Mówi: | Mirosław Godlewski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Netia |
Netia wyda ponad 200 mln zł na modernizację infrastruktury
Infrastruktura sieciowa Netii wraz z rozwojem usług internetowych i telewizyjnych jest stale modernizowana. Celem jest przede wszystkim zwiększenie zasięgu i przepustowości dostarczanego przez Netię internetu szerokopasmowego. Zgodnie z założeniami, do końca 2014 roku w zasięgu bardzo szybkiego internetu Netii pod nazwą FOTON będzie ponad 2 mln gospodarstw domowych, czyli niemal dwukrotnie więcej niż dzisiaj.
Netia koncentruje się na modernizacji sieci własnych, w których skład wchodzą również te, które kiedyś należały do Aster (Netia odkupiła je od UPC).
– Po wielu akwizycjach, których Netia dokonała w ubiegłych latach, mamy blisko 3 mln gospodarstw domowych w zasięgu różnego rodzaju stałej infrastruktury, na której możemy oferować szerokopasmowy dostęp do Internetu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netia.
Poza modernizacją istniejących sieci, Netia inwestuje również w ich rozbudowę.
– Budujemy nowe łącza światłowodowe dochodzące bezpośrednio do gniazdka w domu. 150 tys. gospodarstw domowych jest w zasięgu światłowodu dochodzącego do domu i tutaj Netia jest absolutnym liderem w Polsce – podkreśla Godlewski.
Tłumaczy również, że działania te wiążą się z realizacją głównych celów strategicznych operatora, tj. rozwoju Telewizji Osobistej i umacniania pozycji w sektorze klientów biznesowych, który przynosi spółce największe zyski.
Planowane inwestycje Netii pochłoną w najbliższym roku ponad 200 mln zł.
– Nie podajemy precyzyjnie szczegółów jako spółka publiczna, ale mieści się to w 200–250 mln złotych – ujawnia prezes.
Tłumaczy, że spółka co roku przeznacza podobną kwotę na inwestycje, choć w poszczególnych latach zmienia się struktura tych wydatków. W ostatnich dwóch latach coraz więcej pieniędzy jest kierowanych na modernizację sieci dostępowych i budowę nowej infrastruktury, często pod potrzeby konkretnych klientów biznesowych.
– W latach 2007–2010 inwestowaliśmy głównie w rozwój regulowanego dostępu, znanego często jako uwalnianie lokalnej pętli abonenckiej czyli dostępu do infrastruktury TP. Tamten program zakończyliśmy, teraz te środki przesuwamy właśnie na modernizacje i rozbudowę infrastruktury – wyjaśnia.
Netia ma obecnie 12,9 proc. udziału w rynku szerokopasmowego dostępu do Internetu w Polsce, w tym 41 proc. abonentów w ramach własnych sieci.
– Z tego już dzisiaj około 1,2 mln gospodarstw domowych ma dostęp do przepływności 50, 100 i więcej Mb/s– podkreśla prezes Netii. – Tego rodzaju przepływność będzie dostępna blisko w 2 mln gospodarstw domowych na koniec 2014.
Trendy w dziedzinie internetu i nowych technologii będą w tym roku głównymi tematami organizowanego 3 października przez Netię kongresu „Biznes to Rozmowy”. Jest to spotkanie ekspertów, doświadczonych menedżerów i młodych firm, służące wymianie doświadczeń i poznaniu nowych technologii.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.
Infrastruktura
Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.
Transport
Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.