Mówi: | Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej, UPC Polska Jakub Turowski, head of public policy, Facebook, Poland |
Cyfryzacja kluczowa dla poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki. Biznes może na tym skorzystać, ale potrzebne są dobra infrastruktura i regulacje
Polski biznes w większym stopniu mógłby wykorzystywać potencjał internetu i narzędzi cyfrowych do rozwoju działalności w kraju i za granicą – przekonują eksperci. Najpierw trzeba jednak rozbudować infrastrukturę dostępu do sieci i zwiększyć kompetencje cyfrowe. Do postępu w technologii powinny też być dostosowywane regulacje, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Tymi kwestiami będzie zajmować się powołany Thinktankcyfrowy.pl (TTCpl).
– Infrastruktura jest podstawą rozwoju gospodarki cyfrowej. Niezbędne są dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury szerokopasmowej, zarówno kablowej, jak i mobilnej. Jest szereg programów, które mają nam w tym pomóc, m.in. PO PC, ale też niezwykle ważne są inwestycje prywatne operatorów, którzy działają bez subsydiów, inwestując własne środki – mówi agencji Newseria Biznes Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej, UPC Polska, jednego z inicjatorów Thinktankcyfrowy.pl.
Infrastruktura i konieczne inwestycje w jej rozwój to jeden z obszarów, którym będzie się zajmować Thinktankcyfrowy.pl. Ta inicjatywa powołana przez firmy Dirlango, Facebook, Microsoft, Poczta Polska i UPC Polska pod patronatem Krajowej Izby Gospodarczej, ma na celu zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki i budowy nowoczesnego społeczeństwa.
– Zależy nam na tym, żeby szukać rozwiązań, które będą motywowały tych, którzy do dzisiaj nie działali cyfrowo, do ekspansji, innowacji i zwiększania efektywności w prowadzeniu działalności – wyjaśnia Gołos. – Chcemy też wskazywać na bariery, które właśnie uniemożliwiają rozwój i stworzyć platformę wymiany myśli, wymiany najlepszych praktyk i doświadczeń, które pomogą nam docelowo zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstw i konkurencyjność polskiej gospodarki.
TTCpl ma być platformą dialogu między biznesem, polityką a administracją. Jak przekonują eksperci, bez udziału strony publicznej cyfryzacja gospodarki nie będzie możliwa, ponieważ rozwojowi technologii powinno towarzyszyć dostosowywanie przepisów prawnych.
– Nie ma granic między państwami z punktu widzenia technologii, ale z punktu widzenia regulacji one ciągle istnieją – mówi Jakub Turowski, head of public policy w Facebook. – Wyobraźmy sobie mały sklepik w Polsce, który chce eksportować swoje produkty. Technicznie rzecz ujmując, wystarczy stworzyć stronę na Facebooku i eksportować. Legislacyjnie istnieje gros barier, więc ten mały sklepik potrzebuje armii prawników, żeby dostosować się do 28 różnych reżimów prawnych.
Przekonuje, że taka sytuacja musi ulec zmianie, bo tym sposobem regulacje hamują wzrost gospodarczy. Z badania „Cyfrowa przyszłość Polski”, przygotowanego na zlecenie UPC w 2013 roku, wynika, że do 2020 roku udział internetu w PKB może wzrosnąć do 9,5 proc., co oznacza wkład w gospodarkę na poziomie 200 mld zł. Cyfryzacja wpłynie również na większą konkurencyjność na globalnym rynku.
– Stany nie czekają, Korea też nie. W Europie mamy cudowny potencjał pod względem wiedzy i infrastruktury, ażeby też być liderem w rozwiązaniach cyfrowych. Musimy jednak mieć dostosowane do tego regulacje – podkreśla Turowski. – W Dolinie Krzemowej całe otoczenie, również regulacyjne, nakierowane jest na innowacyjność. Pierwsze zadawane pytanie to: „Czy z tego będą miejsca pracy i nowe firmy?”. Z takim podejściem powinniśmy częściej działać w Europie i Polsce.
Rozwój internetu mógłby przede wszystkim uruchomić potencjał małych i średnich firm. Chociaż – jak podkreśla Turowski – leży to w interesie również dużych korporacji.
Zdaniem Patrycji Gołos Polska ma duże możliwości cyfryzacji gospodarki. Prowadzone prace nad rozbudową infrastruktury szerokopasmowej sprawiają, że dziś jest ona dużo lepsza niż np. w Stanach Zjednoczonych. Większe są też prędkości internetu oferowane przez operatorów.
– Mamy też bardzo dobrze wykształconych młodych ludzi, ambitnych, kreatywnych, którzy są gotowi do tego, żeby działać. Trzeba im tylko stworzyć odpowiednie warunki. Potrzebują tylko przyjaznego środowiska, w którym mogą dzielić się swoimi pomysłami, i warunków, w których będą mogli funkcjonować – mówi przedstawicielka UPC Polska.
Zapowiada, że pierwszą inicjatywą Thinktankcyfrowy.pl będzie raport zlecony centrum analitycznemu Polityka Insight „Cyfryzacja Polskiej Gospodarki”, który przedstawi wykorzystanie potencjału cyfrowego w Polskiej gospodarce oraz związane z nim szanse dla biznesu i wyzwania przed nim stojące.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.