Mówi: | Bartłomiej Ślawski |
Funkcja: | country manager |
Firma: | VMware Polska |
Działy IT kluczowe dla rozwoju firm. Aplikacje, chmura i urządzenia mobilne zmieniają biznes
Działy IT w firmach przestają być jedynie działami wsparcia biznesu, a stają się kluczowe dla jego rozwoju. Szefowie korporacji oczekują od nich przede wszystkim wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które pozwolą firmie rosnąć i elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Nowy model IT to dziś przede wszystkim urządzenia mobilne, aplikacje i rozwiązania chmurowe.
– Liderzy IT w Polsce, biorący udział w VMware Business Forum, potwierdzili, że korporacje oczekują od nich zarówno odwagi w poszukiwaniu i wdrażaniu narzędzi technologicznych, jak i wsparcia w zakresie innowacyjności. Już nie jest tak, że IT wspiera biznes. IT pomaga go generować, a przede wszystkim uczy go, jak być innowacyjnym – mówi Bartłomiej Ślawski, country manager VMware Polska.
Jak podkreśla, wymaga to budowania nowego modelu IT, który będzie elastyczny i pozwoli firmie szybko reagować na zmiany rynkowe. Niezbędne elementy tego modelu to rozwiązania mobilne, zarówno urządzenia, jak i aplikacje, oraz chmura. Firmy już uwzględniają te zmiany w swoich planach.
Ankieta przeprowadzona przez firmę IDC na zlecenie VMware na początku tego roku wskazała, że firmy w ciągu kolejnych trzech lat zamierzają redukować swoje wydatki na stacjonarne rozwiązania IT z ponad 54 proc. do 37 proc., jednocześnie zwiększając inwestycje w prywatne chmury (z 38 do 45 proc.)
– Przykładem innowacji w biznesie jest firma Uber, która totalnie zmieniła branżę. Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że teoretycznie prosta aplikacja pozwoli nam przemieszczać się taksówką. To jest fenomen na skalę światową – mówi Ślawski. – Firma VMware proponuje szereg różnych rozwiązań, w oderwaniu od sprzętu, począwszy od prostej wirtualizacji, przez rozwiązania chmurowe – prywatne, hybrydowe i publiczne chmury, aż po rozwiązania mobilne. To daje pełne narzędzia do tego, by zmieniać biznes.
Odpowiednie wykorzystanie tych narzędzi zamyka się w stwierdzeniu: one cloud, any application, any device (jedna chmura, jakakolwiek aplikacja, jakiekolwiek urządzenie). Chodzi o to, by wdrażane technologie nie były zależne od określonej infrastruktury, lecz by projektowane aplikacje były łatwo dostępne na wszystkich urządzeniach mobilnych, a te z kolei powinny mieć łatwy dostęp do zasobów w chmurze. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możliwe jest stworzenie takiej architektury IT, która pozwoli w bezpieczny sposób dostarczać na dowolne urządzenie zarówno tradycyjne aplikacje, jak i te stworzone z myślą o mobilnej chmurze.
– Mobilność to kluczowy kierunek rozwoju dzisiejszej informatyki. Wszystko jednak zależy od tego, jakich aplikacji używamy na urządzeniach mobilnych. Mimo że niektórzy są zafascynowani samymi urządzeniami, to jednak aplikacje są najważniejsze – podkreśla Ślawski. – Staramy się wspierać firmy w tym zakresie. Dzięki naszym rozwiązaniom z zakresu End-User Computing możemy każdej aplikacji w prosty sposób używać na każdym urządzeniu.
Według firmy IDC do 2020 roku generowanych będzie 40 zetabajtów danych (zetabajt to tryliard bajtów). Ich rosnąca ilość i konieczność ich przetwarzania powodują, że chmury stają się w firmach coraz popularniejsze. IDC szacuje, że w 2016 roku 65 proc. przedsiębiorstw na świecie będzie miało już wdrożone rozwiązania chmurowe. W Polsce wygląda to podobnie. Firmy albo już posiadają takie rozwiązania, albo myślą o jego wdrożeniu.
– Rozwiązania chmurowe dają wiele korzyści. To przede wszystkim szybkość, elastyczność, a także optymalizacja kosztowa, bo nie musimy mieć swojej infrastruktury, nie musimy nią zarządzać, upgrade’ować i martwić się o jej naprawę – mówi country manager VMware Polska.
Firmy – w zależności od potrzeb – mogą dziś korzystać z chmury prywatnej, publicznej lub hybrydowej, łączącej zalety dwóch poprzednich. Zdaniem Ślawskiego coraz więcej danych będzie gromadzonych w chmurze publicznej, choć te kluczowe pozostaną w przedsiębiorstwach, czyli w chmurze prywatnej. Przyszłość jednak należy do rozwiązań hybrydowych. Dane IDC wskazują, że dwie trzecie firm właśnie w oparciu o nie będzie budować swoją chmurową strategię. 70 proc. respondentów wskazuje, że hybrydowe rozwiązania są kluczowe dla osiągania celów biznesowych.
O narzędziach nowoczesnego modelu IT dyrektorzy IT największych firm w Polsce rozmawiali podczas VMware Business Forum, które w ubiegłym tygodniu odbyło się w Warszawie.
Czytaj także
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-10-02: Zeroemisyjny transport w Polsce się rozwija, ale wciąż zbyt wolno. Branża e-mobility apeluje do rządu o działania przyspieszające
- 2023-10-23: Firmy inwestują w zabezpieczanie danych, ale wiele z nich wciąż robi to źle. Często nie trzymają się nawet podstawowych zasad bezpieczeństwa
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-09-07: Polskie miasta walczą o czystsze powietrze. Na razie jednak plasują się daleko w rankingach pod względem współdzielonego i zielonego transportu
- 2023-08-23: Współczesne miasta pogłębiają nierówności płciowe. Kobiety nie czują się w nich bezpiecznie
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.