Newsy

Netia zainwestuje 200 mln zł w infrastrukturę i usługi. Chce rozbudować sieć publicznych hotspotów

2014-03-31  |  06:40

Modernizacja infrastruktury i rozwój usług telewizyjnych to priorytety inwestycyjne Netii. Spółka przygląda się również możliwościom wyjścia poza rynek telekomunikacyjny, choć konkretnych planów związanych z usługami łączonymi jeszcze nie ma. Chce za to rozwijać technologię Wi-Fi. Łącznie na wszystkie inwestycje firma planuje przeznaczyć w 2014 roku około 200 mln złotych.

Stawiamy mocno na modernizację sieci telekomunikacyjnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że szybkość funkcjonowania internetu jest dla naszych klientów bardzo ważna, więc musimy tę sieć modernizować – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mirosław Suszek, członek zarządu Netia SA.

Podkreśla jednak, że spółka nie będzie koncentrować się jedynie na internecie stacjonarnym.

Widzimy duży potencjał w technologii Wi-Fi. Każde urządzenie mobilne: telefon, smartfon czy tablet, ma tę technologię. I to jest koncepcja wyjścia nawet poza zakres naszej sieci telekomunikacyjnej – twierdzi Mirosław Suszek.

Z badań Komisji Europejskiej wynika, że 71 proc. danych przesyłanych za pośrednictwem sieci bezprzewodowych w UE w 2012 r. trafiło do smartfonów i tabletów za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Pomimo coraz większej popularności mobilnego internetu LTE, wskaźnik ten ma wzrosnąć do 78 proc. w 2016 r.

Możliwość udostępniania swojej sieci Wi-Fi innym użytkownikom jako pierwsza wprowadziła Netia. Usługa Fon tworzy globalną sieć stworzoną przez ludzi z całego świata. Każdy z jej użytkowników dzieli niewielką część swojego łącza, w zamian otrzymując darmowy dostęp do Wi-Fi w ponad 250 tysiącach miejsc w Polsce i w 12,6 miliona miejsc na całym świecie.

Netia chce pójść jeszcze krok dalej, budując sieć publicznych hotspotów.

Myślimy o budowie tak zwanych publicznych hotspotów i umożliwieniu naszym klientom korzystania z usług Netii nie tylko w obrębie mieszkania, lecz także w miejscach, w których będzie to dla nich bardzo wygodne, nawet w drodze z domu do pracy czy w takich miejscach jak galerie handlowe – tłumaczy członek zarządu Netia SA.

Spółka ma dwa pomysły na budowę darmowych hotspotów.

Możemy budować własne publiczne hotspoty i uzyskiwać przychody z reklam. Możemy też współdzielić koszty z operatorem, np. kawiarni, który chciałby mieć profesjonalną sieć Wi-Fi. Dla przykładu wygraliśmy przetarg na profesjonalną dostawę rozwiązania Wi-Fi do sieci Coffee Heaven – mówi Mirosław Suszek.

Oprócz budowania powszechnego dostępu do internetu, w czym Netia chce stać się numerem jeden, jak deklaruje członek zarządu firmy, operator chce w dynamiczny sposób rozwijać swoje inne usługi.

Patrząc na rozwój liczby klientów telewizji osobistej Netii, jesteśmy najszybciej rosnącym operatorem płatnej telewizji w Polsce. I tu nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa, zamierzamy dalej inwestować w tę usługę i oferować coraz ciekawsze rozwiązania dla naszych klientów – zapowiada Mirosław Suszek.

Jak podkreśla, spółka nie zamyka się tylko na rynek telekomunikacyjny i szuka możliwości wejścia w inne branże, jednak konkretnych planów nie ma. W październiku 2012 roku Netia rozpoczęła współpracę z RWE w zakresie wspólnej sprzedaży prądu i usług telekomunikacyjnych klientom biznesowym. Projekt jednak nie do końca się udał.

Mamy specjalny zespół powołany do tego, by rozwijać biznes. Na tę chwilę widzimy potencjał wzrostu w oparciu o aktywa, które Netia ma dzisiaj, czyli bardzo dobrze rozbudowaną sieć szkieletową, platformy usługowe. I na tę chwilę to jest punkt, na którym koncentrujemy głównie uwagę, ale nie tracimy z pola widzenia także innych rzeczy. Jeżeli coś odpowiednio ciekawego się pojawi, nie tylko w Polsce, lecz także na świecie, na pewno będziemy to analizować. Jeżeli uznamy, że to ma sens biznesowy, będziemy wdrażać takie rozwiązania – zapewnia Mirosław Suszek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.