Newsy

Nadchodzi internet trzeciej generacji WEB 3.0. Sieci telekomunikacyjne gotowe na zmianę

2012-10-11  |  06:20
Mówi:Andrzej Dulka
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Alcatel-Lucent
  • MP4

    Rosnący rynek teleinformatyczny jest na zakręcie. Rozwój sieci powoduje zacieranie granicy między telefonami, komputerami i tabletami. Przyszłością są maszyny dostosowane do aktualnych potrzeb użytkowników, na przykład urządzenia mobilne pozwalające na sterowanie komputerem za pomocą gestów.

    Rozbudowa sieci idzie w parze z rosnącą liczbą coraz bardziej interaktywnych rozwiązań i urządzeń, przy czym klienci coraz częściej poszukują jednego funkcjonalnego urządzenia zamiast kilku wyspecjalizowanych. Świadczy o tym już reakcja producentów, którzy proponują tablety z  wbudowaną w osłonę klawiaturą klawiszową czy np. rozbudowanymi ekranami.

    Konsekwencją rozwoju technologii jest także wzrost ilości czasu spędzanego w sieci. Jak wynika z badań firmy Ericsson Consumer Lab w ostatnich ośmiu latach wzrost była aż czterokrotny. Analizy prowadzone wśród polskich studentów dowodzą, że 60 proc. z nich spędza codziennie w internecie od trzech do ponad siedmiu godzin.

     - Wszyscy pamiętamy internet pierwszej generacji, czyli przesyłanie pakietów. Dzisiaj mówimy o internecie drugiej generacji, internecie społecznościowym, w którym wszyscy wiedzą, co to jest Twitter, w którym spotykamy się, żyjemy – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Dulka, prezes Alcatel-Lucent.

    Serwisy określane jako internet drugiej generacji (Web 2.0) wyróżniają się tym, że zapewniają użytkownikom samodzielne zamieszczanie materiałów. Administrator dostarcza jedynie platformę informatyczną.

    Tyle, że już dziś obliczenia dokonywane przez najnowsze procesory, które pozwalają na inteligentne współdzielenie różnych zasobów sieciowych, w tym korzystanie z aplikacji wideo czy np. udział w procesach związanych ze zdalnym zarządzaniem, to nie wszystko. Możliwości w tym zakresie są dużo większe. 

    - Nadchodzi internet trzeciej generacji, internet kontekstowy, w którym informacje przesyłane zależą nie tylko od grupy użytkowników, ale także od czasu, miejsca, w którym ta informacja jest przekazywana, ale np. od samopoczucia użytkownika - mówi.

    W efekcie klienci coraz częściej poszukują już dziś urządzeń, które mają możliwość badania np. funkcji organizmu z przyczyn medycznych.

     -  Specjalne urządzenie mierzy moją aktywność w ciągu dnia, podpowiada mi w pracy, że powinienem wstać, bo za długo siedziałem przy komputerze. Kiedy idę na lunch podpowiada mi, jaka powinna być moja dieta. W nocy bada głębokość mojego snu, wie, że chce się obudzić o godzinie 06:15, więc budzi mnie tuż przed, w najpłytszej fazie – wskazuje konkretne przykłady.    

    Eksperci z branży IT podkreślają, że spodziewane są kolejne nowości, np. urządzenia mobilne w 2013 roku mają masowo wykorzystywać interfejs naturalny, czyli dawać możliwość korzystania z komputera za pomocą np. gestów.

    Jak wynika z ubiegłorocznych danych dell’Oro Group, która monitoruje różne branże, globalny rynek sprzętu sieci bezprzewodowych notuje najwyższy roczny wzrost od 2004 roku. I przez najbliższe lata będzie się on utrzymywał.

    Tymczasem rozwój technologii w tylko w ostatnich latach doprowadził także do zmiany stylu życia i postaw społecznych – ich cechą wspólną jest  uniezależnienie niektórych procesów od czasu i miejsca oraz mobilność.  Z badań użytkowników smartfonów w USA wynika np., że 60 proc. z nich zasypia ze swoim telefonem, a np. 40 proc. sprawdza telefon podczas oglądania filmu w kinie.

    - Nie jesteśmy krajem opóźnionym technologicznie.  Ja myślę, że nasza młodzież nie różni się dzisiaj niczym od młodzieży na Zachodzie. Badania na rynku amerykańskim i zachodnioeuropejskim podpowiadają jedynie pewne trendy, które pojawią się w sposobie, w jaki młodzież konsumuje internet. To są trendy rewolucyjne. Badania, które przeprowadziła firma Bitcom w 2011 roku na grupie młodych ludzi w Niemczech, pokazały, że młodzież do roku 20. życia, postawiona przed dylematem, czy zrezygnować z dostępu do internetu, czy z partnera życiowego, rezygnuje z partnera życiowego  - mówi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.