca poważnie – przekonuje Jadaś.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.