Mówi: | Mirosław Godlewski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Netia |
Netia wyda ponad 200 mln zł na modernizację infrastruktury
Infrastruktura sieciowa Netii wraz z rozwojem usług internetowych i telewizyjnych jest stale modernizowana. Celem jest przede wszystkim zwiększenie zasięgu i przepustowości dostarczanego przez Netię internetu szerokopasmowego. Zgodnie z założeniami, do końca 2014 roku w zasięgu bardzo szybkiego internetu Netii pod nazwą FOTON będzie ponad 2 mln gospodarstw domowych, czyli niemal dwukrotnie więcej niż dzisiaj.
Netia koncentruje się na modernizacji sieci własnych, w których skład wchodzą również te, które kiedyś należały do Aster (Netia odkupiła je od UPC).
– Po wielu akwizycjach, których Netia dokonała w ubiegłych latach, mamy blisko 3 mln gospodarstw domowych w zasięgu różnego rodzaju stałej infrastruktury, na której możemy oferować szerokopasmowy dostęp do Internetu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netia.
Poza modernizacją istniejących sieci, Netia inwestuje również w ich rozbudowę.
– Budujemy nowe łącza światłowodowe dochodzące bezpośrednio do gniazdka w domu. 150 tys. gospodarstw domowych jest w zasięgu światłowodu dochodzącego do domu i tutaj Netia jest absolutnym liderem w Polsce – podkreśla Godlewski.
Tłumaczy również, że działania te wiążą się z realizacją głównych celów strategicznych operatora, tj. rozwoju Telewizji Osobistej i umacniania pozycji w sektorze klientów biznesowych, który przynosi spółce największe zyski.
Planowane inwestycje Netii pochłoną w najbliższym roku ponad 200 mln zł.
– Nie podajemy precyzyjnie szczegółów jako spółka publiczna, ale mieści się to w 200–250 mln złotych – ujawnia prezes.
Tłumaczy, że spółka co roku przeznacza podobną kwotę na inwestycje, choć w poszczególnych latach zmienia się struktura tych wydatków. W ostatnich dwóch latach coraz więcej pieniędzy jest kierowanych na modernizację sieci dostępowych i budowę nowej infrastruktury, często pod potrzeby konkretnych klientów biznesowych.
– W latach 2007–2010 inwestowaliśmy głównie w rozwój regulowanego dostępu, znanego często jako uwalnianie lokalnej pętli abonenckiej czyli dostępu do infrastruktury TP. Tamten program zakończyliśmy, teraz te środki przesuwamy właśnie na modernizacje i rozbudowę infrastruktury – wyjaśnia.
Netia ma obecnie 12,9 proc. udziału w rynku szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce, w tym 41 proc. abonentów w ramach własnych sieci.
– Z tego już dzisiaj około 1,2 mln gospodarstw domowych ma dostęp do przepływności 50, 100 i więcej Mb/s– podkreśla prezes Netii. – Tego rodzaju przepływność będzie dostępna blisko w 2 mln gospodarstw domowych na koniec 2014.
Trendy w dziedzinie internetu i nowych technologii będą w tym roku głównymi tematami organizowanego 3 października przez Netię kongresu „Biznes to Rozmowy”. Jest to spotkanie ekspertów, doświadczonych menedżerów i młodych firm, służące wymianie doświadczeń i poznaniu nowych technologii.
Czytaj także
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2025-01-15: Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.